torch
Medlem
- Gick med
- 7 Aug 2008
- Ort
- Oskarshamn
- Hoj
- Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Konstruktören av min mc-motor har begåvat den med separat olja för motor resp. växellåda. Tyvärr är de oljor som rekommenderas inte vanliga på svenska marknaden, och hyfsat dyra.
Efter som konstruktören även har offrat långa serviceintervall för hög effekt och låg vikt kommer det bli en hel del oljeblaskande.
Motorolja är ganska lätt att hitta men växellådsolja verkar knepigare.
Den enda transmissionsoljan helsyntet på annat än liter (kan köpas på 20L dunk) av rätt viskositet som jag hittat är OKQ8as Q8 T 65 LS SAE 75W-90, och den ska fungera på exvis bakaxlar med lamelldiffbroms, handlas på 20l dunk för under 50kr/lit.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100927
Rekommenderas till rallybilar etc, och att den även ska klara industriväxlar, så då borde den väl fungera även med våtkopplingar till MC?
Vet att det finns en bra billig JASO-klassad olja att ha i både motor och växellåda, OKQ8 Superbike 10w-50, men när möjligheten finns att har separata oljor skulle jag föredra det. Då kan man dessutom som tex de stora pojkarna i DTM-teamen tippa i friktionsminskande zinktillsatser i motoroljan, som en våtkopplingen annars skulle tappa greppet av.
En transmissionsolja innehåller vanligen även EP-tillsatser som av mig okänd anledning inte används i motoroljan.
Nån som provat?
PS. Ja ok, jag älskar att älta sånt här, mycket intressantare än att bara åka på en JASO-olja rakt av och inte bry sig mer om det...DS.
Efter som konstruktören även har offrat långa serviceintervall för hög effekt och låg vikt kommer det bli en hel del oljeblaskande.
Motorolja är ganska lätt att hitta men växellådsolja verkar knepigare.
Den enda transmissionsoljan helsyntet på annat än liter (kan köpas på 20L dunk) av rätt viskositet som jag hittat är OKQ8as Q8 T 65 LS SAE 75W-90, och den ska fungera på exvis bakaxlar med lamelldiffbroms, handlas på 20l dunk för under 50kr/lit.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100927
Rekommenderas till rallybilar etc, och att den även ska klara industriväxlar, så då borde den väl fungera även med våtkopplingar till MC?
Vet att det finns en bra billig JASO-klassad olja att ha i både motor och växellåda, OKQ8 Superbike 10w-50, men när möjligheten finns att har separata oljor skulle jag föredra det. Då kan man dessutom som tex de stora pojkarna i DTM-teamen tippa i friktionsminskande zinktillsatser i motoroljan, som en våtkopplingen annars skulle tappa greppet av.
En transmissionsolja innehåller vanligen även EP-tillsatser som av mig okänd anledning inte används i motoroljan.
Nån som provat?
PS. Ja ok, jag älskar att älta sånt här, mycket intressantare än att bara åka på en JASO-olja rakt av och inte bry sig mer om det...DS.