Växel hoppade/bytte vid varvstopp. Normalt?

CalleR

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
CB1000R
Hej,

Jag var ute på en runda i veckan med min cb1000r 2010 ~1500mil Gasade upp den på bakhjulet på 1an som jag ganska ofta gör. Men denna gången hann jag inte gå ner i tid utan varvstoppet slog till med en hastig nedgång med obekväm pungkross som följd. Det märkliga var att i samband med den ryckiga landningen på varvstoppet var jag helt plötsligt på en mycket högre växel (tror det var 6an). Hur är detta möjligt? Är det en säkerhetsåtgärd eller har växellådan tagit stryk? Kan tillägga att den efteråt har fungerat precis som vanligt. Någon som varit med om liknande?:3freak
 
Det låter inte som ett normalt beteende, och jag har inte hört talas om det tidigare.
 
Har man plockat ner en växellåda med kulissrulle så låter det du beskriver fullständigt omöjligt. Nu vet jag inte hur en sån låda ser ut i detalj men det borde innefatta synkronisering av 3 gafflar. ?
 
Brukade hända mig på min förra hoj om jag gjorde precis samma sak.
Min brukade dock bara kugga upp en växel.
Enda förklaringen jag kom fram till är att hårda nedslag kan få växelpetaren att fladdra till.
 
Felet du gjorde var att du inte skickade i alla växlar upp till varvstopp och bara gav fingret åt snuten. Du lär inte ha hamnat på 6an utan att ha petat i alla växlarna upp dit hursomhelst.
 
Troll ???

Du hade foten under växelpedalen antar jag, slår ner hastigt, o undrar varför den växlar upp ?

Till nästa gång, lyft på 2an eller 3an i stället, blir jämnare och mer kontroll.
 
Back
Top