Växellåda strular!!

  • Thread starter Thread starter CBR900RR
  • Start date Start date

CBR900RR

Guest
Har problem att växla från 2:an till 3:an och i bland även upp till 4:an. Problemet är extra framträdande om man kör mer aktivt och pressar lite.

Surt é re iaf =(

Hjälp, råd, tips? Någon?
 
Exakt VAD händer? (Eller händer inte, kanske?)
 
Jag känner aldrig "klicket" som ska bli när man petar i nästa växel. Så när jag försöker gå från 2an till 3an blir jag kvar på 2an ... =/
 
Problemet kan vara att du håller växelpedalen i spänn mellan växlingarna. Försök att medvetet ta bort foten från växelpedalen mellan växlingarna och kolla om det hjälper. Pedalen måste tillbaka till mittläget mellan varje växling, annars får du inte i nästa. Funkar inte det, så får du börja kolla att alla fjädrar och grejor kring växlingsmekanismen är hela.
 
Jag har ingen aning iof. men brukar det inte varaa så att det sitter synkringar i växelådor? Glöm inte att slå av på gasen ordentligt. Det blir inte bättre av att tvinga i växlarna! eftersom kuggarna inte har samma hastighet gämtemot varandra. vevaxeln måste hinna varva ner till nästa växels utväxling. Right?? om du ändå har probs så kan man ju alltid skaffa en quickshifter som hjälper till att bryta tändningen, gör även så att man kan göra fullgasväxlingar utan att koppla...
 
Hojlådor har inga synkringar. Går normalt på 1/3 av motorvarvet
och det är mindre massa som ska ändra varv. Kräver lite mer känsla
än bilgrejor. Inte heller Bmw (> 1 cyl) där lådan går m motorvarv
har synkringar, fast det skulle nog inte sitta i vägen där.
/u
 
Har haft problem med kopplingen vid användandet av "bil" motorolja men inte så uttalat som du verkar ha det.

bara en tanke om problemet kom isamband med oljebyte / service.
 
Tack för tipsen Mattias! Problemet försvann när jag justerade upp växelpedalen en aning. :D Skyller på mina nya stövlar som är lite "grövre" .. =)

:öl
 
CBR900RR skrev:
Tack för tipsen Mattias! Problemet försvann när jag justerade upp växelpedalen en aning. :D Skyller på mina nya stövlar som är lite "grövre" .. =)

:öl


I'm the king!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top