Växelindikator

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ni som kör gata, använder ni växelindikatorn på hojen?
Jag kikade i inställningarna på min CBR och ser att man kan välja varvtal bl.a....men behövs den egentligen, när man ändå hör motorns varv när man kör?
 
o följdfråga...har någon råkat ut för att motorn slår av vid för hög lutningsvinkel? (banking sensor system)
 
Nja sån växelbib är nock mest på skoj
Har kört mycket racing o har aldrig känt något behov av dylikt.
Ja varje gång jag står på huved med hojen, stänger den av motorn?
 
Jag kör med växelindikator och tycker det är skönt när jag kör bana och huvudet blir trött ibland. Kör med Healtech. Grymt enkel installation och allt följer med.
 
Växelindikator som i lampa som visar när det ska växlas, nej. Växelindikator som visar vilken växel som används, ja (så slipper man fejk-växla när man redan ligger i högsta växeln tex...)
 
Växelindikator och shiftlight är nice to have, inte need to have.

På gata använder jag mig nog mer av indikator än jag tror. Shiftlight nästintill uteslutande på bana då jag mycket sällan varvar så högt i trafik.

Quickshift, däremot används ofta oavsett.
 
Har oxå Healtech på en gathoj. På gata ganska trevligt att veta om 6an är i när man tourar. Bra även för att veta om 1an är i vid rödljusen. På bana går det ganska bra att memorera växlingarna, eftersom banorna är ganska korta. Så länge man bara kör en hoj. Kör man flera samma dag blir det lite mycket att hålla i huvet. Så då kan nog en växelindikator va trevligt.
 
Lampa som lyser när det är dags att växla behövs väl inte, det känner man ju.
Jag köpte en billig växelindikator display på wish jag tänkte sätta på GP'n, men får se om jag krånglar dit den eller bara gör en liten lampa som visar när man ligger på högsta växeln likt neutralindikatorn så man slipper leta efter nästa växel som inte finns.
 
Mina senaste hojar har haft växelindikator. Inget livsnödvändigt som tidigare sagts. Jag sneglar ibland på den när jag legat och fisit i kö eller på motorvägen. Det är fantastiskt sällan jag har fel växel, men det är en go snuttefilt ändå.
 
Jag gillade växelvisaren på R1:an i slutet på rakor för på den funkade slirkopplingen kalas, bara gå från sexan till t.ex tvåan och dumpa kopplingen och vänta på att allt kom i synk. På R6:an där slirkopplingen är rätt kass måste jag ändå släppa lite koppling växel för växel när jag bromsar så där kvittar det.

Växellampan är väl inget fel. Inte jätteviktig heller. Det fina är väl att tajmingen på quickshifterns dödartid går att få väldigt smooth ifall man ställer in den vid det varv lampan blinkar.

Men jag är absolut ingen bra chaufför så lyssna inte på mig, jag berättar bara hur jag själv hankar mig runt.
 
Finns de som skrattar åt att somliga vill kunna se vilken växel som är i... Jag förstår mig inte på det!

JAG vill kunna se vilken växel som är i. Pratar vi bana så vet jag vilken växel jag vill ha i nästa kurva men jag kommer sällan ihåg vilken växel jag har i, det finns inte tid att tänka två gånger. Det är så lite som skiljer på varvtalen och i ingången i kurvan gör det inte mkt skillnad, därför funkar kanske både tvåan och trean, eller trean och fyran, men när jag ska gå på gas gör det mkt skillnad. Jag vill veta!! Jag vill köra pb varje varv :)

På gata vet jag inte hur många ggr jag försöker lägga i sista växeln! Vill ha växelindikator där med av den anledningen!

Köpte en Healtech till en hoj, den åkte av snabbt, vilken skit, hängde endast med i lugnt tempo. Definitivt inte på bana.

Shiftlight har jag för första gången till våren, kan dock inte föreställa mig att det är till någon hjälp... Jag växlar ju inte för att hojen säger åt mig att det är dags, jag kanske krämar ur det sista på rödmarkeringen bara för att det är dags att gå på broms eller slå av om några ögonblick, eller så kanske jag tjänar mer tid på att låta bli att växla upp för att sekunden senare växla ner igen, Men jag kanske ändrar uppfattning till våren :)
 
Finns de som skrattar åt att somliga vill kunna se vilken växel som är i... Jag förstår mig inte på det!

JAG vill kunna se vilken växel som är i. Pratar vi bana så vet jag vilken växel jag vill ha i nästa kurva men jag kommer sällan ihåg vilken växel jag har i, det finns inte tid att tänka två gånger. Det är så lite som skiljer på varvtalen och i ingången i kurvan gör det inte mkt skillnad, därför funkar kanske både tvåan och trean, eller trean och fyran, men när jag ska gå på gas gör det mkt skillnad. Jag vill veta!! Jag vill köra pb varje varv :)

På gata vet jag inte hur många ggr jag försöker lägga i sista växeln! Vill ha växelindikator där med av den anledningen!

Köpte en Healtech till en hoj, den åkte av snabbt, vilken skit, hängde endast med i lugnt tempo. Definitivt inte på bana.

Shiftlight har jag för första gången till våren, kan dock inte föreställa mig att det är till någon hjälp... Jag växlar ju inte för att hojen säger åt mig att det är dags, jag kanske krämar ur det sista på rödmarkeringen bara för att det är dags att gå på broms eller slå av om några ögonblick, eller så kanske jag tjänar mer tid på att låta bli att växla upp för att sekunden senare växla ner igen, Men jag kanske ändrar uppfattning till våren :)
Jag tycker växelindikatorn är bra att ha när man ska göra omkörningar också. Visst, jag har för det mesta bra koll på vilken växel jag ligge på men det är skönt att undvika att växla ner till trean när jag redan ligger på fyran trots att farten egentligen är femte växel snabb.
 
Jag tycker växelindikatorn är bra att ha när man ska göra omkörningar också. Visst, jag har för det mesta bra koll på vilken växel jag ligge på men det är skönt att undvika att växla ner till trean när jag redan ligger på fyran trots att farten egentligen är femte växel snabb.

Nu är vi ju på sporthoj, och är man på sporthoj.com så har man väl en MC med 120-200hk. Växel vid omkörning saknar således betydelse ?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top