växellådan slut, kawasaki GPX 600R -90

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
The story: Humph, igår for väl växellådan till gud. Fattar inte riktigt vad som hände. Hojen gick som en klocka när jag lämnade city och for ut mot landet. Pressade den endel eftersom jag skulle ikapp en polare i bil som hade farit i förväg. Nåja hursomhelst så skulle jag ha ner den i 2:an i en korsning men kom inte förbi 4:an. Blev lite segt på hemvägen..

Das problem: När jag försöker växla ner från 4:an kommer jag endast ner i något slags mellanläge (fritt). Det bara skorrar om man försöker vålda ner den mera. 5:an och 6:an funkar dock. 0-100 har blivit lite sämre nu :rolleyes:

Några bra gissningar på vad som gick slut, kanske t.o.m. varför ?
Och är det lönt att renovera lådan på en 14 år gammal hoj (ej kunnig nog att göra det själv).

blub skrev:
The story: Humph, igår for väl växellådan till gud. Fattar inte riktigt vad som hände. Hojen gick som en klocka när jag lämnade city och for ut mot landet. Pressade den endel eftersom jag skulle ikapp en polare i bil som hade farit i förväg. Nåja hursomhelst så skulle jag ha ner den i 2:an i en korsning men kom inte förbi 4:an. Blev lite segt på hemvägen..

Das problem: När jag försöker växla ner från 4:an kommer jag endast ner i något slags mellanläge (fritt). Det bara skorrar om man försöker vålda ner den mera. 5:an och 6:an funkar dock. 0-100 har blivit lite sämre nu :rolleyes:

Några bra gissningar på vad som gick slut, kanske t.o.m. varför ?
Och är det lönt att renovera lådan på en 14 år gammal hoj (ej kunnig nog att göra det själv).

Att lämna in den kommer att kosta en hel del pengar.
Att göra det själv kostar mindre pengar.
Alternativet är att du fixar demonteringen själv samt delningen av motorn så att du kan lämna in växelstockarna lösa för renovering.

Svårt att säga. Den måste ju inte vara kass. Det är nog bara att plocka isär och kolla. Kanske skall börja med att tappa ur oljan och sila den. Kommer det ut småsaker då kan man kanske luska sig fram till problemet.

En polares R6'a verkade totalrasad i våras, med friläge mellan alla växlarna m.m. och det visade sig vara en fjäder för 14 spänn :)

Ok för väl försöka plocka isär den själv och se vad som trillar ut. Dröjer före jag hinner med det :\

Ingen aning om det är samma låda som på en 750, ska fråga på den lokala mcverkstaden...

blub skrev:
Ok för väl försöka plocka isär den själv och se vad som trillar ut. Dröjer före jag hinner med det :\

Ingen aning om det är samma låda som på en 750, ska fråga på den lokala mcverkstaden...

Gör du rätt i, va noga me momenten så ska det nog gå bra :tummenupp Om det är samma låda så är det bara höra av sig så har jag säkert den delen du söker, iofs till en 87:a ?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...