Vätternrundan :-)

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Ja ha, igår bestämdes det att Vätternrundan skall cyklas igen, senast -96. Skall försöka ha minst 200 mil i kroppen innan. Skall spinna duktigt nu under vintern + annan träning. Finns det fler här på SH som skall ge sig i kast, några bra tips på upplägg? Vad är er strategi/mål? Själv hade jag tänkt mig starta typ efter 03 så slipper man cykla i mörker. Vidare har jag så mål att hålla ett snitt på minst 25 km/h, kanske komma i mål på max 12 timmar(inkl pauser). Kanske finns det en Vättern-tråd redan?!

Alltså den 16-17 juni efter 30 mil då väntas träsmak i ändalyktan :banana

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Släng på dig en sh-tröja så lovar jag att stå och :hej vid Hjocamping.

Självklart! Kan definitivt behöva lite pep sådär efter 17-18 mil. Det är ju dom jobbiga milen kvar sas :(

Blanco skrev:
En polare cyklade runt på en gammal militärcykel...... Idioten :huvet

Kan bara hålla med, låter inte speciellt genomtänkt. Starkt o komma runt ändå.

PGH skrev:
Kan bara hålla med, låter inte speciellt genomtänkt. Starkt o komma runt ändå.

Jag säljer cyklar, en dag kom en gammal (60-70bast) farbror in och vill byta sin oväxlade cykel mot en treväxlad.
Jag sålde glatt en likadan som den han hade fast treväxlad, och frågade lite försynt varför bytet?
"Det blir så jäkla tungt uppför backen i Gränna"

Han hade cyklat vättern runt två år på oväxlad, men nu skulle han putsa tiderna...

Sen hade jag ett medelålders par som var in och köpte tubdäck av mig, och då sa jag "inte är det väl vättern runt nu?"
Svaret fick mig att baxna "Näe, vi har tröttnat på vättern runt, numera kör vi vänern runt..."
IOFS så håller man på i fler dagar, men det är typ tre gånger så långt...

Dom som har kört en vätternrunda brukar inte vara så sugna på att sätta sig på cykeln dagen därpå och cykla lika långt igen.

GuW skrev:
Jag säljer cyklar, en dag kom en gammal (60-70bast) farbror in och vill byta sin oväxlade cykel mot en treväxlad.
Jag sålde glatt en likadan som den han hade fast treväxlad, och frågade lite försynt varför bytet?
"Det blir så jäkla tungt uppför backen i Gränna"

Han hade cyklat vättern runt två år på oväxlad, men nu skulle han putsa tiderna...

Sen hade jag ett medelålders par som var in och köpte tubdäck av mig, och då sa jag "inte är det väl vättern runt nu?"
Svaret fick mig att baxna "Näe, vi har tröttnat på vättern runt, numera kör vi vänern runt..."
IOFS så håller man på i fler dagar, men det är typ tre gånger så långt...

Dom som har kört en vätternrunda brukar inte vara så sugna på att sätta sig på cykeln dagen därpå och cykla lika långt igen.

Ja, det kanske får vara nästa mål. Att göra det på en oväxlad historia... Nja, Vänern runt 21+21+13, borde vara grymt jobbigt de första milen på den andra o tredje dagen.

Vättern runt? Jovars, kan nog tänkas! Men inte en suck att jag gör det på en cykel utan motor! ;)

Har bara cyklat runt Vättern en gång (år 2000) och det gick faktiskt över förväntan, totaltiden med stopp blev 9.22 :). Inte så pjåkigt för en då +90kg kille. Cyklade hyfsat många 10-15 mila turer innan, så att man fick vänja arslet så att säga....

Startade runt halv fyra, så din startid runt 3 är helt perfekt. Inte kul att åka i mörker, man vill ju gärna se vad som ligger på vägbanan så att man inte drar på sig någon onödig punka pga man inte ser eventuella vassa föremål på vägen. Finns faktiskt de som har slängt ut häftstift bara för att jävlas, jobbarkompisen fick erfara det en gång :näsblod

Det jag fick erfara var att klungkörning är lite lurigt, en stund efter starten så kommer man till en järnväg....ligger man i klungan så uppfattar man inte att framförvarande bromsar in direkt. Med följd att man fick panikbromsa utav bara helsike, minns än idag hur bakänden på cykeln vek ut i en lång sladd och tubdäcket gjorde en flera meter lång lakrits :yoparty

Så jag bröt mig ur klungan och körde själv, 25 mil solokörning blev det därmed. Finns ju de som absolut inte vill dra en kilometer själva, bara ligga och spara kraft i klungan... :rofl . Jag kom i mål trots att jag fick en svacka strax efter Karlsborg, och det är just efter Karlsborg som man har många och långa uppförsbackar att se framemot :gnissla

Långt inlägg blev det, men Vättern Runt ÄR långt det med - tro mig!

Mc Carlsson skrev:
Har bara cyklat runt Vättern en gång (år 2000) och det gick faktiskt över förväntan, totaltiden med stopp blev 9.22 :). Inte så pjåkigt för en då +90kg kille. Cyklade hyfsat många 10-15 mila turer innan, så att man fick vänja arslet så att säga....

Startade runt halv fyra, så din startid runt 3 är helt perfekt. Inte kul att åka i mörker, man vill ju gärna se vad som ligger på vägbanan så att man inte drar på sig någon onödig punka pga man inte ser eventuella vassa föremål på vägen. Finns faktiskt de som har slängt ut häftstift bara för att jävlas, jobbarkompisen fick erfara det en gång :näsblod

Långt inlägg blev det, men Vättern Runt ÄR långt det med - tro mig!

9.22 är en mkt bra tid, tycker jag. Som det är nu så är vi 2 stycken i klungan sas. Sen kan man ju slå följe med andra. Bra om man kan ligga på rulle o turas om. Kan nog va bra o köra ngr 10-15 mils turer under våren/försommaren.

PGH skrev:
9.22 är en mkt bra tid, tycker jag. Som det är nu så är vi 2 stycken i klungan sas. Sen kan man ju slå följe med andra. Bra om man kan ligga på rulle o turas om. Kan nog va bra o köra ngr 10-15 mils turer under våren/försommaren.
Att ligga själv som jag gjorde är inte det optimala precis, så jag anser nog att ditt upplägg verkar mycket förnuftigt. Tyvärr så hade jag ingen att åka med som låg i samma tempo som mig. Kom upp en kille som ville ha med mig efter Karlsborg, men som sagt så var jag rejält slut då så jag orkade inte följa honom.

Helt klart så ska du/ni köra lite längre turer innan, det har ni igen. Inte fel att lära känna sin kropp lite bättre. Ju mer man cyklar innan, ju lättare kommer det att vara att klara av Vättern på ett lite behagligare sätt.

Hoppas det kommer att gå bra för dig/er, för i mål ska ni......för det är en upplevelse som man minns länge. :banana

He he, såg först nu att du redan hade cyklat tidigare - då blir det givetvis en baggis att ta sig runt igen ;)

Last edited:
Mc Carlsson skrev:
Att ligga själv som jag gjorde är inte det optimala precis, så jag anser nog att ditt upplägg verkar mycket förnuftigt. Tyvärr så hade jag ingen att åka med som låg i samma tempo som mig. Kom upp en kille som ville ha med mig efter Karlsborg, men som sagt så var jag rejält slut då så jag orkade inte följa honom.

He he, såg först nu att du redan hade cyklat tidigare - då blir det givetvis en baggis att ta sig runt igen ;)

Senast jag gjorde det så körde jag också själv, klart att jag hängde på ngra andra bitvis men i det stora hela så vevade jag själv. Inte att rekommendera tycker jag, grym skillnad att köra i grupp. Tänk att vara 200 som på touren i france, och ligga mitt i klungan. Walk in the park ju :gnissla Kanske ändå inte...

Troligtvis kommer jag vara funktionär i Fagerhult och dela ut sportdryck och kaffe. Personligen skulle jag aldrig cykla runt.

Cyklade runt första gången förra året, tiden blev 11:55, vilket var under målsättningen med fem minuters marginal.
Har inte anmält mig än i år men det ligger ett inbetalningskort här och sticker i ögonen... Vi var två som körde förra året samt att vi hakade på klungor där det passade, dom gick dock jäkligt ryckigt i början (läs; nästan till jönköping) vilket är energikrävande.
Anmäler jag mig i -06 så är det sub 11 tider som gäller, vilket enklast uppnås genom att få med sig mer vatten på cykeln och slippa ett par utav dom väldigt tidsödande stoppen.

Ses i Motalaparken efter väl genomförd motionsrunda!!!

falo skrev:
Cyklade runt första gången förra året, tiden blev 11:55, vilket var under målsättningen med fem minuters marginal.
Har inte anmält mig än i år men det ligger ett inbetalningskort här och sticker i ögonen... Vi var två som körde förra året samt att vi hakade på klungor där det passade, dom gick dock jäkligt ryckigt i början (läs; nästan till jönköping) vilket är energikrävande.
Anmäler jag mig i -06 så är det sub 11 tider som gäller, vilket enklast uppnås genom att få med sig mer vatten på cykeln och slippa ett par utav dom väldigt tidsödande stoppen.

Ses i Motalaparken efter väl genomförd motionsrunda!!!

Ja, är man pigg i benen i slutet är det bättra att cykla på. Tar tid o kraft om man gör stopp i slutet. Bättra att fylla på vatten o banan snabbt sen iväg. Man är duktigt seg i benen efter ett stopp i slutet.

Vad får dig att cykla igen? :7peta Jag trampade på vanlig cykel förra året, 15h med pauser i varenda depå. Gjorde hela klassikern.
Tränade med en cykelklubb, lärde mig massor där om klungteknik, mat + att det blir längre och roligare pass.
Bästa vintertipset är att köra många olika pass på rad:
t.ex. gympa, gym, spinning, promenera till badhuset och sedan simma.
Bra för fettförbränning, man vänjer sig vid hur det känns att vara trött och mindre skaderisk iom att man varierar sig.

General E skrev:
Vad får dig att cykla igen? :7peta Jag trampade på vanlig cykel förra året, 15h med pauser i varenda depå. Gjorde hela klassikern.
Tränade med en cykelklubb, lärde mig massor där om klungteknik, mat + att det blir längre och roligare pass.
Bästa vintertipset är att köra många olika pass på rad:
t.ex. gympa, gym, spinning, promenera till badhuset och sedan simma.
Bra för fettförbränning, man vänjer sig vid hur det känns att vara trött och mindre skaderisk iom att man varierar sig.

Kan nog vara idé att köra varierande träning i rad sas. Bra att lära känna sin kropp vid lång belastning. Anledningen är att göra det med polare, gjorde det själv innan samt att träna hyfsat ordentligt o få en bra tid. Har även funderat på klassikern. Just nu lite kasst med stålar. Kostar lite att göra Vasan (letar jobb). Det jag minst ser fram emot är löpningen. Har aldrig tyckt om löpning=kass på det. Men jag hade säkert fixat det.

PGH skrev:
Men jag hade säkert fixat det.

Precis! Vättern är ju jobbigast, det är tiden som knäcker mig. Sedan kommer wasan. Min klassiker kostade 17 tusen kronor in alles! Mao bra att göra en budget. Det är dyrt att plåga sig :tungan

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti