Vätecellsmotorcykel

Ser ju ut som en mountainbike med påhängd motor. 6 kW/80 km/h kvalificerar den väl inte direkt som motorcykel heller.

Inte ens jag, som förmodligen borde tillhöra målgruppen, känner mig intresserad av en sån här skapelse.

Coola Ola skrev:
Inte ens jag, som förmodligen borde tillhöra målgruppen, känner mig intresserad av en sån här skapelse.

Hade jag bott i city hade jag tyckt den där var ett smart alternativ till cykel. Däremot kommer den aldrig konkurera med hoj..

0-30 på 4.sek gör ju att man får stryk av vilken moppe som helst... Som sagt.. i mina ögon är det enbart en konkurent till cykeln..

korvgubbe skrev:
Hade jag bott i city hade jag tyckt den där var ett smart alternativ till cykel. Däremot kommer den aldrig konkurera med hoj..

0-30 på 4.sek gör ju att man får stryk av vilken moppe som helst... Som sagt.. i mina ögon är det enbart en konkurent till cykeln..

Fan vet om jag inte hellre cyklar och får lite motion.

RF_Racing skrev:
Nån som kan förklara hur den funkar?

Moppecykeln funkar så att man driver den med en elmotor som tar strömmen från en bränslecell som omvandlar vätgas till el...

Jasså, det var bränslecellen du ville veta hur den funkar?
Tja, grovt sett skickar man vätgas genom ett membran som spjälkar upp vätgasen till vatten och elektroner, vätgas får man genom att tillföra elektroner till vatten ( du gjorde det säkert i skolan, doppade en anod och en katod i vatten och vid den ena bubblar det upp vätgas, vid den andra syre)

Det var grovt räknat, sök på "hydrogen fuelcell" på google om du vill veta mer.

Baksidan med vätgasdrift då?
Det går åt en jävla massa el för att tillverka högexplosiv vätgas som man sedan transporterar runt tills man sedan backar processen och får ut mindre el än man började med.

Så länge man inte gör vätgas med solceller eller vindkraft (eller någon annan marginell källa till "ren el") så förflyttar man bara fossilförbränningen från ett ställe till ett annat.
(vattenkraften räknar jag inte eftersom den redan konsumeras till 100%)

Personligen tycker jag att vindkraftverk är snygga, välplacerade solceller likaså men det enda hållbara alternativet om vi fortsätter att öka vår konsumption är kärnkraft, vilket vi var jävligt duktiga på tills något (stearin) ljushuvud bestämde att vi inte längre fick bedriva forskning för att utveckla kärnkraften att bli bättre / säkrare.

Slänger med en bild:
http://www.sbg.ac.at/ipk/avstudio/pierofun/fuelcell/scans/principle.jpg

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...