Växellägesgivare från GSX1100 på GSX-R 1100 -86?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Går det att montera växellägesgivare på en GSX-R 1100 -86? Ingen sådan drag/tryckhistoria som monteras på pinnen från växelspaken (heter den så på hoj förresten?), utan en som monteras vid frilägeskontakten innanför drevkåpan? Det sitter väl en sådan på de äldre GSX 1100? Går det att modda den så den passar, eller något annat kan kanske göras?
Anledningen till att jag undrar är att om jag vill så ska jag kunna köra med olika laddtryck på olka växlar, och den boostcontroller jag ska skaffa (Apexi AVC-R) kan ge olika laddtryck på olika växlar och då behöver den signal från en växellägesgivare så den vet vilken växel som är i.

Denna skall passa på Bandit1200 motor enl uppgift och borde funka även på GSXR1100 i så fall om den fortfarande går att få tag i. Borde ge det du vill ha.

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    39.1 KB · Visningar: 77
Denna skall passa på Bandit1200 motor enl uppgift och borde funka även på GSXR1100 i så fall om den fortfarande går att få tag i. Borde ge det du vill ha.
Ahaaa! Tackar. Ser ut som någon originalgrej. Att få tag på den ska nog lösa sig. Banditmotorn och R-motorn är ju i princip samma, så den kanske passar? Kommer inte ihåg just nu hur det ser ut... Någon som provat?

Ahaaa! Tackar. Ser ut som någon originalgrej. Att få tag på den ska nog lösa sig. Banditmotorn och R-motorn är ju i princip samma, så den kanske passar? Kommer inte ihåg just nu hur det ser ut... Någon som provat?

Jodå, den från GSX1100 passar, har haft en sån på en av mina motorer! :tummenupp

Jodå, den från GSX1100 passar, har haft en sån på en av mina motorer! :tummenupp

Gött! :tummenupp Hur den sen funkar vet jag inte, men det jordar väl bara de olika kontakterna vid olika växlar, antar jag? Har du någon aning om vad en sådan kostar?

Finns ingen signalingång på Apexin (iaf inte på min) självlärning via varv/hastighet kräver alltså digital varv och hastighetssignal.

Finns ingen signalingång på Apexin (iaf inte på min) självlärning via varv/hastighet kräver alltså digital varv och hastighetssignal.

Jaså, jag fick för mig att den skulle ha en signal för varje växel, men så är det kanske inte? Så den jämför varv och hastighet och får fram växelval på så sätt? Då slipper jag ju iofs sätta dit en växellägesgivare... Digitalt varv är inga problem, men de digitala hastighetsmätarna som sitter på moderna hojar, får de ett visst antal pulser per hjulvarv? Isåfall kan jag nog lösa det också, jag har en digital hastighetsmätare från Lqt-racing. Magnet på bakdrevet och givare på svingen. Skulle det kanske fungera att ta signal därifrån?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti