växellåda eller drivpaket

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Kawasaki z750
Köpte en TL 1000 R igårkväll.

Förra ägaren poängterade att drivpaketet behövdes byta och att den rykte till på 1an om man drog på rejält.

Mycket riktigt så stämde det...

rycket blev rejält och när vi tittade på kedja så såg det slitet ut samt kuggar osv så visst jag litade på det men nu undrar jag om inte jag blivit blåst?:arsele

Hjälp mig med input snälla

Köpte en TL 1000 R igårkväll.

Förra ägaren poängterade att drivpaketet behövdes byta och att den rykte till på 1an om man drog på rejält.

Mycket riktigt så stämde det...

rycket blev rejält och när vi tittade på kedja så såg det slitet ut samt kuggar osv så visst jag litade på det men nu undrar jag om inte jag blivit blåst?:arsele

Hjälp mig med input snälla

tyvärr tror jag att det är lådan som är kass.
jag hade samma symptom på min R1. Kändes som att den kuggade över när jag drog fullt på 2:an.

Fick byta 2:ans och 6:ans drev i lådan.
hoppar den till på fler växlar än 1:an?

jag hade samma symptom på min R1. Kändes som att den kuggade över när jag drog fullt på 2:an.

nepp bara i 1an....

vad fick du betala för det?

Last edited:
vad fick du betala för det?

För att byta 2 st vxl-lådsdrev på verkstad får man nog kallt räkna med 8-10K med arbete, materialkostnad ca. 3K

EDIT: Om dreven inte är alltför slitna (vilket de förmodligen är) så undercuttar Motospeed ett dervpar för dryga tusingen

Last edited:
Delarna kostade 3500 jag och en polare fixade det själva.
Mc Firma ville ha ca 4000 för jobb om jag kom in med lös motor.

Men köp en Haynes bok å ta det lugnt så fixar du det själv.

har fått indikationer på att det kan vara bakdrevslagret "rycklager" som kan vara kass från EBOS racing i malmö?

har fått indikationer på att det kan vara bakdrevslagret "rycklager" som kan vara kass från EBOS racing i malmö?

Kan nog vara smart att testa andra grejer som är lite smidigare att byta innan du river ner hojen. För det tar minst 3 långa arbetsdagar att få ihop den.

Lycka till med felsökningen

känns det som att det kuggar över och kedjan är spänd, då är det växellådan som är sliten, förmodligen saknas det tom ett par tre kuggar.

Smörj kedjan ordentligt så den löper fritt å lätt, Kolla att det inte saknas kuggar på främre eller bakre drevet. Ryckutjämnaren i bakhjulet ger inte de tendenser att det känns som att det kuggar över, det är bara gummimedbringare å tappar på drevhållaren. För att ta upp ryck å göra det lite mjukare i bak.

Hårt körd hoj, med mycket vassa växlinga ger slitage på det viset du beskriver.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg