växellådan kras på en GPX 600r -90

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Har lite problem med växellådan på min hoj. Först gick det inte att komma under fyran. 4-5-6 funkande men under fyran blev det bara friläge. Problemet uppstod helt plötsligt, kan inte komma på nogon orsak, hände inget speciellt före. Den fick stå orörd några dagar och sen när jag skulle testa den lite så funkade det att växla ner, men sedan gick det inte att komma över tvåan! Så fick den stå en dag till och efter det funkar alla växlar :va dock är det lite hårt att växla ner stillastående, klånkar lite och måste ibland släppa kopplingen mellan växlarna.

Några bra gissningar på orsaken? gafflarna?

Är det svårt att slita isär/se vad som är fel/sätta ihop en gammal ninja växellåda? Går det att göra på en vecka+leveranstid för delar om man är halvvan med att skruva?

EDIT: heh, tydligen har jag redan skrivit en liknande tråd, inte bra med spriten alltså :kocko Nåja, lite andra frågor och mera detaljer i denna.

Last edited:
Ta isär saker kan väl vem som helst ett tipps kan ju vara att ta kameran och fota medans du tar isär så du vet hur det sett ut, kan vara nog så svårt om det drar ut lite på tiden. Tar du det bara lugnt så tror jag inte det ska vara några problem om du skruvat lite tidigare

Köp en rep bok så är det bara riva i sär lådan o kolla (kolla gafflarna först så du inte river ur motorn i onödan) dra lådan med moment när du plockar ihop den igen samnt använd gängsäkring till oljepumpsdrevet.

Lycka till

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...