Växellåds problem gsxr 750-00

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
Färdigåkt!!Fan va förbannad man blir måste allt man äger gå sönder :mad:
Förra sommarn total skrotade jag motorn på min fina 1400 mil gixxer. Och nu när jag körde med andra hojen (ca900mil) igår så började växlarna att hoppa ur 2an och 3an. Vid hård belastning.
Det var iaf perverst skönt när 3 an hoppade ur vid bakhjulsåkning igår :sjuk . Antar att det är ett eller några drev eller växelgaffel som gett upp.
Är det nån annan som har haft samma problem med nya gsxr?

Du växlar ganska mycket utan koppling kan jag tänka mig?
Det sliter gött på lådan :D

Det är "piggarna" som hakar i varandra på dreven som har blvit slitna. Det är bara till å riva isär lådan å byta :fakta

Been there done that!

Standardfel på Gsxr750 -00:orna om man kör den hårt.
Fick det på garanti. Passade på att få lådan cuttad på motospeed samtidigt.

Kolla på gixxer.com som vanligt, dom har lista på vad som skall bytas.

Läste nått om att gjutningen av 2:ans drev var kass och därför slits klackarna lätt.

Läs mer här:
http://www.gixxer.com/ubbthreads/sh...Old=allposts&Main=66680&Search=true#Post66680

Detta kanske kan vara intressant oxå:

http://www.factorypro.com/Prod_Pages/prods33.html

/KetogaN

Tänkte tillägga att du borde kunna få det på garanti eftersom det bevisligen är ett tillverkningsfel.

Glöm inte påminna om att du vet att delarna blivit utbytta mot nya (undrar varför?? *ler) och att det nya partnummret är

24321-35F01

behöver du hjälp så pm:a mig.. jag fick det på garanti och då borde du oxå få det.

/KetogaN

Tackar!! Bra att du har koll på allt Keto! Bara att gå till garaget och börja skruva då. Hojarna är mer än två år gammla så garantin kan jag glömma. Har bråkat med kgk så pass att jag alldrig köper svensksåld suzuki mer.
Cuttade dreven? Har läst om det förr men gör man det för att växlarna ska gå i lättare lr blir lådan skottsäker? Blev det bra på din och är det värt pengarna. Fan det borde jag veta...

iom att delarna är reviderade och ej säljs som reservdelar längre så borde det innefattas av konsumentköplagen tror jag (kan inte sånt så bra) men det är juh helt klart ett tillverkningsfel och det borde räcka för att du ska få det utbytt.

KGK suger rövpung rentut sagt, helt värdelösa.
Synd att dom har suzuki argenturen för hojjen är juh fin.

Cuttade drev ja.. den blir inte skottsäker, man kan fortfarande missa växling från ettan till tvåan om man mesar med foten. (utan koppling på bakhjulet snackar vi nu såklart).
MEN, den blir mycket bättre på att växla utan koppling man bara petar i dom känns som om man inte ska ha koppling ens, går i som smör.
Dessutom får du juh en brantare vinkel på klackarna så att dreven dras samman av motorkraften = mindre risk att växeln hoppar ur.

Har du isär lådan och har nån tusing över så få det gjort hos nån som har rätt utrustning (inte nån hemma meckare som slipar på måfå).

Lycka till

/KetogaN

PS. har du inte bytt kopplingskorg så ta en titt på den oxå, min gav upp helt förra året, oxå en vanlig grej på -00:orna tydligen.

KetogaN skrev:

PS. har du inte bytt kopplingskorg så ta en titt på den oxå, min gav upp helt förra året, oxå en vanlig grej på -00:orna tydligen.

Har sökt på gixxer.com om kopplingskorgen utan resultat. Kanske letade jag för lite.
Men vad är det som går sönder på korgen?. På min koppling har jag fått skruva ut justerskruven så mycket det går ändå tar kopplingen långt in. Men det är säkert lamellerna som börjar se ljuset.

Hela kopplingskorgen spricker, min var helt lös. :eek:

/KetogaN

Japp.. hojjen vibrerar satan.. (känns som om man kör över fartlinjer, fast dom tar aldrig slut) =)
Om du söker på "clutch basket" på gixxer.com hittar man lite referenser överallt.
Det handlar iaf om att själva korgen spricker.

/KetogaN

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...