växellåda/koppling

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
underligt,,, funkat perfekt hittills... inte kört nått alls med den när ja har tomgång lägger i ettan säger det kras och hugger till lite,, varför?? vad är det som är problemet??? hydralisk koppling rätt mängd olja?? :huvet

nån?? har gått 3000mil vad är kruxet?? fiffla lite med handtaget men inget mer :7peta sen krash bom hugg.. när man lägger i ettan,,, annars funkar den perfekt!! :huvet

zxr är känd för klonkig låda. Min klonkar alltid när jag lägger i ettan. Hugga (dvs dra hela cyckeln framåt) ska det dock inte göra. Isf; kontrollera kopplingen.

En Haynes är en utomordentlig investeringn 259:- på addemoto.

får bli en sån,,, märkte också nu att den drar lite frammåt när ja startar den med ettan i ;( vart ligger problemet?

MostWanted_NKPG skrev:
får bli en sån,,, märkte också nu att den drar lite frammåt när ja startar den med ettan i ;( vart ligger problemet?

Börja med att byta vätska (förslagsvis spolar du igenom systemet, häller i ny vätska och punpar ur den gamla utan att låta luft komma in). Förhoppningsvis blir trycket lite bättre då.
I värsta fall är stålskivorna ojämna och måste bytas.

MostWanted_NKPG skrev:
... inte kört nått alls med den när ja har tomgång lägger i ettan säger det kras och hugger till lite,, ...
Jag får uppfattningen att du inte har kört med hojen förrän nu. "inte kört nått alls" osv. Är det så att du just har tatt ut knarren för säsongen?
Det förekommer nämligen att lamellerna "fäster" vid stålskivorna över vintern med resultat att det smäller friskt när man petar i spraggen.
Om det är det felet så gör man ingenting, det går nämligen över på typ 50 mil när lamellerna blir "återfuktade" av olja.

Robban_C skrev:
Jag får uppfattningen att du inte har kört med hojen förrän nu. "inte kört nått alls" osv. Är det så att du just har tatt ut knarren för säsongen?
Det förekommer nämligen att lamellerna "fäster" vid stålskivorna över vintern med resultat att det smäller friskt när man petar i spraggen.
Om det är det felet så gör man ingenting, det går nämligen över på typ 50 mil när lamellerna blir "återfuktade" av olja.
Om man vill undvika det, kan man då dra in kopplingshandtaget och fästa med buntband eller pajar man fjädrarnas spänst då?

Intressant tanke. Har aldrig testat men det låter onekligen som om fjädrarna kommer att ta stryk.

Inte för att vara otrevlig men 30 sek vid rödljus är ju rätt marginellt jämfört med en hel vinter. Såvitt det gäller fjädrarna. Och lamellerna slits ju inte något påtagligt bara för att man står med urkopplat och ett spett ilagt en stund. Och urkopplingslagret ligger ju i oljebad på de flesta hojar, lär ju knappast slitas särskilt mycket. Är det nån som överhuvudtaget har slitit ut ett urkopplinsglager på en hoj?

Robban_C skrev:
Är det nån som överhuvudtaget har slitit ut ett urkopplinsglager på en hoj?

Inte kopplingslagret men däremot tryckpinnen som överför trycket från hydraulcyllen till tryckplattan. Blev alldeles blå och svetsades nästan fast. Jag skrev ett inlägg tidigare om dragraceslirningar för att "bota" vintertrötta kopplingar - kanske värt ett försök.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...