Växellåda har blivit hård och klonkig

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
EXC525 SM
Som rubriken säger. Detta har kommit under de senaste 20-30 milen. Lite oroad blir man ju.
Går hårdare i lådan när man växlar och trögare.
Har kollat oljenivån vilken är i nivå. Bytte olja för uppskattningsvis 50-60 mil sen. Kör på samma olja som den alltid gått på, Motul Ester olja.

Är det nåt att oroa sig över, åtgärder? Eller blir de så här över 1000 mil (är inne på drygt 1100 mil på den).

Tack på förhand.

blic skrev:
Som rubriken säger. Detta har kommit under de senaste 20-30 milen. Lite oroad blir man ju.
Går hårdare i lådan när man växlar och trögare.
Har kollat oljenivån vilken är i nivå. Bytte olja för uppskattningsvis 50-60 mil sen. Kör på samma olja som den alltid gått på, Motul Ester olja.

Är det nåt att oroa sig över, åtgärder? Eller blir de så här över 1000 mil (är inne på drygt 1100 mil på den).

Tack på förhand.

Precis så är min oxå när kopplingsspelet är för stort!
Mitt tips : Kolla kopplingen :tummenupp

skumt. har inte haft några problem alls. har kört golden spectro4, delsyntet. men har bytt ofta som fan!
kolla vad det är innan det visar sig...

Kan även berätta att det är svårt att göra en lång nedväxling från exempelvis 5an till 2an direkt, eller 4an till 1an.
Tex. Jag gör en snabb inbromsning utan att använda motorbroms med kopplingen inne. Sen vid rull växlar jag från 5an till 2an direkt för att ge gas, men har då inte fått i 2an utan måste släppa upp kopplingen för varje växel lite grann för att de ska gå i. Också nåt som har kommit í samband med detta.

Så där är min också, men lådan går inte tungt på något vis, inte heller några oljud, men jag känner igen nedväxlingsgrejen..

Jag kör på Motul 300V ester och hojen har gått 1080 mil. Min teori är att oljan ger kopplingen så låg friktion när handtaget är fullt indraget att lamellerna inte har något drag alls, dreven måste väl röra lite på sig för att växlarna ska hoppa i... Har man lite dragläge på kopplingen går ju växlarna i.

Eller så är lamellerna slitna.... man har ju använt dom flitigt :rolleyes:

Last edited:
Monobike skrev:
Så där är min också, men lådan går inte tungt på något vis, inte heller några oljud, men jag känner igen nedväxlingsgrejen..

Jag kör på Motul 300V ester och hojen har gått 1080 mil. Min teori är att oljan ger kopplingen så låg friktion när handtaget är fullt indraget att lamellerna inte har något drag alls, dreven måste väl röra lite på sig för att växlarna ska hoppa i... Har man lite dragläge på kopplingen går ju växlarna i.

Eller så är lamellerna slitna.... man har ju använt dom flitigt :rolleyes:

Det låter helt klart som om det skulle kunna vara så.....för som sagt det går ju lättare att växla om det är lite snurr på dreven i lådan.....

Att det är svårt att växla ner utan att dreven snurrar är naturligt. Testa att med avstängd motor växla flera steg utan att flytta hojen. Det kommer inte att fungera om du inte rickar hojen frammåt och tillbaka

blic skrev:
Tex. Jag gör en snabb inbromsning utan att använda motorbroms med kopplingen inne. Sen vid rull växlar jag från 5an till 2an direkt för att ge gas, men har då inte fått i 2an utan måste släppa upp kopplingen för varje växel lite grann för att de ska gå i.

Jag förmodar att XR'en du nyligen har köpt är den första på bra länge. Den där kopplingsmanövern som krävs på en motorcykels osynkade växellåda sitter i ryggmärgen efter ett par tusen mil. Det är inget fel på din växellåda, det är kopplingen som kopplar ur FÖR bra - dvs det är inget fel alls.

Vill du ha en synkad växellåda, köp en bil. :D

Okej ni verkar haka upp er på mitt senaste inlägg om att de inte går att växla ner flera växlar samtidigt. Har haft flera andra hojar då det vart liknande. Så vi glömmer de nu.

Det jag bekymrar mig för är att lådan har blivit hårdare och det är trögare att få i växlarna...

Tack för era svar!

Tack BMWMicke, de va nog en sån simpel grej som att justera kopplingsspelet. Det blev bättre.
Problemet troligen löst.
Tack för er tid.

blic skrev:
Tack BMWMicke, de va nog en sån simpel grej som att justera kopplingsspelet. Det blev bättre.
Problemet troligen löst.
Tack för er tid.
nu väckte jag upp en gamal tråd,
men har upptäckt samma sak med min hoj, nu hade den gått 720 mil, och jag har börjat märka att det kan vara svårt att få in 2an från ettan och det smäller lite mer när man lägger i ettan från fristående.
har börjat få lite problem att växla ner om jag inte använder motorbromsen ordentligt, viket jag inte hade förut på samma sätt.

hur justerade du kopplingsspelet, så att den kopplar mer eller?

provade att sänka växlelspaken för att få in tvåan bättre men det hjälper ju bara temporärt.

ps när jag rejsar med hojjen så växlar den bättre, det är vid lugn körning detta har uppstått :3freak

Skriver här också för jag har typ samma problem.

för 3 dagar sedan var jag och brände gummi och tränade på bakhjulet, vilket behövs klarar 3 meter :lol Nu till problemet efter den träningsdagen har motorn väldigt svårt att få i trean. Kan det ha hänt något med motorn så man måste kolla upp det. Vill inte krascha motorn på min duke.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back