Växellådan rasat... Värt att laga?

Nicson

Already Gone
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Letar
Tja!

tänkte bara bidra med min historia och även ställa lite frågor...

Jag köpte en FZR600 -89 för ca en månad sen och märkte ganska snart att den drog en hel del olja samt ryckte (som många nämnt här tidigare) på låga varv, vilket jag hade planerat kolla på nu i vinter.

Det som däremot har hänt är att växellådan har rasat :( Var mitt uppe i en ~60 mils tripp från Smögen -> Jönköping -> Mantorp -> Enköping -> Stockholm). Detta skedde givetvis i Jönköping, vilket gjorde att jag fick utnyttja min halvförsäkring och låta den bergas till närmsta verkstad och bli skjutsad i 35 mil av min medresenär vars båge inte j*vlats. Vidare så bör det nämnas att den är USA importerad (-89) och mätaren står på ca 40400 miles vilket ju blir ca 6500 mil samt är rätt taskig i lacken (ett par sprickor och så i plastdetaljerna).

Raset gick till på så sätt att jag kom körandes på en 70 väg i ca 100 km/h (på 5:ans växel skulle jag gissa) då plötsligt fotpinnarna börjar vibrera och sen plötsligt släpper växeln och det visar sig att alla växlar plötsligt = friläge :( Jag stannar givetvis och rullar den fram och tillbaka och försöker lägga i en växel och märker att om man kopplar och rullar bakåt så tar det stopp efter några decimeter. Fortsätter och känna efter och då går kopplingsvajern.

Frågor till de med bättre koll/erfarenhet än jag själv:

Är det någon som har koll på en verkstad i Jönköping vid namn: MC-Proffsen i Jönköping AB
och ligger på:
Norrahammarsvägen 123
55627 Jönköping

och sen mer intressant:
Är det värt att fixa en rasad växellåda på en så pass gammal hoj? Jag betalade 15500 SEK för den och min gissning är att detta kommer att på gå på lika mycket till om inte mer? Någon som bytt/renoverat en växllåda på liknande båge hos en verkstad och vet vad det kan ligga på i pris?

Sen undrar jag också om detta är något man kan ragga upp på en mc-skrot och fixa själv eller om det är försvårt.. (Mina mek-kunskaper ligger ungefär på fixar det mesta a la svensson och har tillgång till svarv och svetskunnigt folk (ej jag själv).

Tacksam för svar med tips och råd samt att det enbart vart en pengafråga och inte hände något värre :tummenupp vore dock kul om man kunde få igång min Genesis innan säsongen är slut :)

Frågan är ju vad som gett sig om ALLA växlar upphör. Jag hade rivit isär och kollat. Har framdrevet lossnat? Har nånting i kopplingstrakten gett sig? Växellådsras brukar inte trolla bort alla växlar på en gång.

Jag råkade ut för nåt liknande med min 1000, det var främre drevet som lossnat.
Törs inte lova,men det verkar inte vara helt ovanligt att det släpper, dessutom en ganska billig grej att fixa.

Jag känner dom ganska väl på den verkstaden och dom är bra att göra med!
Men troligen är det enda att plocka ner själv för att kolla vad som inträffat. och ev laga, tycker du ska prata med den firman om vad som kan ha hänt med lådan.
En motor är förmodligen billigare att köpa än be någon göra det åt dig!?

Frågan är ju vad som gett sig om ALLA växlar upphör. Jag hade rivit isär och kollat. Har framdrevet lossnat? Har nånting i kopplingstrakten gett sig? Växellådsras brukar inte trolla bort alla växlar på en gång.

mm.. man kan ju alltid hoppas på framdrevet, men det var ungefär som att den betedde sig konstigt samt klippte av kopplingsvajern när man hade kopplingen inne och rullade bakåt..borde man inte hört om framdrevsbulten/skruven snurrade i själva framdrevet?

nåväl, det bådar inte gått.. :(

hade du rivit den själv alltså? utan att verkstaden tar en titt (för nån tusenlapp antar jag?)...

mm.. man kan ju alltid hoppas på framdrevet, men det var ungefär som att den betedde sig konstigt samt klippte av kopplingsvajern när man hade kopplingen inne och rullade bakåt..borde man inte hört om framdrevsbulten/skruven snurrade i själva framdrevet?

nåväl, det bådar inte gått.. :(

hade du rivit den själv alltså? utan att verkstaden tar en titt (för nån tusenlapp antar jag?)...

Jag hade rivit den själv, ja. Man lär sig inget om man inte tar tjuren vid hornen och börjar. Lyfta på kåpor över framdrev och koppling är skitlätt. Hittar du inget fel där och måste leta vidare kan det bli mer komplicerat, men inget som är omöjligt för en normalbegåvad svensson. Skaffa en verkstadsmanual så finns inga gränser för vad du kan förstö.. eh, fixa.

Om det är främre drevet som lossnat, halkar drevet ut och lägger sig över gängorna. Med lite tur så hänger muttern kvar innanför kåpan också.

Så det låter inte nåt ovanligt, snarare att det blir tystare när inte lådan snurrar med.

Bifogat

• partimage121.gif
    partimage121.gif
    23.2 KB · Visningar: 144
Jag råkade ut för nåt liknande med min 1000, det var främre drevet som lossnat.
Törs inte lova,men det verkar inte vara helt ovanligt att det släpper, dessutom en ganska billig grej att fixa.

Fasen det vore ju kalas om det vore så! Ett framdrev ska man väl kunna byta själv ;)

Jag känner dom ganska väl på den verkstaden och dom är bra att göra med!

Låter bra, de hade fått dåligt betyg här på SH (1,5 på 27 röster) så jag vart lite fundersam..

Men troligen är det enda att plocka ner själv för att kolla vad som inträffat. och ev laga, tycker du ska prata med den firman om vad som kan ha hänt med lådan.
En motor är förmodligen billigare att köpa än be någon göra det åt dig!?

mmm, ska ringa och prata med dem och se vad de tror det kan vara.. och jo självklart tänkte iofs mer på renovering av den gamla :)

Jag hade rivit den själv, ja. Man lär sig inget om man inte tar tjuren vid hornen och börjar. Lyfta på kåpor över framdrev och koppling är skitlätt. Hittar du inget fel där och måste leta vidare kan det bli mer komplicerat, men inget som är omöjligt för en normalbegåvad svensson. Skaffa en verkstadsmanual så finns inga gränser för vad du kan förstö.. eh, fixa.

jao, blir nog för dyrt att låta någon annan göra det ändå :tummenupp

Om det är främre drevet som lossnat, halkar drevet ut och lägger sig över gängorna. Med lite tur så hänger muttern kvar innanför kåpan också.

Så det låter inte nåt ovanligt, snarare att det blir tystare när inte lådan snurrar med.

åh trevligt, nu får man lite hopp här :)

Tråkigt, kan inte bidra något tips till problemet, men om du ska börja riva i motorn, så är Haynes mekbok till FZR skitbra!

Hehe, jo den blir det att införskaffa om det är växellådan :tummenupp
Låter definitivt som något sådant enkelt problem. Om främre drevet hoppar av så blir det garanterat kraftiga vibrationer i fotpinnarna tills drevet "hoppat av klart" och ligger mot gängorna.

Vxl-låds drev nr. 7 på den där bilden sitter med presspassning på axeln. Bra udda konstruktion, men kan ju vara så att den har börjar krypa på axeln och "slirar".

Har renoverat lådan på min gamla Fzr 600. Bytte 2 drev för ca. 1300:-

Men en beggad motor för 3-4 tusen lär ju va billigaste om du inte vill riva motorn. För ALLT måste rivas, det räcker inte med att fuska och ta bort undre motorblocket, topp, cylinder, vev o.sv måste lyftas bort.

Ta bort drevkåpan och kolla först! Sen kan du ju höra med en skrot vad en motor kostar eller söka på blocket/ebay. Annars kan du ju ringa en verkstad och fråga vad de tycker.

Jag råkade också ut för att framdrevet lossnade på min FZR600. Och då slog drevet eller kedjan också sönder nån del av mekanismen till kopplingen eftersom kopplingsvajern går in där. Om du behöver en haynesbok har jag för övrigt en liggandes som jag inte behöver eftersom jag inte har hojen kvar.

Tänkte bara avsluta med att berätta hur allting gick:

Jag åkte ner till Jönköping förra veckan och körde hem bågen! =)

Ni som pratade om framdrevet hade rätt. Vet inte om förra ägaren inte hade varit slarvig när han bytt drivpaket i våras eller inte, men låssnat hade det. Det hade dessutom rivit bort en hel del av gängorna på bulten som går ut från växellådan vilket innebar att det inte bara gick att beställa hem en ny mutter och skruva dit.

Jag fick två alternativ:

1. Riva växellådan och byta bulten (uppskattat pris: 10-15 tusen)
2. Skruva dit det så gått det går och sedan dra ett par svetsloppor så det sitter (uppskattat pris: 7-8 hundra)

Då jag pyntade 15k för hela bågen valde jag alternativ 2 =) Blir väl lite jobbigare att byta drivpaket, men den dagen den sorgen...

Hur som helst så känner man sig lite rookie när man så här i efterhand inser att man kanske oroade sig lite för myckeet att det inte alltid är lådan som rasar =), men skönt att det finns folk med lite mer erfarenhet än en själv som kan komma med bra råd och tips.

Har kört konstant i en vecka nu och tänkte bara tacka för hjälpen! :tummenupp

Mc-proffsen (AKA CI's MC) tyckte jag var mycket proffessionella och hade en trevlig attityd och lättsamma att ha och göra med :tummenupp

Nu hoppas jag bara att det dröjer tills nästa gång något går sönder ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman