Växellådsolja CBX 750F

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
Någon som vet vad det ska vara för olja i växellådan på en Honda CBX 750F -84?
Vid nedväxling är det svårt att få i växlarna, så tänkte börja med att byta oljan i lådan.
 
Hmm... Har Castrol-olja i den (enligt deras rekomendationstabell på nätet till den hojen). Men den är trög att växla ned... har inte varit så tidigare vad jag kan minnas.

Sen har den börjat hålla varvet när man drar in kopplingen och ibland till och med ökar varvet, vad fan kan det bero på? Vajrarna löper fint så det är inte det. Ibland håller den uppemot 3000 varv även när man har stannat helt och lägger man då i en växel och låter den börja driva så sjunker varvet ned till tomgång och stannar där till man varvat upp den igen, då håller den högre varv igen.

Några tips och funderingar kring detta?
 
Låter som om du har något bös i förgasarna eller något kopplat till dem då tycker jag, men det har inte med växlingsproblemen att göra. Om du har svårt att få i växlarna kan det vara något i växellådan som är slitet med.
 
Otätt mellan förgasare och topplock är min (föga djärva) gissning på rusningen.

Trögväxlat skulle jag i första hand koppla till en koppling som inte kopplar ur 100% (mycket koppleri i samma mening där). Fel spel, skeva stålskivor eller klibbiga lameller kan vara orsaker.
En annan orsak kan förstås vara osmorda/slitna/misshandlade länkar runt växelspaken eller slitna/skeva växelförare (växelförarna sitter inuti växellådan och styrs av en väljartrumma).
 
Om motorn varvar så kan det mycket väl göra att det är svårt att få i en växel, men det beror ju också mycket på när och hur du växlar, ibland vill man ju ha lite högre varv på motorn för att växlarna ska glida i smärtfritt, ibland lägre.

Om du står still med varmkörd hoj, håller in kopplingen, petar i ettan och gasar rejält, med kopplingen helt indragen, vill hojen röra sig framåt då? Isf kan det, som G-L skrev, vara fel spel i vajern eller krokiga stålskivor.
 
Eller om du haft "fel" olja i som gör att lamellerna klibbar ihop och därmed inte frikopplar helt..Spånar bara.
Prova med det enkla först. Oljan skall ändå bytas ibland, så byt till annat märke. Rätt klassad förstås.
 
Eller om du haft "fel" olja i som gör att lamellerna klibbar ihop och därmed inte frikopplar helt..Spånar bara.
Prova med det enkla först. Oljan skall ändå bytas ibland, så byt till annat märke. Rätt klassad förstås.
Håller med, Castrol olja + koppling är oftast inte en bra kombination :död
 
Kanon! Tack för alla tips!

Menar ni att biltemas olja skulle vara lika bra eller bättre till min hoj som Castrol? Vilken olja bör jag använda då, tar tacksam emot länkar.

Ska byta oljan när vi kommer hem efter helgen och läcksöka som i videon (bra tips, tack för det! :) )
 
Varvtalsproblemed visade sig bero på att tomgången var för högt ställd. Sänkte den och nu är problemet borta! =)

Den är dock fortfarande aningen trögväxlad, men inte alls lika mycket och bara ibland.
Oljefilter inhandlat och olja ska köpas och bytas för att se om problemet försvinner.

Frågan är om det är lönt att göra ett oljebyte nu eller om jag ska vänta till våren, det är trots allt inte många veckors körning kvar på den här säsongen. :-(
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top