Växellådan!

TommyBum

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Hoj
NinjaFighter
Tja alla kunniga!
Vad f-n har hänt med min hoj? Senast jag åkte kändes inget konstigt alls. Och nu när jag skulle ut idag så upptäckte jag bara efter några hundra meter i första korsningen att ettan inte gick att få i. :confused: Stannade och röck lite i spaken och fick i den till slut.
Men det resulterade i att bara 1:an, friläge och 2:an funka! Efter lite pill och några hundra meter tillbaks så funkar bara 2:an och 3:an och spaken är jäkligt trög. :huvet

Vad har hänt? Lager? Lådan? Det rasslar ingenting för övrigt och den går bra på dom växlarna.
Det e en ninja 900 98:a!

Vad göra? Tacksam som f-n för tips och hjälp!

Väldig vanlig ninja sjuka tyvärr, börja med att ta av oljepåfyllningskåpan och kolla att fästbleck, fjäder och mekaninsm är hela och sitter på plats. Är dom ok så är det tyvärr bara att riva lådan och kolla axel och växelgafflarna, har samma symtom på båda mina hojar.

Hightuned skrev:
Väldig vanlig ninja sjuka tyvärr, börja med att ta av oljepåfyllningskåpan och kolla att fästbleck, fjäder och mekaninsm är hela och sitter på plats. Är dom ok så är det tyvärr bara att riva lådan och kolla axel och växelgafflarna, har samma symtom på båda mina hojar.

Tack för snabbt svar. :Bugar
Jobbigt det låter det där. Vad kan det gå på att fixa i bästa/värsta fall. Värt att lämna in eller fixar man det själv?

Det kan du fixa själv om du lämnar in det kommer det bli megadyrt. Kan hjälpa dig men då får du vänta då jag har drösvis med jobb på egna projekt just nu. Det går väl fortafarande att växla upp/ned om du var bra varv/motorbroms? Kolla att du har bra med olja i hojen och att kopplingen är rätt justerad det brukar hjälpa lite?

Hightuned skrev:
Det kan du fixa själv om du lämnar in det kommer det bli megadyrt. Kan hjälpa dig men då får du vänta då jag har drösvis med jobb på egna projekt just nu. Det går väl fortafarande att växla upp/ned om du var bra varv/motorbroms? Kolla att du har bra med olja i hojen och att kopplingen är rätt justerad det brukar hjälpa lite?

Har kollat oljan och det e bra. Det skumma e att det bara går att växla mellan 2:an och 3:an och det e jäkligt trögt. Dom andra växlarna får jag inte i alls. Typ att när jag trycker ner till 2:an så fastnar spaken nere liksom. Så får jag ta i med foten när jag ska få upp den igen.
Ska beställa en handbok idag och kolla lite.
Om du skulle kunna fixa den, hur lång tid tror du att det skulle ta innan du får tid? Vore jäkligt schysst om jag inte klarar det själv.

TommyBum skrev:
Har kollat oljan och det e bra. Det skumma e att det bara går att växla mellan 2:an och 3:an och det e jäkligt trögt. Dom andra växlarna får jag inte i alls. Typ att när jag trycker ner till 2:an så fastnar spaken nere liksom. Så får jag ta i med foten när jag ska få upp den igen.
Ska beställa en handbok idag och kolla lite.
Om du skulle kunna fixa den, hur lång tid tror du att det skulle ta innan du får tid? Vore jäkligt schysst om jag inte klarar det själv.

polaren hade ettliknande problem på sin zx6-r -99a... det va endast pedalen som gick trögt runt fotpinnen, kolla det innan du river isär allt annat...

Ja smörj för tusan axeln/länkaget som pedalen sitter på.
Hade ett liknande problem på min FZR, blev helt kallsvettig och trodde lådan var helkörd.
Två sprut med universalolja så var det raset som borta.
Jag håller tummarna för att det räcker med olja :tummenupp
//Tobbe

Mycke bra tips nu går min gatninja på alla växlarna igen axlen i fotpinnen va för hårt åtdragen och fastärgad, konstig bara att inte det står som felorsak i fabriksmanualen(det står bara skuret lager eller sliten växelförare som orsak till växelprobelm)? Blev lite komfunderad när ja inte hittade något fel på den andra lådan, tur jag ändå skulle har dit med turbospacern och andra kammar så att jag inte rev den i onödan. :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år