växellådan kass på min R6-a 00

meshboy

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
R1-04
Växellådan på min R6:a mår allt annat än bra, tar alltid 2-3 försök för att få in 2:an, andra växlar hoppar även efter man fått i växeln.

Hur skulle nu göra i min situation?

1 Lämna in och renovera
2 Ny komplett motor
3 Ny växellåda?

Pris på denna underbara reparation?

15k,20k,25k,30k eller skroten?

är så jävla lack på att mina grejor hela jävla tiden går sönder, börjar tappa förtroende för allt på 2 hjul, detta är fan sista försöket, om jag efter att jag fixat växellådan på något sätt får annat fel så ska jag personligen ut i skogen och gräva ett hål och knuffa ner min r6:a+skinnställ sen ger jag fan i vad all MC heter...

Det där är en klassiker som många beghojsköpare har blivit lurade på.

Det brukar vara 2:ans drevpar som är slut i klorna samt tillhörande skiftgaffel som ofta är krökt/bränd.

Jag hade gjort det själv. Hur du ska göra är ju dock avhängigt hur mycket tålamod, kunskap och meklokal du har. Mha av en mekhandbok, noggrannhet, ordning på isärplockade delar och fotodokumentation så klarar även en nybörjare ett sånt jobb.

Hmm...kan det inte vara den berömda fjädern, är det den är det hur enkelt och billigt som helst att fixa. Jag har bytt 2 ggr på 2 olika 99-00 R6 motorer.

Ex.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177485

Är det fjädern har det varit uppe här ett antal ggr, info finns också att hitta på en massa internationella R6 forum.

Last edited:
Hmm...kan det inte vara den berömda fjädern, är det den är det hur enkelt och billigt som helst att fixa. Jag har bytt 2 ggr på 2 olika 99-00 R6 motorer.

Ja det har du ju rätt i. Jag fattade det som att det bara var 2:an som krånglade. Men texten går ju även att uppfatta som om det strulade med alla växlar, då kan det ju som du säger helt klart vara "shift drum detent spring" eller vad den nu heter i yamaha-världen.

Last edited:
mest är det bara tvåan, alla andra växlar fungerar rätt bra, tror att när friläget hoppar i när växel ligger i så är det tvåan som har varit den växel som legat i.

Det enda positiva med denna kväll är att nu när jag inte är ute och kör MC så kan jag fylla min kropp med sprit, jag ska supa ikväll så jag inte vaknar tidigare än 19:30 imorgon...

Ska åka och kolla på en Fiat Panda-85 imorgon, R6 ligger i skugga jämfört med en sådan baby. Fatta vilken bra låda i den bilen med. 36000km och växellådan fungerar fortfarande, men på en R6:a... nje nej nej..

Fiat Panda vs Yamaha R6 = 1-0.

Jag själv som köpare vs Säljare = 0-1.

Det där är en klassiker som många beghojsköpare har blivit lurade på.

Det brukar vara 2:ans drevpar som är slut i klorna samt tillhörande skiftgaffel som ofta är krökt/bränd.

Jag hade gjort det själv. Hur du ska göra är ju dock avhängigt hur mycket tålamod, kunskap och meklokal du har. Mha av en mekhandbok, noggrannhet, ordning på isärplockade delar och fotodokumentation så klarar även en nybörjare ett sånt jobb.

Jag har ett garage men det är ett allmänutrymme så jag har ingen lift eller något som jag antagligen måste ha. Men om man inte är tvungen att lyfta ur motorn så kanske man allvarligt ska göra ett försök, nu är jag dataprogrammerare med tummen i hand, men vad fan, dags att sluta vara rädd för att meka. kanske dags att plocka ner skiten, köpa digitalkamera+ billys bokhylla för alla skruvar och meka järnet. Hade en polare med mig idag och vi drog om elsystemet och roligt har jag inte ens på fyllan. Kanske dags för att meka loss... Vad tycker ni, jag skiter i om det inte blir färdigt på hela sommaren, jag har pengarna men det är PRINCIPEN gällande meka för jag vet jag att så fort lådan är fixad kommer motorn att rasa...

Last edited:
Om det är 2:an skiftgaffel/drevpar så är det karaktäristiskt att hojen spottar ur tvåan om du drar hårt på den växeln.
Isf måste du ur med motorn, vända den uppoch ned och dela blocket i horisontalplanet. Allt detta finns dock beskrivet hur man gör i tex en mekhandbok typ Haynes el Clymer.

/J

mest är det bara tvåan, alla andra växlar fungerar rätt bra, tror att när friläget hoppar i när växel ligger i så är det tvåan som har varit den växel som legat i.

Det enda positiva med denna kväll är att nu när jag inte är ute och kör MC så kan jag fylla min kropp med sprit, jag ska supa ikväll så jag inte vaknar tidigare än 19:30 imorgon...

Ska åka och kolla på en Fiat Panda-85 imorgon, R6 ligger i skugga jämfört med en sådan baby. Fatta vilken bra låda i den bilen med. 36000km och växellådan fungerar fortfarande, men på en R6:a... nje nej nej..

Fiat Panda vs Yamaha R6 = 1-0.

Jag själv som köpare vs Säljare = 0-1.

Jag har ett garage men det är ett allmänutrymme så jag har ingen lift eller något som jag antagligen måste ha. Men om man inte är tvungen att lyfta ur motorn så kanske man allvarligt ska göra ett försök, nu är jag dataprogrammerare med tummen i hand, men vad fan, dags att sluta vara rädd för att meka. kanske dags att plocka ner skiten, köpa digitalkamera+ billys bokhylla för alla skruvar och meka järnet. Hade en polare med mig idag och vi drog om elsystemet och roligt har jag inte ens på fyllan. Kanske dags för att meka loss... Vad tycker ni, jag skiter i om det inte blir färdigt på hela sommaren, jag har pengarna men det är PRINCIPEN gällande meka för jag vet jag att så fort lådan är fixad kommer motorn att rasa...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN