Växellåda missljud i mellanläge Ducati Monster.

Mns04

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2021
Hoj
Ducati monster m600 dark, 1999
Tjenare igen folket här är det är som ej bra på mekaniska med mc. Tur de finns folk som är bra på sådant. Sökt service men ej fått tid men undrar utöver en grej om jag kan köra hojen eller ska låta den stå. Nu är de så jag har en begagnad hoj, ducati monster 600 dark från 1999. Ibland går växellådan skönt fint inga problem alls och Ibland beter den ej som den brukar. Jag förstår mig ej på.... Det som den krånglar Ibland och detta händer tillfälle till tillfälle men börjat hända oftare är att den hamnar i något slags mellan läge och då låter de inte alls bra... de kraslar låter som hela växelådan håller på rasa. Men när man frikoplar och petar igen så försvinner de. Men när väll har hänt brukar den krånglar mycke den turen. Vissa turer beter den sig perfekt men andra inte som de gör mig fördensam. Känns ju ej bra när den gör så och undrar lite vad de som händer och om de är någon komplicerad lösning eller enkel o lösa. Eller håller lådan på o ge sig? Blir galen, man skulle kunna mer men man försöker ju lära sig.... hitta ingen liknande tråd som hoppas de någon som har någon aning va som pågår. Håller ju på o ta kortet som skönt om man kan köra så mycke som möjligt ?Tacksam för alla svar? mvh Måns?
 
Det var en viss utmaning att traggla sig igenom det inlägget. Men lådan låter inte kry, en kombination av böjda gafflar och slitna ingrepp troligen. Svårt eller enkelt att lösa? Ja, det enkla svaret är ju att det bara är att sätta i fräscha grejer...
 
Är det inte så att ducati på vissa motor modeller har separat olja i motorn och i växellåda?

Isådana fall kan ju motorolja blivit bytt medans växelådsolja aldrig bytts.

Sedan får man kanske räkna med bekymmer på en 22-23 år gammal duce det är ju ändå karosseri de italia som byggt dessa går ej att gämför sedan audi köpte ducati o bygger hojarna sedan 10+år sedan.

Men kör ej mer en rasad vlåda som låser sig i en kurva kan göra jävligt ont när man träffar trädet stenen bergknallen som ex.
 
Tjenare igen folket här är det är som ej bra på mekaniska med mc. Tur de finns folk som är bra på sådant. Sökt service men ej fått tid men undrar utöver en grej om jag kan köra hojen eller ska låta den stå. Nu är de så jag har en begagnad hoj, ducati monster 600 dark från 1999. Ibland går växellådan skönt fint inga problem alls och Ibland beter den ej som den brukar. Jag förstår mig ej på.... Det som den krånglar Ibland och detta händer tillfälle till tillfälle men börjat hända oftare är att den hamnar i något slags mellan läge och då låter de inte alls bra... de kraslar låter som hela växelådan håller på rasa. Men när man frikoplar och petar igen så försvinner de. Men när väll har hänt brukar den krånglar mycke den turen. Vissa turer beter den sig perfekt men andra inte som de gör mig fördensam. Känns ju ej bra när den gör så och undrar lite vad de som händer och om de är någon komplicerad lösning eller enkel o lösa. Eller håller lådan på o ge sig? Blir galen, man skulle kunna mer men man försöker ju lära sig.... hitta ingen liknande tråd som hoppas de någon som har någon aning va som pågår. Håller ju på o ta kortet som skönt om man kan köra så mycke som möjligt ?Tacksam för alla svar? mvh Måns?


Det ser mörkt ut för ditt lilla Monster.

Kör inte mer med den!
I vart fall inte innan en kunnig Ducatimek fått titta på den och givit ett utlåtande.

Du skall få två anledningar här, rangordna dem som du själv tycker är viktigast:


* Det blir troligen dyrare att reparera om du hinner köra totalras på lådan.

* Du kan dö.

Your call.
 
Det var en viss utmaning att traggla sig igenom det inlägget. Men lådan låter inte kry, en kombination av böjda gafflar och slitna ingrepp troligen. Svårt eller enkelt att lösa? Ja, det enkla svaret är ju att det bara är att sätta i fräscha grejer...
Ah okej tack för svar ?
 
Är det inte så att ducati på vissa motor modeller har separat olja i motorn och i växellåda?

Isådana fall kan ju motorolja blivit bytt medans växelådsolja aldrig bytts.

Sedan får man kanske räkna med bekymmer på en 22-23 år gammal duce det är ju ändå karosseri de italia som byggt dessa går ej att gämför sedan audi köpte ducati o bygger hojarna sedan 10+år sedan.

Men kör ej mer en rasad vlåda som låser sig i en kurva kan göra jävligt ont när man träffar trädet stenen bergknallen som ex.
Yes de skulle ej va toppen om något sånt hände?
Tack för svar?
 
Det ser mörkt ut för ditt lilla Monster.

Kör inte mer med den!
I vart fall inte innan en kunnig Ducatimek fått titta på den och givit ett utlåtande.

Du skall få två anledningar här, rangordna dem som du själv tycker är viktigast:


* Det blir troligen dyrare att reparera om du hinner köra totalras på lådan.

* Du kan dö.

Your call.
Ja jag får nog ställa undan den inan jag fått lämna in den? men tack för svaret ?
 
Att hitta falska frilägen är ju ett typiskt Ducati-symptom, verkar ha varit vanligt sedan tidernas begynnelse på hojar från Bologna. Dock brukar de inte vars förknippat med de missljud som du beskriver, utan mer att lådan bara tappar driv när man växlar.
 
Feg förare.?
Lösning. Var bestämd när du växlar.

Du kan ha kärvande kopplingsvajer också.
Killen har ju inte ens körkort.

Ställ hojen och låt någon som vet något om Ducati lyssna, och lära ut grunderna för hur man hanterar sin hoj.

Jag missade växel på en K1200 RS en enda gång och sköt lådan en halvtimma senare.
I motorvägsfart.

Onödig erfarenhet.
 
Killen har ju inte ens körkort.

Ställ hojen och låt någon som vet något om Ducati lyssna, och lära ut grunderna för hur man hanterar sin hoj.

Jag missade växel på en K1200 RS en enda gång och sköt lådan en halvtimma senare.
I motorvägsfart.

Onödig erfarenhet.
Aaah jag missade att han inte hade körkort, texten var inte helt lätt att förstå.
Jag såg bara det tekniska problemet.
 
I väntan på svar från firma så undrar jag om kopplingen kopplar ur helt? Symtom på koppling som inte kopplar ur helt kan va en jäkla smäll då man lägger i 1an, och steget värre är att den vill dra fast kopplingen är intryckt helt.
Jag tänker i banorna om kopplingen inte kopplar ur helt så kan ev växlarna fastna i mellanlägen med tanke på att Ducati är kända för det även med fungerande koppling :rolleyes:
Jag har kört ca 3000 mil med Ducati 750 motor från 1994 (Cagiva elefant) och jag hade inga problem med lådan. Den hojen kördes extremt hårt vinter som sommar och 80% grusväg.
Den motorn hade torrkoppling men de funkade perfekt förutom lite skrammel från torrkopplingen. Jag mins inte att växlarna hamnade i mellanlägen.
Har en 99as Monster torrkoppling?
 
I väntan på svar från firma så undrar jag om kopplingen kopplar ur helt? Symtom på koppling som inte kopplar ur helt kan va en jäkla smäll då man lägger i 1an, och steget värre är att den vill dra fast kopplingen är intryckt helt.
Jag tänker i banorna om kopplingen inte kopplar ur helt så kan ev växlarna fastna i mellanlägen med tanke på att Ducati är kända för det även med fungerande koppling :rolleyes:
Jag har kört ca 3000 mil med Ducati 750 motor från 1994 (Cagiva elefant) och jag hade inga problem med lådan. Den hojen kördes extremt hårt vinter som sommar och 80% grusväg.
Den motorn hade torrkoppling men de funkade perfekt förutom lite skrammel från torrkopplingen. Jag mins inte att växlarna hamnade i mellanlägen.
Har en 99as Monster torrkoppling?
Aha okej. Men när man lägger i ettan brukar det smälla. Men min brukar va rätt hård i alla växlar. Sedan om min farsa som haft körkort längre än va jag levt så har den ju med betet sig konstig med växlingen som den hamnar I mellanlägen och ger ifrån sig höga metall ljud...
om det är torrkoppling?de har jag inte koll på tyvärr... vet ej va de är :/ Något sätt man kan se eller kolla de?
 
Du har väl våtkoppling och går växlarna i dåligt kan det bero på flera saker. Gafflar och växeltrumma och är sliten eller så behövs det justeras i själva arrangemanget som vrider växeltrumman, kommer inte på just nu vad den heter just nu men den sitter bakom vänster motorkåpa och består av två fjäderbelastade hakar som vrider växeltrumman när du rör på växelspaken.
Eller så har du dålig kopplingscylinder. Antingen uppe vid kopplingshandtaget eller slavcylindern nere på motorn som gör att den kopplar ur dåligt. Du du uppger att det smäller eller klonkar när du lägger i ettan och det kan bero på det.
Någon kopplingsvajer har du väl inte på den utan det är väl något som bara finns på nyare duccar och som "gör män till möss" eftersom man inte får den erforderliga träningen av vänsterhanden med en vajerkoppling som av en tung koppling utan får veka kontoristhänder.
Eller så är din kopplingskorg sliten så lamellerna fastnar i korgen när du frikopplar.
Men!
Nu tror jag mest på att det är en justeringsfråga av växelgafflarna till trumman och att lära sig växla rätt... men jag har haft fel förr..
 
Du har väl våtkoppling och går växlarna i dåligt kan det bero på flera saker. Gafflar och växeltrumma och är sliten eller så behövs det justeras i själva arrangemanget som vrider växeltrumman, kommer inte på just nu vad den heter just nu men den sitter bakom vänster motorkåpa och består av två fjäderbelastade hakar som vrider växeltrumman när du rör på växelspaken.
Eller så har du dålig kopplingscylinder. Antingen uppe vid kopplingshandtaget eller slavcylindern nere på motorn som gör att den kopplar ur dåligt. Du du uppger att det smäller eller klonkar när du lägger i ettan och det kan bero på det.
Någon kopplingsvajer har du väl inte på den utan det är väl något som bara finns på nyare duccar och som "gör män till möss" eftersom man inte får den erforderliga träningen av vänsterhanden med en vajerkoppling som av en tung koppling utan får veka kontoristhänder.
Eller så är din kopplingskorg sliten så lamellerna fastnar i korgen när du frikopplar.
Men!
Nu tror jag mest på att det är en justeringsfråga av växelgafflarna till trumman och att lära sig växla rätt... men jag har haft fel förr..

Undra om de inte är vajerkoppling på den maskinen? Hur som så går ju vajerkoppling tyngre än hydralkoppling, du menade säker det men skrev tvärtom. Jag har inte varit med om att de går justera växelklockan på någon hoj jag skruvat i men de finns förmodligen på någon maskin. Om ts har maximal tur kan en skruv lossnat på växeltrumman som håller den fjäderbelastade gripklon som vrider trumman. Obs jag har dålig koll på om Ducati ens har fastskruvad gripklo på trumman men om den har det skulle jag kollat upp det.
 
Undra om de inte är vajerkoppling på den maskinen? Hur som så går ju vajerkoppling tyngre än hydralkoppling, du menade säker det men skrev tvärtom. Jag har inte varit med om att de går justera växelklockan på någon hoj jag skruvat i men de finns förmodligen på någon maskin. Om ts har maximal tur kan en skruv lossnat på växeltrumman som håller den fjäderbelastade gripklon som vrider trumman. Obs jag har dålig koll på om Ducati ens har fastskruvad gripklo på trumman men om den har det skulle jag kollat upp det.
Nej. Det är hydraulisk koppling på äldre 600 ducati och jag vågar nog hävda att det är det på denna. Eftersom jag har haft både en 600 och 750 motor tidigare i livet
Och nej. Ducatis koppling är tyngre att hålla inne än alla mina andra motorcyklar, bla två yamaha, en honda. Brukar vara klagomål bland folk att de är tyngre.
Det går att justera hur klorna drar i växeltrumman. Har renoverat ett antal duccemotorer. Allt från 600 till 996 så jag vet med säkerhet att det är justerbart.
 
Någon har fel.
Jag trodde att det var hydraulisk koppling, min Haynes tror att det är hydraulisk, men i Motorcycle specs står det cable operated, och någonstans i bakhuvudet har jag för mig att jag sett det innan.
Men jag har aldrig haft en 600 så jag kan ha fel. eller rätt.

Capture.PNG

 
Last edited:
Någon har fel.
Jag trodde att det var hydraulisk koppling, min Haynes tror att det är hydraulisk, men i Motorcycle specs står det cable operated, och någonstans i bakhuvudet har jag för mig att jag sett det innan.
Men jag har aldrig haft en 600 så jag kan ha fel. eller rätt.

View attachment 472922

Motorcycle spec uppger att även de äldre 600 motorerna har vajer som inte har det, så ett enkelt sök på koppling och sprängskisser på orginaldelar till en 600 dark -99 visar en liten pluttis till slavcylinder på vänstersidan av motorn precis som det sitter på de större motorerna, 748, 851, 888, 900, 916, 996, 998, 999, 1000ds osv.. på de äldre motorerna satt cylindern ingjuten i kopplingskåpan och det var ganska vanligt att o-ringen läckte. Lätt att byta dock.
 
Undrar varför små-Monster hade våtkoppling förr, var det kanske för att det var instegshoj och kanske var lättare att slira iväg med?
 
Undrar varför små-Monster hade våtkoppling förr, var det kanske för att det var instegshoj och kanske var lättare att slira iväg med?
Billigare??? Det var också problem att typgodkänna hojarna - pga att rasslet + avgasljud gav för höga värden. Men har inte alla Duccar våtkoppling nu?
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top