Köpte en ktm 660 -03 där splinsen på växelaxeln var i lite halvtaskigt skick.
Beställde en ny växelaxel och tänkte plocka ur den gamla så jag hade det gjort när den nya anlände.
När vi började så låg 3-ans växel i på cykeln, plockade bort transkåpan och även första kåpan på kopplingskorgen så man kommer till lamellerna. Väl där, jag vet inte varför, får vi för oss att det kanske är bra om hojjen står i neutral. Trycker på kopplingen och känner att den är riktigt trög men kör in den och ställer på neutral.
Släpper upp kopplingen och det var då det blev kaiko.
Då blir det ett jättespel på kopplingen(inget motstånd, bara dinglar) ända tills man drar den ca 1-2cm från handtaget där den blir stenhård. Kände att det inte var någon större idé att fortsätta gräva så jag stoppar tillbaka allt som jag skruvat loss.
Tänkte att det hade något med att det inte var någon olja i motorn, blev ingen skillnad när jag fyllde på det igen. Rullade cykeln och växlarna klickar i men den rullar fortfarande med utsläppt koppling. Skulle något skjutits åt sidan när första kåpan till kopplingskorgen inte höll tillbaka det och vi försökte växla?
Summa summarum, kopplingen hänger bara där tills väldigt nära handtaget och trycker man i växlarna så klickar det men hojjen rullar utan att trycka in kopplingen.
Har ni någon idé eller vettigt att komma med så gör det, känner mig som ett stort frågetecken just nu...
Beställde en ny växelaxel och tänkte plocka ur den gamla så jag hade det gjort när den nya anlände.
När vi började så låg 3-ans växel i på cykeln, plockade bort transkåpan och även första kåpan på kopplingskorgen så man kommer till lamellerna. Väl där, jag vet inte varför, får vi för oss att det kanske är bra om hojjen står i neutral. Trycker på kopplingen och känner att den är riktigt trög men kör in den och ställer på neutral.
Släpper upp kopplingen och det var då det blev kaiko.
Då blir det ett jättespel på kopplingen(inget motstånd, bara dinglar) ända tills man drar den ca 1-2cm från handtaget där den blir stenhård. Kände att det inte var någon större idé att fortsätta gräva så jag stoppar tillbaka allt som jag skruvat loss.
Tänkte att det hade något med att det inte var någon olja i motorn, blev ingen skillnad när jag fyllde på det igen. Rullade cykeln och växlarna klickar i men den rullar fortfarande med utsläppt koppling. Skulle något skjutits åt sidan när första kåpan till kopplingskorgen inte höll tillbaka det och vi försökte växla?
Summa summarum, kopplingen hänger bara där tills väldigt nära handtaget och trycker man i växlarna så klickar det men hojjen rullar utan att trycka in kopplingen.
Har ni någon idé eller vettigt att komma med så gör det, känner mig som ett stort frågetecken just nu...
Last edited: