Växellåda RF600 ´96

• Thread starter Thread starter fastmustang65
  • Start date Start date

fastmustang65

Guest
Tappade 2:ans växel när jag var ute sist, trots ihärdigt letande har jag inte återfunnit den :tungan
Någon här som klyvt en dylik och bytt drev/gaffel och som kan tipsa?

Vaddå?? Har du ingen 2:a alls. Är det friläge istället?? eller går trean i direkt efter ettan. Det låter ju dock som du får riva isär motorn och kolla vad som hänt i växellådan. Jag har nyss renoverat min låda på min 900:a, och kan du inte skruva alls så ska du nog låta någon som kan hjälpa dig. Det var ju inte jättesvårt, men jag fick hjälp av en gammal suzuki mekaniker. Det är ju bra att veta vad man ska leta efter för skador :tungan

(Inte till hjälp, bara info) Jag hade en 94:a som 2:an seppade på. 2:an kastades ut vid ett par tusen varv (säg 2500-3000 minns ej), varför man antingen fick varva 1:an lite mer och tungjobba 3:an Eller
håll i växelväljaren i 2:ans läge med foten.

...Om du nu har samma fel. Sålde bågen så.
//Micke

Hell_Man skrev:
Vaddå?? Har du ingen 2:a alls. Är det friläge istället?? eller går trean i direkt efter ettan. Det låter ju dock som du får riva isär motorn och kolla vad som hänt i växellådan. Jag har nyss renoverat min låda på min 900:a, och kan du inte skruva alls så ska du nog låta någon som kan hjälpa dig. Det var ju inte jättesvårt, men jag fick hjälp av en gammal suzuki mekaniker. Det är ju bra att veta vad man ska leta efter för skador :tungan
http://web.telia.com/~u40438506/ kan skruva lite ......
tänkte mest om där var någon som pillat RF600 som kunde tipsa om erfarenheter
om tid/pris/knåp/knep/fällor m.m
2:an finns vid körning på tomgång, förmodligen så är piggarna runda som skall greppa in i nästa drev ....

Jag har skruvat låda på en RF900, i det närmaste identisk med RF600'an och GSXR1100W'n. I princip bara storleken på motorhalvorna och cyllen som skiljer. Skiljer f.ö. inte speciellt mycket från en gammal luft/olje gsxr heller.

Inga konstigheter alls du behöver bekymra dig för. Du behöver bara ta bort underdelen av motorblock och du behöver inte röra topp/cylle det minsta. När du meckar med rachet-mekanismen på växeltrumman kan du försöka lägga det i en plastpåse så att du håller ihop prylarna. Resten ger sig var det ska sitta. Jag använder Biltemas svarta silikonpackning för motorhalvorna och ingen Loctite annat än på startmotorkopplingens stora bult (som du inte behöver röra) och muttern för kedjedrevet på utgående axeln.

fastmustang65 skrev:
http://web.telia.com/~u40438506/ kan skruva lite ......
tänkte mest om där var någon som pillat RF600 som kunde tipsa om erfarenheter
om tid/pris/knåp/knep/fällor m.m
2:an finns vid körning på tomgång, förmodligen så är piggarna runda som skall greppa in i nästa drev ....

andersbrink skrev:
Jag har skruvat låda på en RF900, i det närmaste identisk med RF600'an och GSXR1100W'n. I princip bara storleken på motorhalvorna och cyllen som skiljer. Skiljer f.ö. inte speciellt mycket från en gammal luft/olje gsxr heller.

Inga konstigheter alls du behöver bekymra dig för. Du behöver bara ta bort underdelen av motorblock och du behöver inte röra topp/cylle det minsta. När du meckar med rachet-mekanismen på växeltrumman kan du försöka lägga det i en plastpåse så att du håller ihop prylarna. Resten ger sig var det ska sitta. Jag använder Biltemas svarta silikonpackning för motorhalvorna och ingen Loctite annat än på startmotorkopplingens stora bult (som du inte behöver röra) och muttern för kedjedrevet på utgående axeln.

Tackar för tips! Har fått fatt på en reservdelsmotor som gått 900 mil. Blev billigare än att köpa drev/gafflar löst. Kan tipsa om Ekerö mc skrot till dom som inte redan känner till den. Mycket trevligt bemötande och grejorna var exakt som beskrivet per telefon när jag fick hem dom.
Det "enda" jag skall göra nu är att byta undre halvan på den "nya" motorn för slanganslutningarna har slagits av när motorcykeln stod och välte annars är den som ny :)

Du kan inte bara byta "undre halvan" eftersom halvorna är ar-borrade och halvorna är ett matchande par som inte kan utväxlas mot en annan halva. Dvs, du ska inte ens försöka montera en halva från en motor och en annan halva från en annan - du MÅSTE använda halvorna från en och samma motor.

Gör det enkelt för dig. Lyft över växelaxlarna, växeltrumma och växelgafflar från den "nya" motorn till din gamla motor. Det är det mest rätta sättet att göra det på.

fastmustang65 skrev:
Tackar för tips! Har fått fatt på en reservdelsmotor som gått 900 mil. Blev billigare än att köpa drev/gafflar löst. Kan tipsa om Ekerö mc skrot till dom som inte redan känner till den. Mycket trevligt bemötande och grejorna var exakt som beskrivet per telefon när jag fick hem dom.
Det "enda" jag skall göra nu är att byta undre halvan på den "nya" motorn för slanganslutningarna har slagits av när motorcykeln stod och välte annars är den som ny :)

andersbrink skrev:
Du kan inte bara byta "undre halvan" eftersom halvorna är ar-borrade och halvorna är ett matchande par som inte kan utväxlas mot en annan halva. Dvs, du ska inte ens försöka montera en halva från en motor och en annan halva från en annan - du MÅSTE använda halvorna från en och samma motor.

Gör det enkelt för dig. Lyft över växelaxlarna, växeltrumma och växelgafflar från den "nya" motorn till din gamla motor. Det är det mest rätta sättet att göra det på.

Hmmmm det är ju därför jag linehonade motorn till Mustangen... bytte vevaxelöverfall nämligen suck! Synd att munnen glappar på en utan att hjärnan alltid är inkopplad. Självklart är det så på en hoj också! Minns jag inte fel så fick jag lämna in mitt block till z1300:an jag hade och få det linehonat när jag fick byta underdel pga att jag skickade iväg kors & drev till kardanen.
Får nog säga att jag är skyldig dig ett stort tack för påminnelsen!!
Bugar & Tackar
/Tord

fastmustang65 skrev:
Hmmmm det är ju därför jag linehonade motorn till Mustangen... bytte vevaxelöverfall nämligen suck!

Kör du Fåård! Nä tacka vettja min gulliga -94 Firebird 350" med dragkrok, fast det är det enda de duger till - att dra hojar med. :D

Linehona mina halvor räcker nog inte när vevaxeln i den turboladdade motorn kastar 0.30 mm, mätte upp den igår kväll. Grrr... lär greja ny vevaxel - för den där har jag riktat två gånger redan, måste vara på g att spricka.

Lycka till med låddan!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...