Växelindikator till R1

Vilka är det som är "vi"?:confused:
Fungerar den till en er-6F som då har "analoga" mätare?
"Vi" är NGC Racing :)

Jadå, den fungerar bra med analoga visare också. Om hojen får signalen för hastigheten från en vajer till farmhjulet så blir det lite krångligare (då får man köpa en säskild fartsensor till), men jag har mycket svårt att tro att en ER6:a funkar så.

Den är mycket lättinstallerad. Man kopplar in två sladdar. En sladd till hojens batteri och en sladd antingen till ett tändstift eller på hojens kabelstam.
Borde det inte vara en till hastighetsmätaren också? :va
Dessutom visar den väl fel om man håller in kopplingen, dvs om man inte har det varvtal man ska ha för den växeln vid den farten?

Borde det inte vara en till hastighetsmätaren också? :va
Dessutom visar den väl fel om man håller in kopplingen, dvs om man inte har det varvtal man ska ha för den växeln vid den farten?
Eh, jo. Jag är dum i huvudet. Det skall naturligtvis vara en till farten också. Det är alltså TRE sladdar. En för fart, en för varv och en till batteriet.

3068575 Men hur vet den vilken växel som är i? På riktigt alltså.
Man konfigurerar den när man monterat den genom att dra den igenom växlarna, efter det vet den vilken växel ett visst motorvarv motsvarar vid en viss hastighet.

Installationen är inte svår utan det enda man behöver göra är att identifiera varvräknar- och hastighetsignalen samt en 12V källa. Detta görs enkelt genom att titta på hojens el-schema. Man behöver heller inte löda utan kan t.ex. använda sig av dessa http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=464&iItemId=78286 för att leda signalerna in i växelindikatorn.

3068493 Borde det inte vara en till hastighetsmätaren också? :va
Det är helt rätt, växelindikatorn fungerar inte när kopplingen är intryckt.

Last edited:
Genom att jämföra hastighet och motorns varvtal så räknar den ut vilken växel som är i.

Som jag antog då.

Låter ju bra, men är det funkis? Jag vill ju veta vilken växel jag lägger i när jag lägger i den. Inte när jag har kopplat klart och allt. Har ingen som helst erfarenhet av växelindikatorer öht, men är den ovan nämnda så himla bra och inte bara enkel att installera?

3068595 Som jag antog då.

Låter ju bra, men är det funkis? Jag vill ju veta vilken växel jag lägger i när jag lägger i den. Inte när jag har kopplat klart och allt. Har ingen som helst erfarenhet av växelindikatorer öht, men är den ovan nämnda så himla bra och inte bara enkel att installera?
Jag har som sagt en fot inne i lägret men personligen så tycker jag att växelindikatorn är väldigt snabb på att räkna vilken växel som läggs i. En kompis till mig bor i Kungälv och har en sådan monterad, det kanske kan ordnas så att du kan få kolla på den. Skicka pm vid intresse.

Som jag antog då.

Det är mest en fråga om du tittar före eller efter du växlat. Det du efterfrågar är någon form av sensor som känner av när du trycker ner/upp växelföraren, eller snarare när en växel går i. Vad jag vet finns det inga såna eftermarknads-indikatorer. De räknar ut växeln. Det är en begränsning för dem.

Det är dock ett skenproblem. I praktiken funkar det bra.

Det är mest en fråga om du tittar före eller efter du växlat. Det du efterfrågar är någon form av sensor som känner av när du trycker ner/upp växelföraren, eller snarare när en växel går i. Vad jag vet finns det inga såna eftermarknads-indikatorer. De räknar ut växeln. Det är en begränsning för dem.
*host* http://www.bikersneed.se/SpeedoH/ATRE.htm *host* :7peta

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard