Växellådsolja?

immu

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -04
har en ny rs gått cirka 620 km. På manualen står d at jag borde byta växellådsoljan vid 1000km. varför?? d e ju jobbit,,jag kommer inte att orka. Hur har ni andra gjort? och kan ni med erfarenhet berätta lite mer om vad jag borde kolla,fylla och byta och hur ofta ?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
immu skrev:
har en ny rs gått cirka 620 km. På manualen står d at jag borde byta växellådsoljan vid 1000km. varför?? d e ju jobbit,,jag kommer inte att orka. Hur har ni andra gjort? och kan ni med erfarenhet berätta lite mer om vad jag borde kolla,fylla och byta och hur ofta ?

Man gör det för det är bra :)

orkar du inte skit i det då :kocko

Växellådan slits och då får man spån i lådan om då dom här spånen rör runt i din låda och hamnar mellan drev å skit så kommer det att slitas mycket mer än om du hade bytt olja....

100 mil låter kanske lite lite, men om du läser instruktionsboken så du väll göra 1000 saker innan körning också :D

immu

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -04
ok, ska jag inte överlämna d till nån verkstad? nåt mer att tänka på?

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
immu skrev:
ok, ska jag inte överlämna d till nån verkstad? nåt mer att tänka på?

Se för guds skull till att byta växellåds oljan enligt föreskrivna regler och tips!!!
annars gäller inte garantin :fakta
och dessutom så på utgående axel sitter det balansdrev till vatten och oljepump och dom går direkt sönder av för mkt spån, och om dom går sönder så kan hela skiten skära ihop... och då blird et DYRT!!! :fakta
Så se till att sköta service underhållet på din cykel!!!

inte svårt att byta själv, finns en plugg där det står OIL OUT nere på vänstersidan av motorn/växellådan vid lamellerna, lossa den (Det är en magnetplugg)
tömt ut, lossa den översta plast"muttern" och fyll i 6dl av en rekommenderad växellådsolja...
hur enkelt som helst!!! :näsblod

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Skumt att det inte står något om byte av växellådsolja i manualen för min R6...

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Är du helt :kocko eller? "Jag orkar inte byta olja på min sprillans RS jag fick av pappa, kan man inte bara låta det vara så.. ååh så jobbigt!" Lägg ner nu för fan.

PS. Lär dig stava för i helvete. DS.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
immu skrev:
Du vet inte hur man byter oljan va? Kan du inte, be nån lära dig eller lämna in på verkstad för byte...

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Orkar du inte byta oljan råder jag dig att sälja hojen och byta hobby.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Gör man inte så enkla grejer som att byta olja så får man plötsligt en väldans massa att göra med motorn!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Anton_Ljunghusen skrev:
Gör man inte så enkla grejer som att byta olja så får man plötsligt en väldans massa att göra med motorn!

Undrar hur det går för honom när det är dax att fylla på 2-takts oljan?

Eller kommer det upp en ny tråd imorrn kanske. Nått likande denna.

immu

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -04
tack allihopa för era generösa svar ;-) :hihi
Det är så att jag är ny och kan ganska lite om hojar. När jag läste i manualen verkade det vara svårt att byta olja eftersom man var tvungen att ta bort sidokåpan och göra massa grejer. Men det verkar inte vara så svårt iaf. Man kan ju annars lämna in den på 100 -mila service...som jag tänker göra.

ps. kedjan är för slak, så det är bäst om de på verkstaden fixar det, annars blir bakhjulet sned och kan börja wobbla (..har jag hört??) :(

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
immu skrev:
ps. kedjan är för slak, så det är bäst om de på verkstaden fixar det, annars blir bakhjulet sned och kan börja wobbla (..har jag hört??) :(

Det sitter 2 justerskruvar på vardera sida om däcket. När du skruvar åt dom dras bakhjulet bakåt, och sålänge du skruvar lika mycket på båda skruvarna blir det inte snett.. Simple as that!

Givetvis måste du släppa på axeln först

immu

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -04
Anton_Ljunghusen skrev:
Det sitter 2 justerskruvar på vardera sida om däcket. När du skruvar åt dom dras bakhjulet bakåt, och sålänge du skruvar lika mycket på båda skruvarna blir det inte snett.. Simple as that!

tack för svaret!
är det inte bäst om man överlåter det till proffsen på verkstäderna??

Är det någon som lämnar in sin hoj på service eller gör ni det själva??

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
immu skrev:
tack för svaret!
är det inte bäst om man överlåter det till proffsen på verkstäderna??

Är det någon som lämnar in sin hoj på service eller gör ni det själva??

Har aldrig lämnat in nån hoj för nånting

Nja, be en polare som skruvat lite moppe hjälpa dig.. Bara ni drar åt grejorna efter er så är det ingen fara

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Anton_Ljunghusen skrev:

Man har även markeringar man kan ta hjälp av :fakta :)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...