Växellådetrassel?

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Blev ikväll riktigt orolig!

Hoj:
Ducati monster 900 97:a 2500 mil

Problem: Klonk å dånk å sånt när man släpper ut henne i (och förbi) dragläget från stillastående (både på 1:an och 2:an)

Problemet uppstod tvärt. Inte märkt av någonting tidigare i form av problem med exta frilägen lite här och var eller liknande.

Var först (och fortfarande) inte säker på var problemet ligger... Jag bytte lameller i kopplingen för att tag sedan. Och har sedan dess vart ute på en "långtur"... Problemet uppstod efter ca 100 mils körning efter bytet. Gjorde det själv, men det känna som omöjligt att misslyckas med något ikring det... Hade t o m sprängskisser och dyl till hands...

Först hoppades jag på att jag skulle ha fuckat upp något när jag gjorde det bytet, men ju mer jag tänker på det destå mindre tror jag det. Det låter ungefär som "vanligt" växellådeklonk, fast mer... värre... hårdhäntare...och som om något inte riktigt satt fast.

Det hackar å har sig ett par varv tills man släppt kopplingen helt och börjat rulla, och som sagt så spelar det ingen roll om det är på 1:an eller 2:an...

Vad kan det vara?
Hur svårt kan det vara?
Hur fattig kommer jag bli?

Daddy skrev:
Jag hade tagit ner kopplingen igen. Det är ju inte direkt något stort jobb. :tummenupp

Detta skall naturligtvis prövas, men jag undrar som sagt om det verkligen kommer därifrån... (och varför väntade det isä fall 100 mil med att dyka upp...?)

Vart skall jag leta om det inte är någe fel där då?

:huvet :huvet :huvet

Är det nån skillnad om motorn är kall eller varm? Annars har jag fått för mig att detta inte är helt ovanligt på ducatilådor (eller några lådor, egentligen) efter några tusen mil.

Hur ser drivpaketet ut kan ge liknade effekter och ljud, och mycke billigare att fixa :tummenupp

/R

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...