Växellådefråga - Kan växlar frysa eller hur dyrt blir det?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Var ute och gjorde ärenden med bilen i lördags.. (Octavia -04 1.8T)
Sista anhalten blev ICA Maxi där det storhandlades i någon dryg timme.
När jag kom ut och startade bilen kände jag att det var svårt att få i friläge då jag parkerat bilen med växeln i. Det var som om växelspaken satt fast så jag fick helt enkelt ta i..
Med "ta i" menar jag inte som "ta-i-jätte-hårt-från-tårna-ta-i" utan mer "använda-hela-armen-ta-i" istället för att bara peta i växeln med handleden som brukar vara det vanliga...

När jag sekunderna senare skall lägga i backen hör jag hur det skrapar i växellådan som om jag glömt använda kopplingen eller trycka ner växelspaken som man skall för att få i backen..

Försöker nån gång till men det skrapar..

Sitter en stund med motorn och svär och undrar vad jag skall ta mig till och överväger vilka bogseringsalternativ som kan finnas.

Efter någon minut med motorn igång gör jag ett nytt försök och då går växeln i utan några konstigheter.
Kör hem och växellådan beter sig som vanligt.

......Vad är det som har hänt?

Kan det bero på att det var 15-20 grader kallt? Kan växellådan/kopplingen frysa?

Visst kan den det, låter som den inte kopplar ur ordentligt.

Bytt bromsvätska på den någon gång?

De där bilarna är ju generellt våldsamt lättjobbade i både växelspak och koppling, vet att äldre modeller typ Felicia segnade ihop i länkaget (en länk rakt under) för växelspaken men har svårt att tro att Octavians konstruktion ens liknar den.

Byt olja i lådan.

Kondensvatten kan göra oljan till seg sirap i kyla, eller ännu värre så seg att den inte rinner.

Splinesen i lamellen som börjar ge upp kanske?
Har två kompisar som det har hänt för på en sådan bil.

Står bilen i varmgarage annars så att du inte märkt detta fenomen andra riktigt kalla dagar?

Nog märks det i den av mina bilar som är parkerad utomhus om det är riktigt kallt, att oljorna är tjocka i både växellåda och även stötdämparna om det är riktigt kallt.

Servad enl schema? När byttes växellådsoljan sist? Visst gick det över efter lite varmkörning? Tror inte att du behöver byta växellådsolja om det inte är extremt 'long overdue'

Last edited:
Märker på min Micra som har helt ny olja i växellådan att den är gött trögjobbad när det är -15 ute.
Man får ta det lite lungt tills grejerna blir varma :)

Den frikopplar inte som den skall, problem med dubbelmassesvänghjul (sitter sådant skit på vag om jag inte minns fel), hydrauliken till kopplingscyllen...är väl mest troligt.

Helt normalt i en VAG som gått mer än 1000mil.
Min gamla ibiza från 97 var stum i lådan vid 20minus. Innan den blivit varm.

Beror på länkaget till lådan. Vissa hade till och med vajer. Tror min 97a hade det.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park