Växellådsolja med LS tillsats = funkar med våtkoppling?

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Konstruktören av min mc-motor har begåvat den med separat olja för motor resp. växellåda. Tyvärr är de oljor som rekommenderas inte vanliga på svenska marknaden, och hyfsat dyra.

Efter som konstruktören även har offrat långa serviceintervall för hög effekt och låg vikt kommer det bli en hel del oljeblaskande.

Motorolja är ganska lätt att hitta men växellådsolja verkar knepigare.

Den enda transmissionsoljan helsyntet på annat än liter (kan köpas på 20L dunk) av rätt viskositet som jag hittat är OKQ8as Q8 T 65 LS SAE 75W-90, och den ska fungera på exvis bakaxlar med lamelldiffbroms, handlas på 20l dunk för under 50kr/lit.

http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100927

Rekommenderas till rallybilar etc, och att den även ska klara industriväxlar, så då borde den väl fungera även med våtkopplingar till MC?

Vet att det finns en bra billig JASO-klassad olja att ha i både motor och växellåda, OKQ8 Superbike 10w-50, men när möjligheten finns att har separata oljor skulle jag föredra det. Då kan man dessutom som tex de stora pojkarna i DTM-teamen tippa i friktionsminskande zinktillsatser i motoroljan, som en våtkopplingen annars skulle tappa greppet av.

En transmissionsolja innehåller vanligen även EP-tillsatser som av mig okänd anledning inte används i motoroljan.

Nån som provat?

PS. Ja ok, jag älskar att älta sånt här, mycket intressantare än att bara åka på en JASO-olja rakt av och inte bry sig mer om det...DS.

"EP" är väl "extreme pressure" avsedd för kuggpars extrema gnidning mot varandra i exempelvis slutväxlar och hårt belastade växellådor?

"EP" är väl "extreme pressure" avsedd för kuggpars extrema gnidning mot varandra i exempelvis slutväxlar och hårt belastade växellådor?

Japps, och det får man vad jag förstår inte i en JASO-klassad olja.

Ja den fungerar till våtkoppling.

Lysande. Ska se om det går att köpa i annat än 20L dunk, så man kan prova först så man är säker.

Menge Takk!

torch skriver
Då kan man dessutom som tex de stora pojkarna i DTM-teamen tippa i friktionsminskande zinktillsatser i motoroljan, som en våtkopplingen annars skulle tappa greppet av
Den vanliga zinktillsatsen zinkdialkylditiofosfat (ZDDP, ZDP, ZTP) funkar utan problem med våtkoppling. Enligt ett inlägg av Jörgen Karlsson förbättrar den tom greppet i våtkopplingen (om jag inte missförstod Jörgen Karlsson) Den här på SH av många använda oljan Q8 SBK Racing 10W-50 innehåller ZDDP.
http://81.92.67.212/servlet/Content...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
i en koncentration mellan 1 - 2,5 % (Vanliga doseringen är omkring 1,5% ZDDP)
Det som är förödande för våtkoppling är tillsatser av molybden vilket finns i oljor av typen ACEA A1/B1 och ACEA A5/B5 som jag fattat det.
Att ZDDP har minskat i oljan och molybden har blivit vanligare bero på att fosfor i ZDDP förkortar livet på katalysatorn.
Så idag finns gamla tiders dosering av ZDDP enbart i olja till dieselmotorer (de har inte katalysator)
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36962 Turbodiesel 15W-40 2009-10-28 SE.pdf
Turbodiesel 15W-40 som jag har i mina hojar,
och i "performanceoljor" som Q8 SBK Racing
och i oljor med den äldre klassningen API SF/SG
tex Yamalube API SG 10W-40 som Yamaha marknadsför till hojar.
En olja där tillverkaren minskat tillsatsen av ZDDP för ökad livslängd på katalysatorn i moderna hojar är
Biltemas MC-olja Racing 10W-40
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36958 MC-olja, Racing 10W-40 2009-10-29 SE.pdf

Last edited:
Mycket bra inlägg, tack. Smörmedels värld är verkligen outgrunderlig...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna