Växelkrångel ktm 660 -03

Saften

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2011
Hoj
660SMC
Köpte en ktm 660 -03 där splinsen på växelaxeln var i lite halvtaskigt skick.
Beställde en ny växelaxel och tänkte plocka ur den gamla så jag hade det gjort när den nya anlände.

När vi började så låg 3-ans växel i på cykeln, plockade bort transkåpan och även första kåpan på kopplingskorgen så man kommer till lamellerna. Väl där, jag vet inte varför, får vi för oss att det kanske är bra om hojjen står i neutral. Trycker på kopplingen och känner att den är riktigt trög men kör in den och ställer på neutral.
Släpper upp kopplingen och det var då det blev kaiko.

Då blir det ett jättespel på kopplingen(inget motstånd, bara dinglar) ända tills man drar den ca 1-2cm från handtaget där den blir stenhård. Kände att det inte var någon större idé att fortsätta gräva så jag stoppar tillbaka allt som jag skruvat loss.
Tänkte att det hade något med att det inte var någon olja i motorn, blev ingen skillnad när jag fyllde på det igen. Rullade cykeln och växlarna klickar i men den rullar fortfarande med utsläppt koppling. Skulle något skjutits åt sidan när första kåpan till kopplingskorgen inte höll tillbaka det och vi försökte växla?

Summa summarum, kopplingen hänger bara där tills väldigt nära handtaget och trycker man i växlarna så klickar det men hojjen rullar utan att trycka in kopplingen.

Har ni någon idé eller vettigt att komma med så gör det, känner mig som ett stort frågetecken just nu...

Last edited:
Tycker din förklaring är väldigt luddig. Hur tänkte du byta växelaxel utan att klyva motorn? :va

Ursäkta, var trött när jag skrev det där. Det med växelaxeln tänkte jag helt fel bara men det spelar ingen roll nu.

Det jag undrar är vad det som händer när man tagit bort första kåpan på kopplingskorgen(den med 6 skruv och en stav som går rätt in) och då trycker in kopplingen?

Nu rullar hojjen som sagt på alla växlar utan kopplingen intryckt så misstänkte att det kommit in luft i kopplingen och den hamnat på "intryck läge" hela tiden. Provade lufta kopplingen igår men blev ingen skillnad. Kanske inte fick ur all luft helt enkelt också?

Det som händer är att kolven som trycker på stången åker ut en bit. Trycker du på kopplingen några gånger kan det hända att den suger luft uppe vid handtaget.
Dum fråga, men har du satt tillbaka plattan och fjädrarna?

Annars, ta loss slavcylindern på högersidan av motorn. Ställ rätt spel på tryckpinnen (enligt bifogad bild) och sätt tillbaka den. Lufta systemet ordentligt, genom att t.ex fylla på med kopplingsvätska genom nippeln nere vid slavcylindern.

http://img402.imageshack.us/img402/1794/namnlsat.png

Plattan och fjädrarna åkte på direkt efter konstverket var fullbordat.

Tack så mycket verkligen, då vet jag vad som behöver göras!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti