växellådsolja.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Tja.
idag tänkte jag serva hojen lite eftersson jag inte visste när förra ägarn gjort de senast. skulle bl a byta växellådsolja.

tappa ur den gammla oljan som såg rätt risig ut men inga problem såhär långt. drar i avtappningsskruven igen och ska börja fylla på mä ny fräsch olja. läste på hondansr.com att de skulle vara 8 dl å när jag hade hällt i 8 dl såg jag inte ens nånting i glaset. kontigt tänkte jag å hällde i resten och märkte att jag inte såg niovån nu heller. lutade hojen åt alla möjliga håll å kanter utan något vidare ressultat.
min kompis märkte sen att de va en liten luftbubbla högst upp i glaset.

är det något som e fel lr kan jag helt enkelt varit så jävla blind å inte se nivån?:confused:. kan tillägga att kompisen hällde och jag kolla glaset.

ska prova imån å tappa ur lite granna å se om vi varit blinda lr om de e nåt annat.

nån som vet något lr varit med om nåt liknande? tack för svar.

ha d gött folket.
 
t4pp3r skrev:
2559070 nej, man ser allt bakom lixom.

du har en beskrivning på hur mycket som ska i, häller du i mer är du väldigt dum...

sådär vart det för mig också när jag hällde på med ett gäng dl ny olja, sen startade jag den, då fylldes hela glaset, kylde ner den och såg då att oljenivån var perfa...

dvs, töm skiten, och i med 8 (ÅTTA) dl finfin olja så ska du se att det inte kan vara för mycket iaf :)
 
Har du hällt i 8dl ska du inte vara orolig att du har fått i för lite olja ( om du nu inte glömt dra åt oljepluggen :hihi)
Å andra sidan, det är ofta svårt att tömma ur all olja ur motorn pga att den lägger sig lite varstanns, även fast man lutar och joxar så får man ofta inte ut all olja och nivån brukar bli för hög av att man häller i den avsedda mängden. Brukar stå i manualen om dedär 8dl är vid tom motor eller vid oljebyte, det är nämligen olicka mycket olja som får plats efter en klyvning mot ett vanligt oljebyte fast skillnaden lär inte vara så stor på en 125cc 2t motor som saknar filter mm. Risken med att ha i för mycket olja är att det blir för högt tryck i lådan så packningar mm kan smälla. Annars om det bara är lite för mycket så försvinner det av sig själv genom ventilationen om du har en sådan.
 
Fuzzman skrev:
2559325 du har en beskrivning på hur mycket som ska i, häller du i mer är du väldigt dum...

sådär vart det för mig också när jag hällde på med ett gäng dl ny olja, sen startade jag den, då fylldes hela glaset, kylde ner den och såg då att oljenivån var perfa...

dvs, töm skiten, och i med 8 (ÅTTA) dl finfin olja så ska du se att det inte kan vara för mycket iaf :)


märkte detta, tappade ur typ 2 dl å tänkte att jag skiter i detta. e de 8 dl kan de la inte vara för lite åsså starta jag å körde en stund för å känna lite på växlarna. när jag stanna va nivån perfekt.

philsson skrev:
2559397 Har du hällt i 8dl ska du inte vara orolig att du har fått i för lite olja ( om du nu inte glömt dra åt oljepluggen :hihi)
Å andra sidan, det är ofta svårt att tömma ur all olja ur motorn pga att den lägger sig lite varstanns, även fast man lutar och joxar så får man ofta inte ut all olja och nivån brukar bli för hög av att man häller i den avsedda mängden. Brukar stå i manualen om dedär 8dl är vid tom motor eller vid oljebyte, det är nämligen olicka mycket olja som får plats efter en klyvning mot ett vanligt oljebyte fast skillnaden lär inte vara så stor på en 125cc 2t motor som saknar filter mm. Risken med att ha i för mycket olja är att det blir för högt tryck i lådan så packningar mm kan smälla. Annars om det bara är lite för mycket så försvinner det av sig själv genom ventilationen om du har en sådan.


har löst de nu. min manual e på tyska så jag försökte inte ens kolla den (vet inte ens var jag har lagt den:D). men jag läste på nsr125.com att de skulle vara 8 dl.
 
Last edited:
Stirra dig inte blint på glaset, gå på måtten som står i instruktionsboken. Skulle jag gått efter måttglaset skulle jag bara ha 2.5dl i hojen...
 
jag har inte ens nått glas, så ja häller i så mkt som det står..;)
 
Klart man ska gå efter Glas.. dom bygger ju glaser för att man ska veta vart oljenivån ligger, deb rätta nivån! eller e jag hellt ute å cyklar?:confused:
 
Hojen ska va varm när man kollar oljan.
1: töm hojen på olja, luta hojen, när det börjar droppa istället för rinna kan du skruva på bulten
2: häll i så mycket olja det står i manualen
3: starta hojen låt den bli varm, stäng av och kolla oljan
4: häll i mer olja om det behövs
 
alltså när jag bytte växellåds olja så såg jag inte ett skit i glaset. men jag tappade ur ungefär 6dl i en kanna så jag hällde i 6dl av den nya oljan (som det står på kåpan) å jag har inte haft några problem med växellådan.
 
Back
Top