Växelföraren/pinnen kärvar?

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Jo nu är det såhär att jag skulle ta mig en liten tur idag och döm om min förvåning när jag inte fick i tvåans växel, först efter att jag petat ner växelpinnen till normalläge kunde jag få i tvåan, likadant var det från tvåan till trean, var tvungen att peta ner växelpinnen lite.

Skulle sedan växla ner, det gick bra från fyran till trean men sedan fastnade den liksom där med, då fick jag peta upp växelpinnen lite och då gick det att få i tvåan.

Vad kan detta vara? någon fjäder i lådan? Är en Z750 -07a

Låter som den uppträder som dom brukar göra om fjädern i "external Shift Mechanism" felar,
fjäder C på bilden men det kan ju vara så enkelt att pedalen med linkage går trögt.
Plocka isär, rengör och smörj upp pedalen och linkaget först.

Här har du manualen om du behöver:
http://dl.dropbox.com/u/5418730/Z750_07-08_Service_Manual.pdf

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    22.5 KB · Visningar: 60
Har redan manualen och sitter och kikar i den nu, står att man måste bort med kopplingen, men på en avbilderna under kapitel 6-9 så ser man mekanismen under kopplingskorgen, man kanske blir så illa tvungen att ta bort kopplingen? (har aldrig gjort det förr)?

Det märkliga är att detta uppkom efter att hojen stått i två-tre veckor, när jag sist ställde ner den funkade det prima och direkt när jag skulle åka idag var det problem att få i växlarna, kan detta hända när den står still?

Last edited:
Sitter bakom kopplingen så du behöver inte riva allt, ev. måste kopplingskorgen bort men för att bara titta så räcker det med att lossa kopplingskåpan.

RTFM sidan 6-7 så ser du mekanismen nere på vänster sida om kopplingskorgen. :)

Märkligare saker har väl hänt men en led kan rosta ihop när den inte rörs och en fjäder kan smälla av när som helst, är nog ganska omöjligt att gissa när men inte vet vad som är fel.

Last edited:
Som jag tolkar bilderna så kan man komma åt och inspektera båda fjädrarna utan att ta bort kopplingen, men bara byta den lilla om spelet mellan kopplingen och mekanismen är stort nog för en näbbtång, den större fjädern däremot ser värre ut :/

Måste man ha specialverktyget för att demontera kopplingen eller går det med nåt bra bondmek?

Svåra brukar vara att hålla kopplingcentrumet för att lossa muttern men vanliga bondmeket "mutterknackare" brukar fungera bra, håll fast centrumet med näven i en handske och kör lös den. Går ju inte att momentdra den utan verktyget men låt mutterdragaren knacka några gånger efter muttern slutat röra sig så borde det räcka.

Ta och smörj upp växelpinnen vi leden där den sitter monterad, vid fotpinnefästet alltså. Hade samma fel en gång. Montera isär o gör rent, smörj med fett.

Uppsmörjning kommer absolut att ske innan jag gör något annat, den ska få det i 900milspresent :)

Smörja upp är bra. Jag har haft vad som rimligtvis är det mest puckade felet någonsin, med samma symptom.

Jag var helt enkelt lite frikostig med en väääldigt kletig kedjesprej för en herrans massa år sedan, när jag sedan körde så skvätte en del av det in på växelföraren.

5-56 löste biffen.

Smörja upp är bra. Jag har haft vad som rimligtvis är det mest puckade felet någonsin, med samma symptom.

Jag var helt enkelt lite frikostig med en väääldigt kletig kedjesprej för en herrans massa år sedan, när jag sedan körde så skvätte en del av det in på växelföraren.

5-56 löste biffen.

Hmmm... jag använder väldigt vaxig vaxspray :rolleyes:

*springer ut och skruvar av*

Glöm inte göra rent ordentligt innan du smörjer bara ;)

Hmm... lederna ledade ju jättefint, ska plocka isär ändå och göra rent, juckade upp och ner på växel"axeln" med bara hävarmen och nu hoppade den tillbaka i "normalläge" både uppåt och nedåt... Blir mer och mer konfunderad över vad detta kan vara för något otyg :/

Får skruva dit och provköra någon dag mellan jobbet och träningen

Rengörning och nytt fett löste problemet, idag funkade det prima... Det som va konstigt var att länkaget inte var speciellt kärvt innan :-S nu kör vi igen gubbar :-)

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo