Växelindikator till R1

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
En för var stund
Hej!

Är på jakt efter en växelindikator till min R1 -01;a.
Någon som har tips?

Mvh

vet du inte när du ska lägga i nästa växel? :va

Svårt å veta vilken man har i när man åker bana. Jag kliver ner flera växlar åt gången. ibland från 6:an till 2:a på en gång och då e man lite osäker iblan om man verkligen fick i rätt nummer.

Last edited:
Svårt å veta vilken man har i när man åker bana. Jag kliver ner flera växlar åt gången. ibland från 6:an till 2:a på en gång och då e man lite osäker iblan om man verkligen fick i rätt nummer.
no offence, men jag har inte förstått mig på de där... man har hastighet å varvtal att bolla med, och en smula känsel i koppling. jovars om växelväljaren säger blinkar en sak, men är det rätt bara för att? Blir det inte smidigare körning om man känner efter själv.. ? Man råkar ju inte slänga i 2an ist för 4an om man motorbromsar, utan att känna vad som ev kommer ske?

:gnissla

no offence, men jag har inte förstått mig på de där... man har hastighet å varvtal att bolla med, och en smula känsel i koppling. jovars om växelväljaren säger blinkar en sak, men är det rätt bara för att? Blir det inte smidigare körning om man känner efter själv.. ? Man råkar ju inte slänga i 2an ist för 4an om man motorbromsar, utan att känna vad som ev kommer ske?

För oss som inte e lika jävla duktiga som mr IronMike då?
Vi kanske behöver sånt...

Jag har en till salu

gurrez, du har PM.

Last edited:
lånar tråden en sväng, ingen som vet vart man kan köpa en "universalväxelindikator" ?

vet du inte när du ska lägga i nästa växel? :va

Jodå. Jag är alltså inte ute efter något som blinkar när det är dags att växla, utan en såndär display som visar med siffra vilken växel man har i.

Alla har väl försökt peta i 7 växeln ;), skönt att slippa det samt vara säker på att man får i rätt vid kraftiga nedbromsningar.

Inte så lätt att veta vilka vilket varvtal man har. Det e ju inte som att man kan sitta å kolla på varvräknaren vid inbromsningar.
Lätt att få i 3:a istället för 2:an. Och när du kommit in i kurvan på för hög växel så går det ju inte att växla om utan man kommer ut på en klen växel.

Hur som hellst så är iaf jag osäker endel gånger vilken växel jag kommer in på. Klart att det går att räkna växlarna. Vilket jag också gör. men ibland tappar jag bort mig. Växelindikator är helt klart användbart.

Men vid gatåkning behövs det ju inte.

Är det någon som testat den från NGC-Racing? Är dom svåra att montera och någon som har en aning om hur man monterar dom? Blev genast intresserad av en sådan till min R1a.

Jag brukar titta framåt när jag kör, inte på växelindikatorn.

Jag brukar titta framåt när jag kör, inte på växelindikatorn.

Nej du har rätt, vad ska man med sånt strunt till? Man tittar ju ändå bara framåt.
Vafan, bort med hastighetsmätare och varvmätare o hela köret när vi ändå är ingång, man tittar ju bara framåt ändå! :7peta

Allvarligt, ni som inte vill köra med växelindikator behöver inte, låt inte tråden fyllas med hur onödigt ni tycker det är.

Köp en Suzuki GSX-R 1000 K7 så slipper ni detta problem..:)
Skämt osidå....Jag tycker det är dåligt av tex Yamaha att inte
ha det på tex sin R1...Jag saknar det på min...visst som någon
skriver man kan sitta och hålla reda på det men...livet blir ju
som mycket lättare när man slipper tänka...bara att titta..på
displayen.....
Sedan så tycker jag att det borde vara justerbara fotpinnnar original
på sporthojar idag...K7 har det vilket är kanon...
Alla människor är inte 1.70 långa..

Nej du har rätt, vad ska man med sånt strunt till? Man tittar ju ändå bara framåt.
Vafan, bort med hastighetsmätare och varvmätare o hela köret när vi ändå är ingång, man tittar ju bara framåt ändå! :7peta

Allvarligt, ni som inte vill köra med växelindikator behöver inte, låt inte tråden fyllas med hur onödigt ni tycker det är.

Det var inte meningen att dissa instrument, glutta på hastighetsmätaren ibland kan ju vara bra men tar inte att kolla på varvräknare och växelindikator en hel del koncentration från själva körningen ? Det blir väl lite som att vara tvungen att kolla på racketten innan varje tillslag i pingis, eller ?

Det var inte meningen att dissa instrument, glutta på hastighetsmätaren ibland kan ju vara bra men tar inte att kolla på varvräknare och växelindikator en hel del koncentration från själva körningen ? Det blir väl lite som att vara tvungen att kolla på racketten innan varje tillslag i pingis, eller ?

Det är ju inte direkt så att man måste kolla hela tiden vilken växel man har..oftast har man koll ändå men de gånger man tappar räkningen vid en snabb inbromsning o nerväxling så vore det bra att ha en indikator att slå en snabb blick på o få svar direkt va man har för växel...

Behöver man en växelindikaor är det inget snack om saken. Det är den på bilden man skall ha. Det låter kanske kaxigt, men så är det faktiskt. Den kostar ungefär lika mycket som en vanlig växelindikator men har både växelvisare OCH shiftlight. Den är dessutom mycket snygg, vilket man inte kan säga om de vanliga växelindikatorerna. Tyvärr gör den sig inte på bild. Den är mycket fräschare irl.

Den visar vilken växel som är i och har fem st shiftlight. Shiftlighten är ställbara så man bestämmer själv vid vilket varvtal varje lampa skall tändas.

Den är mycket lättinstallerad. Man kopplar in två sladdar. En sladd till hojens batteri och en sladd antingen till ett tändstift eller på hojens kabelstam. Det är ett jobb på en timme. Skulle man likväl få problem så handleder vi över e-mail eller telefon. Den är ungefär så stor som en tändsticksask.

Bifogat

• GEAR01-A01 Liten.JPG
    GEAR01-A01 Liten.JPG
    14.3 KB · Visningar: 224
Last edited:
no offence, men jag har inte förstått mig på de där...
Varför skriver du i tråden då?

En växelindikator är jäkligt skönt att ha vid hårda inbromsningar från hög fart. Exempelvis när man går från sjätte till andra växeln. Särskilt vid bankörning är det lätt hänt att man tappar räkningen på hur många gånger man har växlat ner. Tar man fel får man antingen dåligt drag ut ur kurvan, vilket man kan leva med, eller bakhjulslåsning, vilket är lite svårare att leva med :D

Behöver man en växelindikaor är det inget snack om saken. Det är den på bilden man skall ha. Det låter kanske kaxigt, men så är det faktiskt. Den kostar ungefär lika mycket som en vanlig växelindikator men har både växelvisare OCH shiftlight. Den är dessutom mycket snygg, vilket man inte kan säga om de vanliga växelindikatorerna. Tyvärr gör den sig inte på bild. Den är mycket fräschare irl.

Den visar vilken växel som är i och har fem st shiftlight. Shiftlighten är ställbara så man bestämmer själv vid vilket varvtal varje lampa skall tändas.

Den är mycket lättinstallerad. Man kopplar in två sladdar. En sladd till hojens batteri och en sladd antingen till ett tändstift eller på hojens kabelstam. Det är ett jobb på en timme. Skulle man likväl få problem så handleder vi över e-mail eller telefon. Den är ungefär så stor som en tändsticksask.

Vilka är det som är "vi"?:confused:
Fungerar den till en er-6F som då har "analoga" mätare?

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard