Växellåda Yamaha R1 -99

Maurach

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha r1
Hallå mekare.
Har en fråga.

Växellådan börja tjabba för mej och vill ha mek tips eller om det till och med är någon som vet vad det är för fel.

Den har börjat bli svår växlad, det hoppar inte ur växlar om man varvar ut eller om man motor bromsar, utan det är bara svårt att få i växlarna, vad kan vara fel?

det är en yamaha r1 -99, gått 3800mil om det är till någon hjälp.

tacksam för svar. Mvh Jim
 
Varför bumpa sin tråd redan efter någon timme?

Lådan på tidiga r1 är ett mörker och där finns bra guide här hur man åtgärdar. SÖK...
 
Tyväär är det nog bara att skruva ner den.
Det är gafflarna som är slitna.
Har gjort det massor av ggr,så jag e ganska säker.
Lycka till
/2meter
 
Tyväär är det nog bara att skruva ner den.
Det är gafflarna som är slitna.
Har gjort det massor av ggr,så jag e ganska säker.
Lycka till
/2meter

Tackar för ett svar 2meter... :)

Du har ingen bra länk på guide eller tips på vart man köper bra manual? Ny på sport hojar :)
 
jag har en bra guide på min dator hemma... sitter på jobbet nu.

dock e det en websida som är nersparad som html på datorn & jag har ingen länk kvar.

kanske kan maila som .rar till dig, skicka pm i så fall


// Henke
 
Jag är inte lika tvärsäker, är skiftgafflarna slitna/slut brukar det gå att provocera fram det välkända "tvåan hoppar ur"-fenomenet. Går inte detta skulle jag försöka utesluta andra eventuella felkällor.

Ja, jag har skruvat växellåda så jag vet vad jag pratar om.
 
Jag är inte lika tvärsäker, är skiftgafflarna slitna/slut brukar det gå att provocera fram det välkända "tvåan hoppar ur"-fenomenet. Går inte detta skulle jag försöka utesluta andra eventuella felkällor.

Ja, jag har skruvat växellåda så jag vet vad jag pratar om.


Hur ser man på skiftgafflarna att dom är 'slut'. Blir dom krokiga eller slits dom på nått annat sätt?
 
Hur ser man på skiftgafflarna att dom är 'slut'. Blir dom krokiga eller slits dom på nått annat sätt?

Ja, vid hård misshandel blir dom krokiga. Annars slits "ingreppen" som löper i drevet. I värsta fall blir det för tunnt, annars brukar hörnen sakta men säkert slitas ner. Axelhålet kan också slitas orunt vilket leder till att gaffeln vickar, stiften som löper i kulissrullen kan också slitas ut vilket leder till problem på sikt. Ser man slitmärken från dreven längs gaffels radie kan man misstänka att något inte står rätt till.

Sammantaget slits lådan som en enhet, tillslut ger sig något och problem uppstår. På R1:ans låda är det ingreppen i dreven som slits vid hårda växlingar. Tillslut uppstår så stora sidokrafter i mellan det drevparet (tvåan, vanligen)att skiftgaffeln inte orkar hålla emot utan kroknar.
 
Last edited:
Ja, vid hård misshandel blir dom krokiga. Annars slits "ingreppen" som löper i drevet. I värsta fall blir det för tunnt, annars brukar hörnen sakta men säkert slitas ner. Axelhålet kan också slitas orunt vilket leder till att gaffeln vickar, stiften som löper i kulissrullen kan också slitas ut vilket leder till problem på sikt. Ser man slitmärken från dreven längs gaffels radie kan man misstänka att något inte står rätt till.

Sammantaget slits lådan som en enhet, tillslut ger sig något och problem uppstår. På R1:ans låda är det ingreppen i dreven som slits vid hårda växlingar. Tillslut uppstår så stora sidokrafter i mellan det drevparet (tvåan, vanligen)att skiftgaffeln inte orkar hålla emot utan kroknar.

Nope, får inte tvåan att hoppa ur.... det är bara att de är svåra att få i. Den vill inte ligga kvar i växel om man växlar som vanligt, detta gäller alla växlar.

Om man däremot gör såhär, kopplar ur, lägger i växel(utan att släppa ner växelspaken och har den kvar i läge), släpper koppling, SEN släpper ner växelspaken.....då missar man aldrig en växel.... konstigt fenomen....detta gäller oxå alla växlar, ingen som missar om man gör såhär. Men det ska ju inte behövas.
 
Nope, får inte tvåan att hoppa ur.... det är bara att de är svåra att få i. Den vill inte ligga kvar i växel om man växlar som vanligt, detta gäller alla växlar.

Om man däremot gör såhär, kopplar ur, lägger i växel(utan att släppa ner växelspaken och har den kvar i läge), släpper koppling, SEN släpper ner växelspaken.....då missar man aldrig en växel.... konstigt fenomen....detta gäller oxå alla växlar, ingen som missar om man gör såhär. Men det ska ju inte behövas.

Jag fick liknande problem med min R1a -98 lämna in den på verstad med tron att växellådan va ras men till min förvåning så var det en fjäder som hade gått av ,men jag kommer ej ihåg vad det va för fjäder för det va många år sen men det blev en "billig" verkstadsräkning i alla fall, men nån annan kanske har koll på vad det kan va för fjäder,lycka till.
 
Jag fick liknande problem med min R1a -98 lämna in den på verstad med tron att växellådan va ras men till min förvåning så var det en fjäder som hade gått av ,men jag kommer ej ihåg vad det va för fjäder för det va många år sen men det blev en "billig" verkstadsräkning i alla fall, men nån annan kanske har koll på vad det kan va för fjäder,lycka till.

fjädern som håller axeln i läge från växelpedalen brukar gå av vilket medför att växlarna hoppar ur...


mvh.T
 
Jag har nu kollat och till min glädje var den lilla fjädern av, så det blir indian dansen in från garaget och knäcka en öl :)
Går den att beställa på yamaha och ska man byta de andra som sitter under den kåpan när man ändå är där? eller finns det till och med renoverings sats till den? Finns nån snäll människa som har en närbild på hur det ska sitta eller den går inte sätta "fel"? (typ böj upp eller ner eller vise versa eller annat man ska tänka på)

Mvh Jim
 
Jag har nu kollat och till min glädje var den lilla fjädern av, så det blir indian dansen in från garaget och knäcka en öl :)
Går den att beställa på yamaha och ska man byta de andra som sitter under den kåpan när man ändå är där? eller finns det till och med renoverings sats till den? Finns nån snäll människa som har en närbild på hur det ska sitta eller den går inte sätta "fel"? (typ böj upp eller ner eller vise versa eller annat man ska tänka på)

Mvh Jim

köpte en fjäder på eksands bättre kvalitet än yamahas antog jag då alla yamahas går sönder hänt mej 2 ggr nu på olika hojar, lång smal tång enda som behövs, se till att få upp resterna ifrån den gamla bara, lycka til
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top