Vätternrundan 2010

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Någon här som ska cykla de 30milen runt pölen?
Jag betalade nyss min anmälningsavgift och har satt målet på att ta mig runt under 10h.
Jag kommer cykla i "Team Ride of Hope" gruppen, pengarna går till barncancerfonden. De övriga är säkerligen mer tränad än mig så då får väl dom agera draghästar så ligger jag i draget på rulle och seglar runt ;). Första gången jag ger mig på vättern så det ska bli spännande, får ställa upp trainern snart här hemma så man kan sitta och trampa framför tv'n.

Jag kan tänka mig cykla 5 mil runt pölen... men har lite problem med logistiken att lösa innan jag anmäler mig :tungan ;)

Hehe, lite oroväckande är det att det längsta jag cyklat i ett sträck innan är 12mil... Men det avskräcker inte mig! Massor med träning nu på trainer i vinter så blir det fart utomhus igen i mars/april. Då har jag ca 3 månader ute-träning att se framemot innan det blir pöl-cykling =)

Fan, det kanske skulle va något.. Har just kommit igång med spinning...
Men man har hört att det inte är den lättaste av klassikerna...
Min gamla lumpenpolare slog vad med sin brorsa om att dom skulle cykla rundan på en gammal enväxlad militärcykel... Första gången klarade han det inte, men han gav sig inte och klarade det andra året...

Hur många timmar tar det för en medelmåtta?

Fan, det kanske skulle va något.. Har just kommit igång med spinning...
Men man har hört att det inte är den lättaste av klassikerna...
Min gamla lumpenpolare slog vad med sin brorsa om att dom skulle cykla rundan på en gammal enväxlad militärcykel... Första gången klarade han det inte, men han gav sig inte och klarade det andra året...

Hur många timmar tar det för en medelmåtta?

Vill du njuta av turen så tar det kanske 15h? Då kan du stanna vid alla kontroller och käka lite lasagne och sådant.

Om man siktar på 10h så brukar dom säga att man behöver ha ett rullsnitt på ca 33km/h, så man har lite marginal för att trycka i sig en mostallrik/lasagne och fylla på vatten.
Är man ett gäng med cyklar ämnad för att cykla fort (bockstyre, smala däck och allt sådant) så ska det inte vara så svårt för en "medelmåtta" att cykla runt på 12h. Man tar ju fartvind bara korta stunder åt gången om man är ca 10st, ligger man på rulle så sugs man nästan med, ungefär som det blir när du kommer på motorcykeln och hamnar bakom en lastbil, du behöver inte gasa mycket för att hålla farten uppe.

Var inne och spanade på http://www.vatternrundan.se/

Varför finns tjejvättern på 100km :va

Har verkligen tjejer svårare för cyklar?
Är inte de flesta på spinning tjejjer?

Jag har cyklat två gånger, bästa tid 11,5h med 25 träningsmil innan. Det kändes ju att man hade använt benen dan efter, men de va inte så farligt som jag trodde! Jag är sugen igen, men får nog svårt att komma i form och hinna med :(

Får man ha en sån där elcykel? Isåfall ska jag nog fundera på det.

Jag har cyklat två gånger, bästa tid 11,5h med 25 träningsmil innan. Det kändes ju att man hade använt benen dan efter, men de va inte så farligt som jag trodde! Jag är sugen igen, men får nog svårt att komma i form och hinna med :(

Haha, 25mil innan var nog lite i underkant :p
För att man ska ha en "behaglig" resa så rekommenderas IAF 100mil innan, varav ett långpass på ca 20mil.

Haha, 25mil innan var nog lite i underkant :p
För att man ska ha en "behaglig" resa så rekommenderas IAF 100mil innan, varav ett långpass på ca 20mil.
Jo, men jag är rätt nöjd ändå med tiden! :) Effektiv cykeltid va ganska exakt 10h, så jag vilade bort 1,5h ungefär. Tror jag skippade första å sista kontrollen, och jag åt inget i Hjo.

Jo, men jag är rätt nöjd ändå med tiden! :) Effektiv cykeltid va ganska exakt 10h, så jag vilade bort 1,5h ungefär. Tror jag skippade första å sista kontrollen, och jag åt inget i Hjo.

Inte dåligt med bara 25mil innan.
Min effektiva cykeltid bör ligga på ca 9h eller under om jag ska klara det under 10h på totalen, och då behöver jag minst ha 33.5km/h i rullsnitt för att fixa det, borde inte vara något problem, man fixar ju den hastigheten ensammen, även om det inte är några längre bitar, men nu är man ju kanske 20st som turas om att ligga längst fram och ta vinden så det ska nog gå =)

En sån här cykel kan man sitta många timmar på... :)

Bifogat

• 68%20Doggystyle%20Bike%20Mod.jpg
    68%20Doggystyle%20Bike%20Mod.jpg
    41.3 KB · Visningar: 69
Lycka till, ska inte vara omöjligt bara man vill. Har som längst cyklat sthlm-sala-sthlm. Tog en hel dag från morgon till kväll. De sista milen var smärtsamma. Har funderat på vättern men kommit fram till att jag hellre står över. Klarar inte ens av att snitta 30 på en 5 mils runda med racer...

Nepp men jag ska ner o festa där den helgen för tredje året i rad =) Trevligare folk/stad får man leta efter då, vill man ha en lektion i servicemind så är det ett bra tillfälle att besöka :tummenupp

Jag tror inte jag skulle vara så bra sällskap på en fest den helgen... Har hört att de som arrangerar säger att man inte får köra bil på 6h efteråt heller utan man bör nog se till att få sig lite sömn innan man sätter sig i bilen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg