Växellåda på CBR 600

saft

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 600F -98 Husaberg 400 FE -02
Har en CBR 600 -98 som jag ibland, vid lite halvloj växling får i ett friläge mellan 5:an och 6:an, alternativt att 6:an går i en kort stund för att sen hoppa ur. Det händer inte så ofta, två gånger på helgens 90 mil t.ex., och som sagt under meskörning när man inte växlar så distinkt.

Känns ändå inte helt bra. Någon som har erfarenhet av lådorna på såna här cyklar, är det ett vanligt fenomen?

Tack på förhand.

saft skrev:
Har en CBR 600 -98 som jag ibland, vid lite halvloj växling får i ett friläge mellan 5:an och 6:an, alternativt att 6:an går i en kort stund för att sen hoppa ur. Det händer inte så ofta, två gånger på helgens 90 mil t.ex., och som sagt under meskörning när man inte växlar så distinkt.

Känns ändå inte helt bra. Någon som har erfarenhet av lådorna på såna här cyklar, är det ett vanligt fenomen?

Tack på förhand.

Ja, det är vanligt. Är inne på min andra motor/vxl-låda och det krävs bestämda växlingar.

:)

Strandelin skrev:
Ja, det är vanligt. Är inne på min andra motor/vxl-låda och det krävs bestämda växlingar.

:)

Har du bytt motor och låda pga av växellådsras?

saft skrev:
Har du bytt motor och låda pga av växellådsras?

Nope, det var toppen som gav upp och då bytte jag motor, vxl-lådebyte blev det på köpet. :)

Obs, det har inte varit något fel på någon växellåda men det krävs att man är bestämd när man växlar.

Att toppen gav upp var inte så konstigt, motorn hade gått som race-/banhoj sedan 1997 och gav upp 2004, hoppas den "nya" motorn håller lika länge.

/P

prova med att byta till en tjockare olja typ 15/40 , 15/50 eller 20/50.
Då brukar lådan bli mer följsam.
Annars är det bara att vara bestämd :fatta! ....

Strandelin skrev:
Nope, det var toppen som gav upp och då bytte jag motor, vxl-lådebyte blev det på köpet. :)

Obs, det har inte varit något fel på någon växellåda men det krävs att man är bestämd när man växlar.

Att toppen gav upp var inte så konstigt, motorn hade gått som race-/banhoj sedan 1997 och gav upp 2004, hoppas den "nya" motorn håller lika länge.

/P

Det låter bra, började fundera på kvaliteten där ett tag :)

Catman skrev:
prova med att byta till en tjockare olja typ 15/40 , 15/50 eller 20/50.
Då brukar lådan bli mer följsam.
Annars är det bara att vara bestämd :fatta! ....

Vet faktiskt inte vad jag kör för olja nu, har inte haft hojen så länge, och det var nästan nybytt när jag köpte den. 15 40 låter bra, det kan ja sno på jobbet :)

Tack för hjälpen

Kom ihåg att du inte ska använda bil olja!!!!!!! oljan måste vara avsedd för Mc

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN