Vässa Banditen

TopCop

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Bandit 1200, mattsvart
Tjena alla i detta valånga land :D

Är det nån som vet hur man trimmar upp en Bandit 1200-97?

Fungerar helsystem från en GSXR100 och i så fall vilka ärsmodeller?
Vilka övriga delar kan man "norpa" från en Gixx?

Väntar tacksamt på svar. Jag VET att det finns fler banditåkare än jag själv :rock :rock :rock

Lev väl och tat lungt :1pajas

Hur man fixar det rent mekaniska har jag inte så mycket koll på. Men vad sägs om ett utseende som denna.

Bifogat

• Image15.jpg
    Image15.jpg
    32.8 KB · Visningar: 166
Last edited:
Mr-vet-allt-om-att-trimma-en-bandit Brinken finns ju häromkring ganska ofta och vet nog allt som man behöver veta om Banditer. Vad gäller delar till oljekylda och deras polymorfism kan nog gixxer_1255 (rätt?) det mesta om.

Hur som helst, en bandit är rätt lätt att plocka några extra hästar ur.

1) Bestycka upp gasarna öppna upp avgassystemet och ett 2-tums hål i luftburken. (Du kan kika lite på http://members.accesstoledo.com/fastlarry1/ )

2) Lägg därtill ev. tändförställning, portning, och komphöjning (planing, om du inte ska borra).

3) Till sist finns (vi skiter i turbo) ett gäng big-bore-kit, flat-side gasare, vassare kammar...

TopCop skrev:
Är det nån som vet hur man trimmar upp en Bandit 1200-97?

Fungerar helsystem från en GSXR100 och i så fall vilka ärsmodeller?

Vad är du ute efter, dvs av vilken anledning ska du trimma och till vilken nivå. Berätta gärna hur mycket det får kosta så kan jag ge ett par förslag på åtgärder.

Ett helsystem från en 1100r passar inte direkt eftersom Banditen har en flat botten på oljetråget medans 1100r har en V-format oljesump.

Du tjänar ingenting på ett helsystem om du nu inte hade tänkt att kräma ur mer än 145 på slangen. Möjligen 1 till 2 hästar på maxvarv, dvs det du förlorar i mellanvrid. Dvs originalsystemet klarar av att forsla ut avgaser för minst 140 hästar på slangen.

Nå, vill du ha 130, 150 eller 300 hästar? :D

andersbrink skrev:
Du tjänar ingenting på ett helsystem om du nu inte hade tänkt att kräma ur mer än 145 på slangen. Möjligen 1 till 2 hästar på maxvarv, dvs det du förlorar i mellanvrid. Dvs originalsystemet klarar av att forsla ut avgaser för minst 140 hästar på slangen.

Nå, vill du ha 130, 150 eller 300 hästar? :D
130 låter alldeles lagom, 140 eller 150 är en bonus. Får lite skatteåterbäring så jag hoppas att få över ca 3000:- efter servicen på bilen är gjord (måste byta kamremmar). Vad kan man göra?

Gaffa-mannen skrev:
130 låter alldeles lagom, 140 eller 150 är en bonus. Får lite skatteåterbäring så jag hoppas att få över ca 3000:- efter servicen på bilen är gjord (måste byta kamremmar). Vad kan man göra?

Det finns väldigt många olika vägar att gå. Vad hade du tänkt använda hojen till och hur pass mycket hade du tänkt trimma i framtiden?

andersbrink skrev:
Det finns väldigt många olika vägar att gå. Vad hade du tänkt använda hojen till och hur pass mycket hade du tänkt trimma i framtiden?
Jag tar med tjejen på bönpallen på turer upp till 10mil i ett streck ibland, och jag har tänkt börja åka lite mer utan passagerare med Pennybridge Riders. I stort sett ingen banåkning för min del (fast det är kul att dra runt ett par varv på band-dagar). Det är väldigt sällan jag drar den över 200km/h oavsett väg.
Jag hade nog tänkt lära mig rejsa lite bakjhul också framöver. Har haft banditen i tre år redan, detta blir fjärde. Är ganska nöjd med den redan, men tror nog att jag kommer att känna mig nöjd med ~130hk för en lång tid framöver.
Mest gillar jag att den är så stark på låg- och mellan-registret, och vill inte offra det för högre toppeffekt. Det gör den trevlig att skjutsa med, och jag inbillar mig att en flack vrid-kurva underlättar bahjulsåkning. Vill inte ha en temperamentsfull hoj utan en förutsägbar. Över 140hk är knappats intressant eftersom jag inte är tillräckligt duktig förare (läs våghalsig) för att ha nytta av dem på riksvägar. Ska jag börja med bankörning får det bli en R-hoj.

Gaffa-mannen skrev:
känna mig nöjd med ~130hk för en lång tid framöver

Om du meckar allt själv så vore det ett bland de bättre sätten i ditt fall vara att plana topplocket 0.8 mm så att du får runt 11:1 i kompression (iofs lär köra på 98 oktan). Snikporta toppen (jämna övergången mellan ventilsäte och topp) kan du göra själv med Coops billigaste Dremmel-kopia (150 spänn) och anpassa insugsgummin mot toppen. Köp sen en beggad GSXR insugskam och du är där (och lite till).

Ljuddämparen ska redan vara bytt och förgasarmoddarna redan gjorda för att ovanstående ska funka.

andersbrink skrev:
Om du meckar allt själv så vore det ett bland de bättre sätten i ditt fall vara att plana topplocket 0.8 mm så att du får runt 11:1 i kompression (iofs lär köra på 98 oktan). Snikporta toppen (jämna övergången mellan ventilsäte och topp) kan du göra själv med Coops billigaste Dremmel-kopia (150 spänn) och anpassa insugsgummin mot toppen. Köp sen en beggad GSXR insugskam och du är där (och lite till).

Ljuddämparen ska redan vara bytt och förgasarmoddarna redan gjorda för att ovanstående ska funka.
Plana toppen vågar jag nog mig inte på. Känner visserligen en kille med fräs, men det känns lite vanskligt. Jag är lite feg när det gäller att skruva i motorn själv. Är det mycket jobb att enbart byta kam? Man kanske kunde lämna in den någonstans.

Gaffa-mannen skrev:
Är det mycket jobb att enbart byta kam?

Relativt arbetsmängden är det väldigt lite hästar per tidsenhet och materialkostnad. En van person gör det på 3 timmar. Gör du det själv på en helg, räkna med 8 timmar tills du kan starta den igen. Spar kamaxelbytet tills du får tillfälle att göra en "paketuppgradering", dvs uppgradera fler saker som samverkar och gör det lite mer effektivt både prestandamässigt och kostnadsmässigt.

Vet du med dig att du aldrig kommer att installera större ventiler, är en 0.80 mm avhyvling "ett måste" för att ta tillvara den gratiseffekt det medför.

Hyvlad, flödesfixad och gsxrkammar tillsammans med 5 cm modden och ny ljuddämpare är ett helpaket som är mest kostnadseffektivt för effekt runt 130 - 138 hästar. Med ventiljobb och lite mer agressivt flöde och andra krökar maxar den ut runt 150, sen krävs det dyrare investeringar och byte av interna delar.

Jag får avvakta ett tag med andra ord när det gäller toppen.

Just nu sitter det en Mikron Kolfiber bolt-on, imorgon ska jag till Billy's för 2400-mil service. Eftersom han ska ställa ventilerna på den kan jag ju lika gärna fråga om han kan bestycka om förgasarna när han ändå håller på (och borra det där 5cm-hålet).

Gaffa-mannen skrev:
Eftersom han ska ställa ventilerna på den kan jag ju lika gärna fråga om han kan bestycka om förgasarna när han ändå håller på (och borra det där 5cm-hålet).
Pratade med Billy om ombestyckningen, och han var helt oförstående till 5cm-hålet i luftburken. Dessutom har han ingen testbänk, och han tyckte att man borde ha en för att kunna kalibrera förgasarna optimalt.

Gaffa-mannen skrev:
Pratade med Billy om ombestyckningen, och han var helt oförstående till 5cm-hålet i luftburken. Dessutom har han ingen testbänk, och han tyckte att man borde ha en för att kunna kalibrera förgasarna optimalt.

Fråga Billy om han säljer Dynojet-kit? Om han säljer Dynojet-kit kan du säga åt honom att 5 cm-modifieringen är mer beprövad än Dynojet-kitet, iaf för Banditen. Kunspapen om 5 cm modden finns på Bandits-R-US mailinglistan och har använts av tusentals Banditägare runtom i världen. I Sverige bör storlek 130 på huvudmunstycket väljas eftersom 127.5 är avsedd för Amerikansk sommartemperatur, dvs runt 28 - 30 grader i skuggan.

Den som inte har läst FAQ'en borde pryglas innan de ställer en fråga på sporthoj! :D

http://www.banditsrus.com (fast sajten verkar temporärt ligga nere just nu)

Nu är Banditen hemma efter servicen.

Bytte framdrev från 15 till 14 kugg. Jag ligger sällan och kör över 200 med den i alla fall, så då är det roligare att ha den lite lägre drevad. Det blir dessutom lättare att smygköra den i stadstrafik.
Det blir ungefär 7% mer vrid ut på respektive växel.
Ska iväg till Carlbarks i Kumla någon dag framöver och få den bänkad med 5cm-modden. Tills dess ska jag vänja mig vid accet som den är, jag åkte nästan inget alls förra sommaren. :(

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D