växel skrammel vad för fel

Chulan

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Yamaha r1
hej en fråga till alla som kan hojar när man växlar och det smäller, är det normalt eller är det bara jag som är orolig. :va

Alla modeller har väl sin egen karaktär i lådan, har tyvärr ingen erfarenhet av din så jag vet inte hur dom brukar låta.
Min kan dunka ganska kraftigt vid växling men jag skulle nog inte beskriva det som att det smäller. En Z1000 jag körde lät som om man kastade spelkulor i en tom plåtburk, visste inte om jag skulle skratta eller skämmas vid växling.

Testa att lägg en fråga i Teknik- och Mekhörnan med lite mer info i så kan säkert nån trevlig själ svara dig. :)

Har man aldrig kört hoj tidigare kan det vara värt att veta att hojar inte har synk-ringar som gör att man får i en växel än hur man beter sig - om motorn är frikopplad. Dvs bilar har större utrymme i växellådan och får plats med saker som gör att Bert Fjärt och Fröken Julie, båda 18, kan köra bil - utan att få bilen att låta som en stenkross.

Studerar man designen på en hojs växellåda får man lite hintar om hur man ska växla. Gamla gubbar (som fick körkortet med frukostflingorna) vet hur man växlar en osynkad låda. Fråga din far eller farfar så kan de nog berätta historier om dubbelurtrampningar och liknande när de körde den gamla "T-Forden".

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN