Växelådan trasig på min husaberg, hjälp!!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har velat köpa en husaberg 650 i flera år nu men jag har alltid tvekat för man hör att de går sönder hela tiden. Jag känner dock nu att jag blivit ganska bra på att meka så jag köpte en husaberg 650 04 för två dagar sedan som jag skrivit i en annan tråd. Jag har kört samanlagt i 50 minuter med den och nu är den trasig. Växellådan fungerar inte. Känns så jävla typiskt på något sätt. Man kommer inte ens en timme så är hojen paj. Nåväl. Slut på gnället. Nu behöver jag hjälp med vad som kan va fel.

Det går liksom inte att få i växlarna. Den ligger i friläge hela tiden. Om man trycker ner växelspaken i botten med foten så ligger dock växeln i. Så fort man släpper växelpedalen smyger växeln ur. Vad tror ni kan ha hänt?
Jag rinde och snackade med dirtbike och han trodde att det kan va växelföraren. Kunde även va nån rulle som satt där någonstans. Kommer inte ihåg vad han sa att den hette. Han sa även att jag ska börja med att tappa ut olja för att se om det kommer ut någon metall. Jag ska dra ut och göra det nu direkt och så kommer jag tillbaka med rapport.

Vad tror ni kan ha hänt?

Nu har jag tappat ut oljan. Det var metallskräp på oljepluggen. Såg ut som att en liten metallpinne gått sönder och låg i flera smådelar på pluggens magnet. Ska ut och plocka bort vänstersidan på motorn nu för att se om jag ser något.

Växelförarn brukar sitta ihop me en rulle/trumma inne i motorn som har spår i sig som en växelförare löper i, så när du växlar snurrar trumman å när den gör de så åker växel förarn in i tex 1:an å den har ett låsläge. Så de kan kanske va växelförarn(asså den som e inne i motorn) som e dålig så den inte låser fast sig i låslägena.

Ja vet inte om husaberg har sådan konstruktion men dom motorerna ja mekat i har sån konstruktion (ungefär)!
Hoppas de hjälpte:)!

Nu har jag plockat bort så mycket jag kan på vänstersidan på motorn. Jag har hittat flera stycken små metallpinnar. Alla kanske 5mm långa och typ 2mm tjocka. Jag måste försöka fixa fram en koppingskorgshållare så att jag kan få bort kopplingskorgen. Nån som vet vart man kan köpa en lite snabbt? Vet att det ska finnas universalmodeller som inte kostar så mycket, kanske 400kr. Jag måste ju få bort kopplingskorgen för växelprylarna sitter ju bakom den.

Jag kollade just i sprängskisser och hittade en grej som metallpinnarn skulle kunna komma från. Grejen heter shifting drum och har artikelnummer 800.34.012.000, antagligen en grej du pratar om Berra_Brus. Den grejen har sex små metallpinnar som stämmer in precis på de små metallpinnar jag hittat. Jag ska försök hitta en sprängskiss som visar delen. Om jag måste riva isär hela motorn och växelådan för att byta denna del så häller jag nog bensin på hojen och tänder på istället :huvet

Nu har jag plockat bort så mycket jag kan på vänstersidan på motorn. Jag har hittat flera stycken små metallpinnar. Alla kanske 5mm långa och typ 2mm tjocka. Jag måste försöka fixa fram en koppingskorgshållare så att jag kan få bort kopplingskorgen. Nån som vet vart man kan köpa en lite snabbt? Vet att det ska finnas universalmodeller som inte kostar så mycket, kanske 400kr. Jag måste ju få bort kopplingskorgen för växelprylarna sitter ju bakom den.

Jag kollade just i sprängskisser och hittade en grej som metallpinnarn skulle kunna komma från. Grejen heter shifting drum och har artikelnummer 800.34.012.000, antagligen en grej du pratar om Berra_Brus. Den grejen har sex små metallpinnar som stämmer in precis på de små metallpinnar jag hittat. Jag ska försök hitta en sprängskiss som visar delen. Om jag måste riva isär hela motorn och växelådan för att byta denna del så häller jag nog bensin på hojen och tänder på istället :huvet
Har du tillgång till mutterdragare så ska du kunna få bort muttern till kopplingskorgen utan nåt specialverktyg.Montera bort tryckplattan,men låt lameller och mellanskivor ligga kvar,då kan du trycka ihop lamellpaketet med en hand för att bromsa kopplinscentrum,samtidigt som du kör muttermaskin med andra handen.Muttern är normal,alltså högergängad.

Tänk på att ha motorn i TDC på komp.takten bara (ventiljusteringsläget) när du tar bort kopplingskorgen,eftersom kamdrivningen går via kopplingen till mellanaxeln.

Last edited:
Har du tillgång till mutterdragare så ska du kunna få bort muttern till kopplingskorgen utan nåt specialverktyg.Montera bort tryckplattan,men låt lameller och mellanskivor ligga kvar,då kan du trycka ihop lamellpaketet med en hand för att bromsa kopplinscentrum,samtidigt som du kör muttermaskin med andra handen.Muttern är normal,alltså högergängad.

Tänk på att ha motorn i TDC på komp.takten bara (ventiljusteringsläget) när du tar bort kopplingskorgen,eftersom kamdrivningen går via kopplingen till mellanaxeln.

Jag har tyvärr inte tillgång till någon mutterdragare. Sitter och ringer till butikerna som en tok just nu för att få ta på en.

Jävla tur att jag inte lyckades få bort kopplingskorgen för jag hade ingen aning om att det fungerade på det sätter som du säger. Så har det inte varit på någon annan hoj jag ägt. Ska se till att ställa hojen i TDC innan jag tar bort kopplingskorgen.

Tror ni att en sån här fungerar

http://www.jofrab.se/commercePortal...picturepath=46-42-912&x=500&y=500&show300=yes

Klart bra pris. Den borde ju fungera till mina andra hojar också.

Kostar 349kr.

Last edited:
Jag har tyvärr inte tillgång till någon mutterdragare. Sitter och ringer till butikerna som en tok just nu för att få ta på en.

Jävla tur att jag inte lyckades få bort kopplingskorgen för jag hade ingen aning om att det fungerade på det sätter som du säger. Så har det inte varit på någon annan hoj jag ägt. Ska se till att ställa hojen i TDC innan jag tar bort kopplingskorgen.
Det finns en bra mekhandbok över motorn att ladda ned från Husaberg.

Husaberg.se/service/downloads/repairmanual 2005-07.

Där står det mesta man behöver veta för att renovera en Husabergmotor.

Tack för tipset om mekmanual. Jag har kikat i den och om det är som jag tror att de sex pinnarna på "the shift drum" har gått av så måste jag klyva hela motorn för att kunna byta denna del. Skön start på min husabergåkarkarriär isåfall. 30 minuter körning, sen 100 timmar i garaget samt blir tvungen att köpa en massa specialverktyg för flera tusen kronor för att kunna få isär motorn. Kan man komma runt dessa specialverktyg på något sätt? Det krävs ju hur många som helst för att få isär motorn. Jag vet att såna här specialverktyg alltid kostar typ 1000kr styck. Dom är alltid svindyra. Vore väldigt nice om man kunde köpa några mer universalverktyg som inte är lika dyra. Nån som har några tips?

Nån som har en kopplingskorgshållare jag kan få låna bara så att jag får bort kopplingskorgen? Jag har ringt runt till alla butiker men ingen hade någon hemma. Kunde ta upp till två veckor innan någon får hem :mad:

Hur gör ni andra husabergåkare, har ni köpt alla specialverktyg från husaberg som behövs för att klyva motorn eller har ni hittat liknande grejer som fungerar lika bra. Biltema har tex ett helt gäng olika avdragare som liknar de till husaberg lite grann men priset är bara en tiondel.

Last edited:
Tack för tipset om mekmanual. Jag har kikat i den och om det är som jag tror att de sex pinnarna på "the shift drum" har gått av så måste jag klyva hela motorn för att kunna byta denna del.
Den sitter innanför kopplingskorgen så du behöver inte klyva hela motorn om det är felet.Kanske är skruven som håller växelmekanismen som släppt.Använd loctite när du skruvar ihop igen.

220v mutterdragare på jula kostar under 300kr och den kan du använda till annat oxå...bara ett tips
-peter

Nån som har en kopplingskorgshållare jag kan få låna bara så att jag får bort kopplingskorgen? Jag har ringt runt till alla butiker men ingen hade någon hemma. Kunde ta upp till två veckor innan någon får hem :mad:
Det kan väl inte ta två veckor att leta upp någon med mutterdragare som kan lossa muttern?Enda specialverktyg som behövs för att dela motorn är svänghjulsavdragare.

220v mutterdragare på jula kostar under 300kr och den kan du använda till annat oxå...bara ett tips
-peter

jag skrev fel där uppe. jag syftade på kopplingskorgshållar och inte mutterdragare när jag skrev det. en mutterdragare är ju helt ok när man ska ha isär men när det ska ihop måste man ha hållare.

Nu blev jag väldigt glad :D
Hittade denna sprängskiss nedan från årsmodell 2004.
På denna ser man att de sex pinnarna är lösa delar som man trycker in i växeltrumman. Det är de sex pinnarna till höger om del tre jag syftar på. Jag trodde att det var sex pinnar som satt fast i trumman.
Detta innebär att jag inte måste klyva motorn:tummenupp
Om det nu är dessa pinnar villsäga, men det ser exakt ut som dom som har gått av och kom ut i småbitar och större bitar när jag tömde ur oljan.

Mutterdragare funkar tyvärr inte för mig att få isär med heller föresten för jag har ingen kompressor

Bifogat

• gearshit.JPG
    gearshit.JPG
    36.4 KB · Visningar: 251
Last edited:
Det går lika bra att lägga i växeln och dra åt när motorn sitter i ramen.

Kan man verkligen dra åt tillräckligt då? Jag har inte kunnat göra det på mina yamahahojar. Det har varken gått att dra loss eller dra åt på det sättet. Funkar det på husa?

jag skrev fel där uppe. jag syftade på kopplingskorgshållar och inte mutterdragare när jag skrev det. en mutterdragare är ju helt ok när man ska ha isär men när det ska ihop måste man ha hållare.
nä varför motivera dig jag kör alltid åt med mutter dragaren gäller bara att ha lite finkänsla..

nä varför motivera dig jag kör alltid åt med mutter dragaren gäller bara att ha lite finkänsla..

jag tror att det är riskabelt att göra det. min farsa har en mutterdragare. tror det är clas ohlssons billigaste. jag läste manualen till den och när man kör den på en mutter så drar den åt med 300nm ungefär. kopplingskorgscentrumsmuttern ska dras till 80nm på de flesta hojar. måste va väldigt svårt att inte få alldeles för hårt åtdraget. snackade även med två olika mc-mekaniker om det och dom sa att det är totalförbjudet att köra mutterdragare på kopplingskorgscentrumsmuttern.
Jag har dock själv gjort det en gång innan jag fått denna information och det gick bra den gången men det kanske bara var tur.

om du har friläget i och kör stötvis är det inga problem.håll bara löst med handen på så du bromsar den lite och låt den snura med.inga problem...

så du köpte en 04a ändå? *tycker synd om*
tyckte jag nämnde ngt om ajj ajj håll dig borta från dem.
nu har det börjat.... (tejpa ihop plånboken)

så du köpte en 04a ändå? *tycker synd om*
tyckte jag nämnde ngt om ajj ajj håll dig borta från dem.
nu har det börjat.... (tejpa ihop plånboken)

:va
Då är det ju snart lika mycket synd om dig. Eller vad är det som är så mycket bättre på en 06a?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show