Växelindikator R1:a 99:a

RD - 500 RAKETEN

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2018
Ort
Mörrum
Hoj
1999 Yamaha yzf r1 / 1991 Suzuki gsxr 750 / 1993 Kawa kx 250 / 1995 Kawa kx 125 / 1984 Yamaha yz 125 / 1983 Yamaha yz 125 / 1988 Yamaha yz 125 / 1982 Yamaha it 465 / 1981 Yamaha yz 465 / 1992 Kawa kx 80 / 2003 KTM exc 525 / 1977 Kawa kh 125
Tjena ! någon som vet vilken växelindikator som är billig och lätt att montera dit på en 99:a ?
 
Finns hur många som helst på EBay alla har liknande funktion.

Men jag fattar inte varför en del behöver en indikator på motorcykel för att veta vilken växel.. växeln är ju helt ointressant i sammanhanget i min värld.

Det finns hastighetsmätare o varvräknare det ger ju all info man behöver.

Kan man ta en kurva i 90 på bana så bör väll 2,n vara i innan kurvan o då ligger väll rpm på 7-8000 det är ju ganska enkelt att hålla koll på.
 
Jag hade en Acumen DG 2 på min R1:a. Jag lödde in kablaget men det finns färdiga att köpa. Denna funkade mycket bra och jag personligen tycker att det är rätt skönt med en växellägesindikator. Visst är det lite av en pryl bara men lite hjälp ibland.
 
Kör man på bana är det skitsamma men på gata vet jag inte hur många ggr jag tomväxlat R1orna till 6an fast jag redan är där.
Det blir särskilt påtagligt om man har quickshifter som inte håller rätt på växlarna :D
 
Hur fasen klarar ni er i bilar:va

Mercedes har väll minst 7 växlar i automaten som går att manuellt växla oso.

Blir alltid så förvånad över västerländska teknik bekymmer. Lite som folk resonerar att någon annan alltid skall fixa bekymmret, i detta fall växelindikator.

Det är sjukt:D
 
Hur fasen klarar ni er i bilar:va

Mercedes har väll minst 7 växlar i automaten som går att manuellt växla oso.

Blir alltid så förvånad över västerländska teknik bekymmer. Lite som folk resonerar att någon annan alltid skall fixa bekymmret, i detta fall växelindikator.

Det är sjukt:D

Alla bilar jag kört med tiptronic-typ automat har haft en indikator över vilken växel man har i i instrumentet. Vore lite konstigt om inte Mercedes har det, men jag har aldrig kört nån.
 
själv tkr ja det ska vara självklart att ha en växelindikator. Alla känner tyvärr inte sin hoj så väl så de kan säg vilken växel man är i med hjälp av hastighet/varvtal.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det är nog så att jag är gammal inte ser idén med dylika tingestar, provar man kanske jag inte kan vara utan jag heller.
Men köp på Ebay/alibaba/wich där hittar ni för någon 100 lapp mot en dryg 1000 i sverige
 
själv tkr ja det ska vara självklart att ha en växelindikator. Alla känner tyvärr inte sin hoj så väl så de kan säg vilken växel man är i med hjälp av hastighet/varvtal.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är väl samma sak som att ha koll på hur bromsarna tar eller hur chassit reagerar? :va Har man inget intresse av att lära känna sig nöjesfordon, vilket hojar är, så rekommenderar jag starkt att skaffa ett busskort istället. Sen är ju som redan påpekats i tråden inte själva växeln det intressanta, utan varvtalet. Om du vill ligga strax före effektpuckeln när du ger stumt så är det ju sak samma vilken växel du har, kolla på varvmätaren så är du hemma. Vill du inte köra över/under en viss hastighet, kolla på hastighetsmätaren, klart.
 
De få ggr jag har känt nytta med växelindikator är när jag har växlat ner ett par steg och är osäker på om det är 3'an eller 2'an jag har fått i, blir ett jävla övervarv om det är den lägre växeln man har fått i.
Därmed så går de "intelligenta" mojängerna bort oxå, dvs de som räknar på varvtal/hastighet.....
Enda som funkar är de som är inbyggda i växellådan.
 
Det är väl samma sak som att ha koll på hur bromsarna tar eller hur chassit reagerar? :va Har man inget intresse av att lära känna sig nöjesfordon, vilket hojar är, så rekommenderar jag starkt att skaffa ett busskort istället. Sen är ju som redan påpekats i tråden inte själva växeln det intressanta, utan varvtalet. Om du vill ligga strax före effektpuckeln när du ger stumt så är det ju sak samma vilken växel du har, kolla på varvmätaren så är du hemma. Vill du inte köra över/under en viss hastighet, kolla på hastighetsmätaren, klart.

Okej så om man inte har kört så mycket i sina dagar så ska man köpa busskort istället.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Okej så om man inte har kört så mycket i sina dagar så ska man köpa busskort istället.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Träna mer............. är bättre.
Ögonen mot målet/banan, hörseln mot motorn.
Omfokusera ögonen från banan till mätare till banan är dryga sekunden, man hinner en bit på den tiden.
 
Men hur funkar en eftermarknadsindikator som inte använder kvoten mellan varv/hastighet?
Hur bestämmer den växeln om det inte finns någon inbyggd givare?

Den enda sorten jag vet är den som känner av växelspakens rörelser upp och ned, men jag har aldrig sett någon fabrikstillverkad version.
 
Okej så om man inte har kört så mycket i sina dagar så ska man köpa busskort istället.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var INTE det jag skrev :fakta Jag skrev att om man inte har intresse att lära känna sitt nöjesfordon, så rekommenderar jag starkt busskort istället. Alla som har körkort tex har ju lärt sig framföra sitt fordon bra nog för att få köra runt och fortsätta bli bättre på egen hand, men har du inget intresse av att lära dig det som krävs, så får du inget körkort.

Att bara veta vilken växel du har säger ju ingenting om vilken effekt du får ut på bakhjulet, det händer fortfarande mindre på tvåans växel och tomgång än fyrans växel runt maxeffekten.
 
Det var INTE det jag skrev :fakta Jag skrev att om man inte har intresse att lära känna sitt nöjesfordon, så rekommenderar jag starkt busskort istället. Alla som har körkort tex har ju lärt sig framföra sitt fordon bra nog för att få köra runt och fortsätta bli bättre på egen hand, men har du inget intresse av att lära dig det som krävs, så får du inget körkort.

Att bara veta vilken växel du har säger ju ingenting om vilken effekt du får ut på bakhjulet, det händer fortfarande mindre på tvåans växel och tomgång än fyrans växel runt maxeffekten.

Jag gillar växelindikatorn för flera anledningar i trafiken och ingen av dem är pågrund av att jag vill veta vilken effekt jag får på bakhjulet.

För mig är tillfällen där man redan ligger i 6:ans växel och håller på och växlar upp igen Eller vill inte ha sjukt mkt motorbroms påväg in i en rondell eller om de är oklart om ja ligger i 2:an eller 3:an när ja växlat ner.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag tycker nog att växelindikatorn fyller en funktion. Å andra sidan kör jag enbart gata. På min 5-växlade ville jag alltid lägga in en växel ytterligare, innan jag skaffade växelindikatorn. Att jag dessutom har en 6-växlad hoj gjorde inte saken bättre heller.
 
Välkommen RD - 500 RAKETEN till SportHoj! :tummenupp

Om det här är en växelindikator som är billig och lätt att montera dit på en 99:a vet jag inte men det ser ut att vara det du frågar efter...

https://www.bikehps.com/acatalog/GIpro_Digital_Gear_Indicators_for_Yamaha_motorcycles.html
At a glance...
*Quickest and Most Accurate Digital Gear Indicator on the Market
*Simple Installaton
*Auto Learning
*Fully compatible with other electronic devices such as Power Commander, Bazzaz etc.
*Small Size, Neat Design
*Choice of Bright Red, Cool Blue, White, Green or Yellow Display
*Mount on your dash/clocks with the included sticky pad, or on your handlebars with the optional GiPro Mount
*2 Year Replacement Warranty


https://www.youtube.com/watch?v=YYSYsyBrbxM

Om det sedan är något jag skulle köpa var inte frågan så där kommer det inget svar! :tungan
 
Last edited:
Det är indikatorn i filmen ovan jag har. Funkar utmärkt, även om den på filmen verkar ha flippat ur. Finns färdiga kablage så man slipper klippa och löda, och går att köpa i svärje (verka finnas till din, vid en snabb koll på deras hemsida). Kostar runt tusenlappen. Programmeras på varvtal/hastighet. Enda minuset är att man får fästa den med dubbelhäftande tape.
http://www.bikersneed.se/contents/sv/d432.html

20150127_200927.jpg
 
Men hur funkar en eftermarknadsindikator som inte använder kvoten mellan varv/hastighet?
Hur bestämmer den växeln om det inte finns någon inbyggd givare?

Den enda sorten jag vet är den som känner av växelspakens rörelser upp och ned, men jag har aldrig sett någon fabrikstillverkad version.

Den med magneter som känner av växelspakens rörelser är värdelös. Jag köpte en men den fungerade inte alls som den skulle. De växelägesindikatorer som diskuteras här(Acumen, digipro) kopplas till varvräknaren och hastighetsmätarens signal och när man monterat dem så "lär" man indikatorn hur man växlar. Den förstår då att en dip eller ökning av varvtalet inom ett visst hastighetssegment är en växling upp eller ner på en viss växel. Den kan ibland balla ur om man växlar medans man har tomgångsvarv eller liknande men det är lätt att få dom att funka igen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top