Tja!
tänkte bara bidra med min historia och även ställa lite frågor...
Jag köpte en FZR600 -89 för ca en månad sen och märkte ganska snart att den drog en hel del olja samt ryckte (som många nämnt här tidigare) på låga varv, vilket jag hade planerat kolla på nu i vinter.
Det som däremot har hänt är att växellådan har rasat
Var mitt uppe i en ~60 mils tripp från Smögen -> Jönköping -> Mantorp -> Enköping -> Stockholm). Detta skedde givetvis i Jönköping, vilket gjorde att jag fick utnyttja min halvförsäkring och låta den bergas till närmsta verkstad och bli skjutsad i 35 mil av min medresenär vars båge inte j*vlats. Vidare så bör det nämnas att den är USA importerad (-89) och mätaren står på ca 40400 miles vilket ju blir ca 6500 mil samt är rätt taskig i lacken (ett par sprickor och så i plastdetaljerna).
Raset gick till på så sätt att jag kom körandes på en 70 väg i ca 100 km/h (på 5:ans växel skulle jag gissa) då plötsligt fotpinnarna börjar vibrera och sen plötsligt släpper växeln och det visar sig att alla växlar plötsligt = friläge
Jag stannar givetvis och rullar den fram och tillbaka och försöker lägga i en växel och märker att om man kopplar och rullar bakåt så tar det stopp efter några decimeter. Fortsätter och känna efter och då går kopplingsvajern.
Frågor till de med bättre koll/erfarenhet än jag själv:
Är det någon som har koll på en verkstad i Jönköping vid namn: MC-Proffsen i Jönköping AB
och ligger på:
Norrahammarsvägen 123
55627 Jönköping
och sen mer intressant:
Är det värt att fixa en rasad växellåda på en så pass gammal hoj? Jag betalade 15500 SEK för den och min gissning är att detta kommer att på gå på lika mycket till om inte mer? Någon som bytt/renoverat en växllåda på liknande båge hos en verkstad och vet vad det kan ligga på i pris?
Sen undrar jag också om detta är något man kan ragga upp på en mc-skrot och fixa själv eller om det är försvårt.. (Mina mek-kunskaper ligger ungefär på fixar det mesta a la svensson och har tillgång till svarv och svetskunnigt folk (ej jag själv).
Tacksam för svar med tips och råd samt att det enbart vart en pengafråga och inte hände något värre
vore dock kul om man kunde få igång min Genesis innan säsongen är slut 
tänkte bara bidra med min historia och även ställa lite frågor...
Jag köpte en FZR600 -89 för ca en månad sen och märkte ganska snart att den drog en hel del olja samt ryckte (som många nämnt här tidigare) på låga varv, vilket jag hade planerat kolla på nu i vinter.
Det som däremot har hänt är att växellådan har rasat

Raset gick till på så sätt att jag kom körandes på en 70 väg i ca 100 km/h (på 5:ans växel skulle jag gissa) då plötsligt fotpinnarna börjar vibrera och sen plötsligt släpper växeln och det visar sig att alla växlar plötsligt = friläge

Frågor till de med bättre koll/erfarenhet än jag själv:
Är det någon som har koll på en verkstad i Jönköping vid namn: MC-Proffsen i Jönköping AB
och ligger på:
Norrahammarsvägen 123
55627 Jönköping
och sen mer intressant:
Är det värt att fixa en rasad växellåda på en så pass gammal hoj? Jag betalade 15500 SEK för den och min gissning är att detta kommer att på gå på lika mycket till om inte mer? Någon som bytt/renoverat en växllåda på liknande båge hos en verkstad och vet vad det kan ligga på i pris?
Sen undrar jag också om detta är något man kan ragga upp på en mc-skrot och fixa själv eller om det är försvårt.. (Mina mek-kunskaper ligger ungefär på fixar det mesta a la svensson och har tillgång till svarv och svetskunnigt folk (ej jag själv).
Tacksam för svar med tips och råd samt att det enbart vart en pengafråga och inte hände något värre