Växellådeproblem???

rallyanders

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Hojlös
Full gas på femman. När mätaren visar 260 hoppar växeln ur på min CBR 929. Är det någon som varit med om något liknande?? Börjar lådan bli dålig eller?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Ja, lådan börjar bli dålig, sådär ska det inte vara. Men det tror jag nog att du kunnat lista ut själv eller? Trodde du att nån skulle säga att det ska vara sådär? Nä, antar att frågan mer handlar om hur vanligt det är eller hur många som råkat ut för det.

Vanligtvis ger växellådorna upp på tvåan och treans drev. Funkar de helt okej för dig?
 

rallyanders

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Hojlös
Japp!

Kreuger skrev:
Ja, lådan börjar bli dålig, sådär ska det inte vara. Men det tror jag nog att du kunnat lista ut själv eller? Trodde du att nån skulle säga att det ska vara sådär? Nä, antar att frågan mer handlar om hur vanligt det är eller hur många som råkat ut för det.

Vanligtvis ger växellådorna upp på tvåan och treans drev. Funkar de helt okej för dig?

Tvån hoppar aldrig ur när jag gasar. Fick i neutral mellan trean och fyran några gånger förra sommaren. Det finns ju en massa skumma "mellanlägen" i växellådorna. Det händer även på nya sporthojar har jag hört av polare. Men jag tycker att det var jävligt skumt att den hoppade ur på femmans växel.
Så JA, hur många har varit med om samma problem??
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Låter skumt det där.

En annan fråga:
Ingår inte växellådan i hondas motorgaranti?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Fick du i femman ordentligt då?
Har det hänt fler gånger?
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Hur många gånger har det hänt? växeln kanske inte gick i riktigt bara.

rallyanders skrev:
Jag la i femman mellan 240-250 så den hade varit i ett par-tre sekunder när den hoppade ur.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
kan ju hoppas på att det var en tillfällighet bara. Petade du i fyran eller femman sen när växeln hade hoppat ur? skramla till bra då va?

Du får nog avvakta lite och se om det där upprepar sig innan du börjar krångla med att göra nåt åt det. Ut å kör och prova, men se till att peta i växlarna ordentligt. Distinkta ordentliga växlingar och inget mesande nu!! :tungan :7peta :yoparty
 

rallyanders

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Hojlös
!

Kreuger skrev:
kan ju hoppas på att det var en tillfällighet bara. Petade du i fyran eller femman sen när växeln hade hoppat ur? skramla till bra då va?

Du får nog avvakta lite och se om det där upprepar sig innan du börjar krångla med att göra nåt åt det. Ut å kör och prova, men se till att peta i växlarna ordentligt. Distinkta ordentliga växlingar och inget mesande nu!! :tungan :7peta :yoparty

Jag stannade med kopplingen intryckt! Sen lade jag i ettan och det var lite av det sjuka.... Den hoppade alltså från femman till neutral...
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Det kan vara så att doggarna på drevet du flyttar in i 6ans (eller bara 5 växlat?) drev är slitna då de glider ut när kraften blir för stor.

Jag har nämligen haft problemet på en fd hoj att just 6an hoppade ur när man kom till ett visst varvtal.

Johan
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
"Skumma frilägen" kan man bli utsatt för ibland på den hojen, inget ovanligt. Lådan omfattas av den femåriga garantin, för övrigt (om hojen är servad enligt serviceplanen, på auktoriserad verkstad).
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top