Växellåda på gsxr 1100!!!

Karl

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
?
Jag vet att liknande trådar förekommit men.....
....ettan av alla djävla växlar i min motordjävel "kuggar över" när man provocerar lite (ingen koppling eller så) vad ska jag köpa för delar? går det att byta på plats eller måste jag lyfta ut spisen? andra tips? Det är en 88:a

Last edited:
Karl skrev:
Jag vet att liknande trådar förekommit men.....
....ettan av alla djävla växlar i min motordjävel "kuggar över" när man provocerar lite (ingen koppling eller så) vad ska jag köpa för delar? går det att byta på plats eller måste jag lyfta ut spisen? andra tips?

Ingreppen på 1áns växel är sliten, du måste ur med motorn och dela den för att få ur det slitna drevet. Sedan så bör du lämna dreven till någon som kan slipa ingreppen och har rätta grjorna för det. (tokhårt stål)

Om t.o.m. ettans växel kuggar över är förmodligen även växelgaffeln och växeltrumman sliten - det är iaf inget du ska montera tillbaks om de ser lite mögliga ut.

Det är bara 1'an, dom andra verkar sitta fast trots hårdhänt handhavande ingen aning vad föregående ägare lyckats med, men då bör man väl klara sig utan att byta växeltrumma osv.????

Underligt! Aldrig hört några sånna problem, om du har otur så är drevet på ingående axeln skadat, och det sitter väl ihop med axeln oxo = byta hela axeln. Riv o titta, nyfiken.

Min gixxer torskade på ettan förra året på Tullinge, mot Pickel i finalen. Det var både drevingrepp, växelgaffel och icke-shimsad växeltrumma som var orsaken - eller såg iaf väldigt demolerade ut. Drevingreppen fixade min Dremmel och växelgaffeln hårdsvetsades tillika växeltrumman. Men mycket jobb blev det... fast vad gör man inte för att spara in X antal lusentappar.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8