Växellåda R1-99

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Har precis köpt en R1-99, och märkte när köpet va klart och en kanske för kort provkörning att växellådan inte funkar som den ska:huvet Bara när man växlar ner och speciellt från de övre växlarna, måste peta flera gånger innan växel hoppar i. Är det total låd renovering som gäller? och va kan det kalaset gå på i så fall?

2864889 Har precis köpt en R1-99, och märkte när köpet va klart och en kanske för kort provkörning att växellådan inte funkar som den ska:huvet Bara när man växlar ner och speciellt från de övre växlarna, måste peta flera gånger innan växel hoppar i. Är det total låd renovering som gäller? och va kan det kalaset gå på i så fall?
Det kan kosta allt från 25k till 1k beronde på vad som är trasigt och hur mycket du mekar själv.

Inga växlar hoppar ur när de väl gått i?

Om så är fallet bör inte några ingrepp på dreven vara slitna iaf. I regel är det byte av drev som kostar flis.

Har du tur är det bara nåt som kärvar eller kanske nån vxl-gaffel som är skev / sliten.

Kan ju faktiskt vara så enkelt som kärvande / rostig växelpedal t.ex. Kärvade faktiskt på min hoj, blev betydligt bättre efter genomgång...

Jag menar, ibland har man tur.

Nej dom hoppar inte ur, har aldrig hänt och det är inga problem att växla uppåt, bara nedåt, måste som sagt trycka en 2-3 ibland 4 gånger innan växel går i.

Köp cross stövlar och sparka i växlarna istället! :D

Ne som sagt antagligen nån an gafflarna som är snea. Bara plocka ner och mät spelet mellan gaffel och växlarna. Lätt som en plätt! :tummenupp

En fråga bara:
När växlingen missar, går pedalen tungt eller väldigt lätt?
Går det lätt så ligger troligen felet vid växelarmen någonstans.

Har du tur så är det bara den lilla fjädern som du ser på bilden längst ner...men då borde den trilskas med att få i växlarna oxå.

Den går lätt, väldigt lätt
Jag tror nog du har något med växelarmen för det går åt endel kraft för att vrida på växeltrumman även om någon eller några växelgafflar inte följer med.

Edit: Var inne på att växelmekanismen satt på koplingssidan av motorn, det är fel (se inläggen längre ner).

Det är bra att ladda ner en servicemanual, tyvärr verkar de flesta länkar döda(?)
Sprängskisser & reservdelslistor kan du hitta här

Hittade även detta på: http://borg20012.tripod.com/service_sectione.htm
I endurance race my R1 and one part that fails is the shift shaft. So far it has failed twice in the exact same place and I know of at least one other racer who has had the same problem (he had a spare the first time mine failed). I'm not sure if you're experiencing the same thing but it sounds very familiar. What happens is one of the tabs that holds the spring on the ratchet that engages the shift drum cracks and breaks. When this happens the shifting mechanism no longer functions and the bike will fail to shift or jump out of gear since nothing is positively holding the shift drum. It starts out with missed shifts and progresses until you can't shift at all.

Lycka till :tummenupp

Last edited:
Bakom kopplingskåpan finns bara koppling och oljepumpskedjan och den ingående axeln som sitte fast med ett par fastnitade torx, så där i från går det inte göra nått åt växellådan tyvärr. Så är det en växelgaffel som är krokig eller växeltrumman defekt så måste motorn ur ramen och delas tyvärr. Men det är inget stor jobb om man har skruvat lite förr.

Bakom kopplingskåpan finns bara koppling och oljepumpskedjan och den ingående axeln som sitte fast med ett par fastnitade torx, så där i från går det inte göra nått åt växellådan tyvärr. Så är det en växelgaffel som är krokig eller växeltrumman defekt så måste motorn ur ramen och delas tyvärr. Men det är inget stor jobb om man har skruvat lite förr.
Se på f_n, du har så rätt så och det var ju bra för under denna kåpa ser man ju växelmekanismen mycket bättre :)

Precis:tummenupp Har du kollat någe mer på hojjen? Den därkåpan därväxelmekanismen sitter går att ta bort när motorn sitter i ramen. Då ser du om den lila fjädern är av eller om det bara har "hoppat" av. Om den är hel så kan du inte göra så mkt mer utan att dela motorn. Det är lite jobb men inte så mkt som man tror.

Precis:tummenupp Har du kollat någe mer på hojjen? Den därkåpan därväxelmekanismen sitter går att ta bort när motorn sitter i ramen. Då ser du om den lila fjädern är av eller om det bara har "hoppat" av. Om den är hel så kan du inte göra så mkt mer utan att dela motorn. Det är lite jobb men inte så mkt som man tror.

Har inte kollat nåt än, bara kört :tungan. Nej jag hade inte tänkt gjort det själv, har en kille som ska få hjälpa mig, men kommer inte va hemma på en vecka så det får bli direkt när jag är hem igen, kan skriva här när jag vet nåt mer om det, tack för tipsen så långt:tummenupp

Har inte kollat nåt än, bara kört :tungan. Nej jag hade inte tänkt gjort det själv, har en kille som ska få hjälpa mig, men kommer inte va hemma på en vecka så det får bli direkt när jag är hem igen, kan skriva här när jag vet nåt mer om det, tack för tipsen så långt:tummenupp

Tjena,

Idag hände sammasak med min, har du kolla något mer på ditt problem och fått reda på vad det är/var?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon