Växellådsproblem, KTM660 -04

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Hoj
ja
Hej,
Köpte en ny 660SMC den 1/6 i år. Har hunnit köra ca 390 mil.

Upptäckte efter ca 150mil att 2´an ville hoppa ur ibland när man wheelar. Tänkte inte så mycket på det och det hände inte igen på ett tag. Hittade även falska frilägen mellan växlarna. Det har nu blivit vanligare och vanligare och senast idag har 2´an hoppat ur ett flertal ggr trots riktigt höga wheelies med lågt varv på motorn (typ puttra på 45-60 km/h utan att öka hastigheten nämvärt). Tycker att det inte borde plåga vxl-lådan så mycket?? Jag gasar oftast upp hojen utan att använda kopplingen. Försöker använda materialet "snällt" även om jag mer än gärna kör på bakhjulet osv :hihi

Kan det vara så jäkligt att vxl-lådan börjar bli kass och behöver renoveras eller skall det accepteras som "KTM-kvalitet"? :va

Malmö-motard skrev:
Hej,

Upptäckte efter ca 150mil att 2´an ville hoppa ur ibland när man wheelar. Tänkte inte så mycket på det och det hände inte igen på ett tag. Hittade även falska frilägen mellan växlarna. Det har nu blivit vanligare och vanligare och senast idag har 2´an hoppat ur ett flertal ggr trots riktigt höga wheelies med lågt varv på motorn (typ puttra på 45-60 km/h utan att öka hastigheten nämvärt). Tycker att det inte borde plåga vxl-lådan så mycket?? Jag gasar oftast upp hojen utan att använda kopplingen. Försöker använda materialet "snällt" även om jag mer än gärna kör på bakhjulet osv :hihi

Kan det vara så jäkligt att vxl-lådan börjar bli kass och behöver renoveras eller skall det accepteras som "KTM-kvalitet"? :va

Falska frilägen "hittar" du om du crossväxlar och inte får i växlen ordentligt när du ligger på bakhjulet,mer höjd och mindre gas är botemedlet mot detta.

Har du dessutom hittat dessa bland alla växlar så tror jag inte att man kan säga att du är snäll mot materialet.

Plocka ner och se om ingreppsklackarna är slitna alt ta kontakt med KTM verkstaden och be dom kolla på den.

Samma sak brukar hända mig på min när jag crossväxlar utan koppling och inte riktigt trycker till ordentligt på växelpedalen eller inte har riktigt perfekt timing mellan gasuppsläpp och växling så jag alltså inte riktigt får i växeln ordentligt. Det sliter förmodligen en del på materialet om det händer upprepade gånger.

//Eric

Malmö-motard skrev:
Hej,

Jag sätter en hundring på att du omedvetet ligger med foten mot pedalen och
råkar komma åt den, och får då in mellanläget, det har hänt mig med.
Flytta bak foten lite och se om det händer igen :tummenupp

En eller ett par hafsiga växlingar är i regel orsaken. Ingreppen blir snabbt fasade och sen kommer detta problem mer och mer.
Speciellt hojar som folk har använt för att lära sig att slanga med går fort ner sig i lådorna eftersom man inte växlar så bra på slangen i början.
På mcbudshojarna hade vi därför detta problem på varenda en efter ett tag. Alla ska lära sig att åka slang på en hoj med vek låda.

Plocka ner och undercutta 2an och 3an det gör jag alltid iaf med racevässade hojar då de dreven ofta går ner sig när man lägger mycket effekt på dem och rejsar. Ettundercuttat drev tappar aldrig fästet.

Daniel

ypvs skrev:
En eller ett par hafsiga växlingar är i regel orsaken. Ingreppen blir snabbt fasade och sen kommer detta problem mer och mer.
Speciellt hojar som folk har använt för att lära sig att slanga med går fort ner sig i lådorna eftersom man inte växlar så bra på slangen i början.
På mcbudshojarna hade vi därför detta problem på varenda en efter ett tag. Alla ska lära sig att åka slang på en hoj med vek låda.

Plocka ner och undercutta 2an och 3an det gör jag alltid iaf med racevässade hojar då de dreven ofta går ner sig när man lägger mycket effekt på dem och rejsar. Ettundercuttat drev tappar aldrig fästet.

Daniel

Tack för alla svar. :tummenupp Skall åka ut till verkstan och se om det kan tänkas gå på garanti eller nåt. Vågar nog inte slita isär det där själv...

Att undercutta - är det samma som rakskurna drev?

För hårt spänn på kedjan kan ge dessa sysmptom oxå.Tror dock inte det är det i ditt fall.

Back