Växellådan "hugger till" när man petar i 1an/2an från friläge

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Tjena,
Ja som överskriften säger så hugger det till rätt bra ibland när man petar i 1an eller 2an när man haft hojjen i friläge och på tomgång. Med hugger till menar jag att det säger *DUNK* :va plus att hojjen vill frammåt lite precis då trots att man har frikopplingen intryck till max. Att det kan hugga till lite har jag förstått är vanligt. Men börjar undra om det nu inte hugger till för mycket så som det gör nu.
Kan det bero på nåt så simpelt som att kopplingsvajern är för lång?
Eller ska jag bara strunta i att det låter/gör som det gör? Det låter ju inte så snyggt med ett metall mot metall *DUNK*
Att tex peta i 2an från 1an eller tvärtom är inga problem. Ingen antydan alls till dunkningar.
Tacksam för svar om nån kan ge mer info.

FANTEN skrev:
2149442 Tjena,
Ja som överskriften säger så hugger det till rätt bra ibland när man petar i 1an eller 2an när man haft hojjen i friläge och på tomgång. Med hugger till menar jag att det säger *DUNK* :va plus att hojjen vill frammåt lite precis då trots att man har frikopplingen intryck till max. Att det kan hugga till lite har jag förstått är vanligt. Men börjar undra om det nu inte hugger till för mycket så som det gör nu.
Kan det bero på nåt så simpelt som att kopplingsvajern är för lång?
Eller ska jag bara strunta i att det låter/gör som det gör? Det låter ju inte så snyggt med ett metall mot metall *DUNK*
Att tex peta i 2an från 1an eller tvärtom är inga problem. Ingen antydan alls till dunkningar.
Tacksam för svar om nån kan ge mer info.

lägg i 1an eller 2an kör med bak bromsen inne och dra kopplingen in och ut så känner du hurvida kopplingen funkar

Ja tycker också min smäller en del vid växling 1an till 2an men har fått höra det ska vara så, högst vrid på dom växlarna och högst slitage också.

FANTEN skrev:
2149442Med hugger till menar jag att det säger *DUNK* :va
Det får mig att tänka på min första hoj, en Kawasaki ZZR600, den gav också ifrån sig ett riktigt *DUNK* när man lade i ettan från stillastående. När jag stod längst fram i kön och väntade på grönt vid Sveriges mest trafikerade övergångställe (Drottninggatan/Mästersamuelsgatan) och lade i ettan stannade folk upp mitt i steget och tittade på nederdelan av min MC som för att kolla att inte hela växellådan trillat rakt ner i gatan. Ha ha :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg