Växellådsproblem på crossen

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
Ingen sporthoj men tänkte att nån kanske vet. Har även lagt in detta på SOE.

Helt utan förvarning så slutade crossen att driva framåt på ettans växel, rasslar samt att den rycker lite, känns ungefär som en jätteslak kedja som kuggar över.

Så enkelt va det ju förståss inte.

Rev ner motorn /lådan för att göra iordning det som va fel men hittade inget som såg onormalt ut.

Optimist som man är så plockade jag ihop motorn igen men felet består.:tomten

Tilläggas bör att växellägena känns bra men när jag kör iväg på ettan så förutom rasslet så låser sig växelspaken och jag får nästan bruka våld för att få i tvåan.
Sen går han som en klocka på dom andra växlarna.

Tankar och idéer skulle uppskattas.

/Andreas

Här är en länk:

partimage.gifx

Tack!

Nå, nån som har några förslag?

Kollade bara igenom den när jag hade nere den och kunde inte se med blotta ögat att nått va slitet, skadat eller snett.

Glenn-Ove skrev:
2495458 Tack!

Nå, nån som har några förslag?

Kollade bara igenom den när jag hade nere den och kunde inte se med blotta ögat att nått va slitet, skadat eller snett.

Varför provade du inte lådan när den var isär??????
Om jag skruvar isär en låda som inte fungerar så åker inte motorn ihop förän problemet är löst............
Troligvis är 1an och tvåans skiftgaffel krokig
Roffe

Glenn-Ove skrev:
2495558 Prova lådan?

Givetvis verkade all ok när jag "torrväxlade" när den sattes ihop, det är inte förrens jag börjar köra som den jävlas.

.

MMm kan vara knepigt det där...
Ta den transkåpan och kontrollera att växeltrumman hamnar i rätt lägen när du växlar.se till att rullen och kammen matchar exakt.
Roffe

Tog du isär lådan och kikade på ingreppen? Har samma fel på min hoj på 3an men inga konstigheter att växla upp och ner däremot.

Glenn-Ove skrev:
2495730 Har haft ner den. Menar du "klackarna" som sitter på dreven?
Dom är iaf ok.
Aja.. knepigt.. trodde nämligen det var felet även med min låda. Hittar du lösning på detta så är jag väldigt intresserad. Kan ju kanske vara ett enklare fel på min låda också :)

En polare hade problem med ett lager som hade glidit ur läge vilket gav ungefär liknande symptom.
Annars tror jag som någon nämnde tidigare att det kan vara växelgafflarna som har blivit böjda..

Ok, känns som att lagrena sitter där dom ska men det ska givetvis kollas.
Gafflarna såg raka och fina ut men det ska jag undersöka ännu nogrannare.

Trist att felet bara uppenbarar sig under belastning, lite jobbigt att plocka ihop motorn och montera tillbaks den i ramen för att upptäcka att det inte funkar.:huvet

Glenn-Ove skrev:
2495883 Ok, känns som att lagrena sitter där dom ska men det ska givetvis kollas.

Trist att felet bara uppenbarar sig under belastning, lite jobbigt att plocka ihop motorn och montera tillbaks den i ramen för att upptäcka att det inte funkar.:huvet
När jag satt och funderade på eventuella fel med min hoj så kom jag att tänka på banan skiftgafflarna går i att den kan vara sliten eller själva gaffeln också för den delen så att det skapas ett glapp.

Glenn-Ove skrev:
2495883 Ok, känns som att lagrena sitter där dom ska men det ska givetvis kollas.

En gammal Suzuki RM 125,åttiotal nånting som jag skruvade på en gång hade ett liknande problem.Kommer inte ihåg vilken växel,men ett drev skulle i allafall sitta med krymppassning på en axel....det gjorde det inte.Köpte ett nytt drev och krympte dit,sen funkade den.

Jo, kan tänkas.
Men det såg fint ut, tycker isf att felet skulle kommit smygande och inte så direkt som det gjort på min.

Men känns som att felet är nånstans där mellan rullen å gafflarna.

philsson skrev:
2495892 När jag satt och funderade på eventuella fel med min hoj så kom jag att tänka på banan skiftgafflarna går i att den kan vara sliten eller själva gaffeln också för den delen så att det skapas ett glapp.

Jag tror som många andra, att du har krökta eller blåanlöpta och slitna skiftgafflar. Därtill är sannolikt det drabbade drevparets klor avrundade. Du måste i alla fulla fall ta isär lådan så då lär du se. Viktigt att kolla/justera shimsningen enligt mekhandboken när du skruvar ihop den, annars kan det bli dyrt igen.

Tycker/tror jag...

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2495910 Jag tror som många andra, att du har krökta eller blåanlöpta och slitna skiftgafflar. Därtill är sannolikt det drabbade drevparets klor avrundade. Du måste i alla fulla fall ta isär lådan så då lär du se. Viktigt att kolla/justera shimsningen enligt mekhandboken när du skruvar ihop den, annars kan det bli dyrt igen.

Tycker/tror jag...

Mvh
Jörgen
Det har du så rätt i. Synd att jag inte la märke till allt detta när jag hade isär lådan. Hojen har funkat helt felfritt förutom detta så jag har funderat på att sjuta upp renoveringen tills kolvbytet om några timmar. detdär med shimsen får jag läsa på däremot.

Åmotar´n skrev:
2495896 En gammal Suzuki RM 125,åttiotal nånting som jag skruvade på en gång hade ett liknande problem.Kommer inte ihåg vilken växel,men ett drev skulle i allafall sitta med krymppassning på en axel....det gjorde det inte.Köpte ett nytt drev och krympte dit,sen funkade den.
ska kollas!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...