Växelindikator, hur inkopplad ?

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Har en växelindikator inkopplad på min gixxer som satt där när jag köpte hojen och den är jag nöjd med men funderar lite på hur den är kopplad :rolleyes:

Att den är spänningsmatad och att man tjuvat lite ström vid kablarna till panelen det fattar jag ju men vad är det för kabel/kablar som känner av vilken växel som är i och var kopplar man in dom ?

Kan ju plocka ner o hojen och kolla men jag frågar i stället :)

Tack på förhand !

Busgrabb skrev:
Har en växelindikator inkopplad på min gixxer som satt där när jag köpte hojen och den är jag nöjd med men funderar lite på hur den är kopplad :rolleyes:

Att den är spänningsmatad och att man tjuvat lite ström vid kablarna till panelen det fattar jag ju men vad är det för kabel/kablar som känner av vilken växel som är i och var kopplar man in dom ?

Kan ju plocka ner o hojen och kolla men jag frågar i stället :)

Tack på förhand !

Den känner av varvtal och hastighet och jämnför dessa för att utröna vilken växel du har i. Så svaret på din fråga är givarkabeln till varvräknaren och givarkabeln till hastighetsmätaren. Drevar du om måste du oftast lära växelindikatorn på nytt. Iallafall var det så på min DIGITOOL.

Har för mig att det finns en modell som man lär upp genom att köra igenom växlarna :confused:
Den tar signalen från varvräknaren och hastighetsmätaren, en given hastighet har olika utslag på varvräknaren beroende på växel,
altså kan växelindikatorn veta vilken växel du har i genom att väga varvtal mot hastighet.

Edit/ Du han före din rackare! :tungan

Är själv intresserad av att köpa en sådan manick.. men vart får man tag på dem? billit ska de va :) det kanske rent utav finns någon som helst gärna vill bli av med sin? :rolleyes:

På min tls, och jag tippar på att det är så på din gixxer oxå, så vill ju datorn, ecu:n veta vilken växel som är i. För att kunna strypa på dom första växlaran. En TRE avhjälper detta. I lådan sitter det en givare liknande sak som ger ECu:n en signal om vilken växel som är i. Och därefter stryper motorn på dom först 2(3?) växlarna.

e det lika för mig som har så på min gsx 750 -84.. jag tycker det ser orginal ut.. den borde väl kanske ha nån givare i motorn som känner växlarna eller.. tänkte bara om man skulle dreva om nån gång om man behövde lära den med.. men jag tycker då det ser ut som den e en orginal detalj

har ni läst på ming eller? står juh tydligt där att det handlar om instrumentiren där man kopplar in den att göra... borde ha med hastigheten igenom varven att göra... och hur den isf känner att nollan eller neutralen ligger i fattar den väl igenom att varven går men inte hastigheten.. ksulle du dock rulla så ser du juh själv att den i igenom neutralens lilla lampa?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D