Växellådan på GPZ 750

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Var och provkörde en Kawasaki GPZ 750 -84 idag.
Motorn var nyrenoverad och gick bra, men det var ett problem med växellådan.
Om man accade fullt på 1:an och tryckte upp pedalen så gick inte 2:an i, utan
det blev friläge, fast utan skrap. Men om man tog det lungnare på 1:an gick 2:an
i problemfritt.

Ägaren visste om problemet och hade inte brytt sig om att fixa det då en
verkstad hade lovat att det inte var någon risk att lådan rasade. Han tog det
bara lungt på 1:an istället.

Om jag köper hojen vill jag försöka laga felet, så jag undrar:
Vad kan vara fel? Är det svårt att fixa? :va
 
Med största sannolikhet så är dreven slitna, dvs klackarna som tar i "nästa drev i axiell riktning". Detta kommer bara att bli värre och värre ju mer du kör.
Till slut går inte tvåan i alls eller börja slira och hoppa ur vid acceleration.
Enda sättet att åtgärda detta är att köpa nya drev ev kan man provisoriskt hjälpa genom att slipa till klackarna.
 
Last edited:
Tack för svaren!

Undrar då också om det går att öppna lådan så att man kan byta delarna utan att behöva ta isär motorn?
 
Jag får någon vag minnesbild av något med krökta gafflar i lådan.. :va

Hur som helst är alla ingrepp i lådan sådana att motorn måste ur ramen och delas. Hyffsat mycket jobb.

Lyckas du pruta några tusen har du iof marginal att byta motorn och fortsätta köra under operationen.
 
Jobbigt att motorn måste isär.. nu blir jag mer tveksam.. men den var ju så fin och motorn gick som en dröm :kär

Priset är 15000, är det värt att köpa den?
 
Bearing skrev:
Jobbigt att motorn måste isär.. nu blir jag mer tveksam.. men den var ju så fin och motorn gick som en dröm :kär

Priset är 15000, är det värt att köpa den?
NEJ. Räkna med 5000:-, du måste isär med motorn för att byta drev paret med material och jobb. pruta eller ta en annan maskin.

Kolla in på GPZ 900-84 och framåt, du kan få tag i en sådan för samma peng, fast modernare, vattenkyld 900cc, mm
 
Ugluk skrev:
Jag får någon vag minnesbild av något med krökta gafflar i lådan.. :va

Jo, jag funderade på samma sak... Antar att det ser ganska lika ut som i min Gpz1100 låda.?.?
Kan även vara kulisrullen (stavning?) som är sliten eller piggen på berörd gaffel som löper i rullen...


Kan ju oxå vara länkaget som vrider rullen, sitter väl gaffelliknande
grejer där. Och det kommer man åt utan att plocka ur motorn, har en vag
minnesbild att jag hört att det inte är ovanligt att dessa kan bli slitna och inte når att vrida rullen nog långt.

Hmm...
Ligger det inte en spärr som gör att man inte kan växla till 2an -> utan att motorn snurrar och hojen är i rörelse??
Har för mig att det ligger små låskulor
som ska slungas ut av centrifugalkraften... Annars har man bara 1an och friläge att leka med.
Men då skulle det ju inte alls funka att växla upp.?
Kan ju vara ngt mysko där..

En annan sak som kan spöka är de axiella låsningarna av växelstocken i blocket.
Glömde lägga i en sån en gång med resultat att lådan var skum!! :huvet

Sen kan det ju lika gärna vara som sagts tidigare, slitna drevtappar.

Om du pillade i 2an och gav full gas sen, låg växeln kvar i läge??

EDIT: ta och kika på http://www.kzrider.com , mycke erfarenhet av gammelkawor där!!

/D
 
Last edited:
Tror inte det är de dyra dreven, utan snarare som bastarden påpekat något med en misshandlad "positive neutral finder".. Den som gör det så dj*vla jobbigt om man vill få i tvåan stillastående (för t.ex en springstart eller en burnis)..

Säkert skitmuckigt jobb, men inte katastrofdyrt. Pruta några tusen och köp en extramotor för mellanskillnaden..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top