Väska/bag på pakethållare

Har du ingen Honda-handlare i närheten av Karlskrona? Som kan föreslå någon lämplig kombo? Så att du kan lägga lämplig packrulle på din hoj och se om det verkar funka? Att det finns stroppar som når fram till lämpliga fästpunkter, osv.

Bagagehållaren från Hepco-Becker är säkert bra - tyska grejor ju. Brukar vara bra.

Väskan däremot verkar värre. Amazon skriver själva:
1788298096245.png
När jag köpte mina Kriegaväskor (1 st 40 liters nedtill + 1 st 30 liters ovanpå) så bad jag att få "provlägga" dem på hojen så att jag kunde bedöma om det skulle funka eller ej.

EDIT: Sorry, läste dåligt! Såg inte att du redan hade väskan. Så min kommentar att den var slut hos Amazon är irrelevant.

Last edited:
Eftersom du redan har drybag-rullen så skulle jag säga att pakethållaren funkar också.

Jag har sett folk spänna packrullar på betydligt sämre saker på choppermotorcyklar och det funkar.

Men jag är nyfiken på vad du har gjort åt blinkers/nummerskyltshållaren på din motorcykel, för orginal var som att lägga en hundskit på en gräddtårta ungefär

Jag har inte gjort någonting åt akterdelen, men jag är ivrig efter tips.
Håller med att det är nog svagaste punkten på denna MC
Jag gillar MC'n och hoppas jag kan ta med den till "hemmet" när det beger sig..

Enklast kan vara att du har väskan som ryggsäck på hojen.
Med tanke på att 5 kg i en ryggsäck är inga större problem som jag ser det.
För hållaren på Hondan gäller ju:
Recommended load: 5kg
Citat:
The tubular luggage racks from Hepco&Becker are manufactured specifically for each model and only fit the motorbike listed in the fitting instructions. Thanks to the construction from German quality steel, Hepco&Becker luggage racks guarantee maximum strength and a very high level of safety. Thanks to the high-quality coating and with proper care, the look is retained in the long term. If required, soft luggage can also be lashed down without any problems; the tubular luggage rack offers many options for this. If there is not enough space, the bridge can be combined with the Hepco&Becker universal luggage rack extension.

• Recommended load: 5kg (Please observe the model-specific instructions and the motorbike manufacturer's specifications)
  • slut Citat
Har du tänkt dig mer last än 5 kg så är den där hållaren enligt Hepco&Becker FEL för jobbet.
1788706797050.png

Last edited:
  • Recommended load: 5kg (Please observe the model-specific instructions and the motorbike manufacturer's specifications)
  • slut Citat

Vad fan har dom tillverkat den av? Mjukost?

Jag tror att 5kg är satt för att slippa tuffa TUV tester av den för att få sälja den i tyskland, till och med jag skulle kunna bränna ihop lite klena skräprör med migen som klarar mer

Vad fan har dom tillverkat den av? Mjukost?

Jag tror att 5kg är satt för att slippa tuffa TUV tester av den för att få sälja den i tyskland, till och med jag skulle kunna bränna ihop lite klena skräprör med migen som klarar mer
Jag håller med dig men det jag ogillar med konstruktionen av bagagehållaren är att den är så smal så det kan vara svårt få den aktuella bagen att ligga stadigt. Och tappa bagen åt ena eller andra sidan är en invitation till att bagen åker in mellan bakhjul och skärmen under sadel och fastnar där med dåligt resultat som följd. Tänk på Ezzo. VIF.
Och min lösning (Efter jag läst om Ezzo) med två 15x15mm fyrkantsrör från passagerarfotpinnarna bak till två tvärgående fyrkantsrör under Regnummerskylten på Sprint RS för hindra få bagage in mellan bakskärm och bakhjul funkar inte på den här hojen. Som har två bakstötdämpare. Sprint RS en stötdämpare centralt i mitten av bakramen.
Så är det bara fråga om 5kg, ha bagen som ryggsäck.
Eller sätt dit en 3 - 4 gånger bredare bagagehållare.

Maxlasten kan man nog ta med en nypa salt, känn efter vad som känns rimligt. Du kanske kan strappa fast något järn eller nåt på tvären när du ska köra med väskan, eller kanske ha nåt styvt i botten på den till och med för att hindra att det kantrar.

Jag hade en glidare ett tak, där stod det max 10 kg belastning på pakethållaren. Pakethållaren var gjord av massiva 10x10mm järn, och totalt vägde den lilla sissybaren och pakethållaren ungefär 10 kg tom. Den höll utan vidare att man satt på den, så 10 gånger högre belastning gick bra för hållaren. Däremot skulle jag gissa att det hade blivit konstig väghållning på hojen om jag hade lagt 100 kg så långt bak, det kan ju vara något att ha i bakhuvudet.

1788847609549.png

Vanliga spännremmar från typ biltema brukar funka fint, packväskor av denna typ kan dock kompaktera sig något när man kört en stund varpå packremmarna släpper taget en del Somliga rekommenderar då Rokstraps som är som en spännrem med inbyggt gummiband som tar upp variation i väskans pösighet. Låt väskan ligga tvärs hojjen med en del av den på sadeln, dra två remmar i kors så skall den nog sitta kvar

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg