Växel går inte alltid i

Steiner

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Hoj
97, Ducati, Monster
Tjaa,

Jag kör en ducati monster 600 av årsmodell -97 som går som vad bäst kan beskrivas som en Ducati. Inte alltid helt felfri.
Ibland (läs sällan), så går inte växeln i som den ska när jag växlar upp från vad som kan vara allt från 1:an till 5:an. Den liksom fastnar i ett läge emellan växlarna där den är i friläge. En slags neutral som jag hittar mellan två olika växlar. När man sen ska lägga i rätt växel så hör man hur kuggarna verkligen går mot varandra om man inte har absolut rätt varvtal och det känns inge roligt att tvinga i en växel. Detta kan hända en gång var 20:e mil eller varannan mil. Någon tanke vad detta kan bero på?

Vad som också är lite av ett problem är att den går upp i varv direkt den står still och är varmkörd. Om jag till exempel har kört en bit och ställer mig vid ett rödljus går den från 1000 varv till 3000 varv på bara några sekunder. Har prövat att justera tomgångsskruven utan framgång. Om jag drar ner den mer kommer jag knappt få igång hojen när den är kall.

Hoppas ni sporthojare klurar ut något jag inte tänkt på!

1) låter som schleten selektortrumma och/eller skiftgafflar.
2) har inget med 1) att göra :) den kanske drar lite tjuvluft? testa att spreja startgas runt fuggarna och se om den ökar i varv. Funkar choken som den ska? Det är väl inte helt ovanligt att man drar upp tomgången lite manuellt när den är kall och justerar ner den när den är varm. Beror såklart lite på hur bra mekanismen sitter till.

Så hade jag på min. Då var förgasarna osynkade. Enligt mekanikern då. Jag klöddade inte med det själv på den ti´n.

1) låter som schleten selektortrumma och/eller skiftgafflar.
2) har inget med 1) att göra :) den kanske drar lite tjuvluft? testa att spreja startgas runt fuggarna och se om den ökar i varv. Funkar choken som den ska? Det är väl inte helt ovanligt att man drar upp tomgången lite manuellt när den är kall och justerar ner den när den är varm. Beror såklart lite på hur bra mekanismen sitter till.

Jag förstår att tomgången inte har nått med växlarna att göra;) Men att göra 2 trådar verkade lite överflödigt. Mycket möjligt att det är som blöjräsern säger att förgasarna inte är synkade. Och jag kan dra ner tomgången men då går den riktigt lågt när det väl fungerar som det ska som det gör på något fuffens ibland. Det är inget fel på choken utan den fungerar som den ska.
Vad du säger om selektortrumman kan jag inte kommentera utan jag får väl bara börja riva nu när den står under vintern. Har inga bättre teorier

Edit: åååååh vad jag inte orkar inspektera selektortrumman. Måste ju riva hela motorcykeln... Jag får ge den några arga blickar så den fixa det här när jag är borta.

Last edited:
Jag förstår att tomgången inte har nått med växlarna att göra;) Men att göra 2 trådar verkade lite överflödigt. Mycket möjligt att det är som blöjräsern säger att förgasarna inte är synkade. Och jag kan dra ner tomgången men då går den riktigt lågt när det väl fungerar som det ska som det gör på något fuffens ibland. Det är inget fel på choken utan den fungerar som den ska.
Vad du säger om selektortrumman kan jag inte kommentera utan jag får väl bara börja riva nu när den står under vintern. Har inga bättre teorier

Edit: åååååh vad jag inte orkar inspektera selektortrumman. Måste ju riva hela motorcykeln... Jag får ge den några arga blickar så den fixa det här när jag är borta.

Ja kolla synken. Det är en bra ide. Ibland går den ju lite ruttet till och från om den är osynkad. Du kan ju kolla mekanismen till selektortrumman (sitter bakom kopplingen) och kolla att allt ser okej ut till att börja med. Brukar växlarna hoppa ur på den?

Det där med växlarna känner jag igen hos min zx-6r... Märkte av det nu mot slutet av säsongen, och ganska likt som du beskriver det hände det rätt sällan, men just att det låter som att kuggarna går emot varandra och man är tvungen att nästan tvinga i den...
Har själv inte fått någon direkt förklaring (inte för att jag heller sökt någon direkt). Och nu är hojen avställd så om det fortsätter mot på våren så tänkte jag kolla upp ordentligt...

Hoppas du löser det hur som helst! Och om du gör, får du mer än gärna dela med dig :)

Ja kolla synken. Det är en bra ide. Ibland går den ju lite ruttet till och från om den är osynkad. Du kan ju kolla mekanismen till selektortrumman (sitter bakom kopplingen) och kolla att allt ser okej ut till att börja med. Brukar växlarna hoppa ur på den?

Växlarna har aldrig hoppat ur och det brukar fungera finfint. Det är bara ibland när man växlar upp eller ner som den hamnar i nått mellanläge. Och som sagt, "kolla" är ju så mycket mer än kolla. Motorn ska ut ur fästena och o så ska det joxxas. Får ta med mig lite tålamod när jag tar tag i det

Ang. förgasarna.

Kan det inte vara så att det kommer in varm luft i insuget när man står still och eftersom den då går fetare höjs tomgången? :va

Sådärja,
Kan rapportera att det var en fjäder i till växelväljaren (som har ett riktigt namn som jag inte kan komma på..) som var sönder. 6a0105369b639c970b01156f869396970b.jpg
Den lilla fjädern som sticker upp där hade gått av och den delen kan jag inte hitta. Jag får hoppas på att den letade sig ut när jag tömde den på olja.
Jaja, med det gjort så blir det till att kolla förgasarna när allt är på plats, tack för hjälpen

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8