Väsande ljud från cylindertopp Hypermotard.

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Hoj
Ducati
Motorn det gäller är en 1098 på en Hypermotard. Är audiofil och upplever att det kommit ett nytt ljud jag aldrig hört tidigare förrens nu idag och ljudet hörs enbart i den övre cylindern/cylindertoppen som pekar uppåt av de två. Den andra är knäpptyst i jämnförelse.

Ljudet då, jo det påminner om ett väsande ljud som i när man uttalar schyyyy (haha) och gör direkt ont i örat när man sitter intill.

Märker ingen nedgång i motorgången eller effekten.

Är jag helt knäpp eller är de ett ljud som alltid finns där i de här motorerna??

Hm Ja det kan det ju vara, ljudet hör jag bara på tomgång (alltid svårt att höra under färd). Men hade svårt att lokalisera ljudet. Ska man testa startgas om det är en trasig packning?

Jag hittade inte min med startgas, jag provade, utan ljudet ändrades när jag hade fingrarna för läckan.
Varmt som satan utan handskar! :tungan

Är pyysljudet konstant typ som en trycklufts kompressorslang läcker eller är de pulserande i takt med kolvslagen? Om de är pulserande kan de vara avgaspackning eller insug. Om de är konstant så kan de va lagerfel i värsta fall. Är de kamrem på dessa motorer? Om så är fallet och ljudet är konstant som ökar minskar med varvtalet så kan de vara lagret på remhjulet som sträcker remmen. De är ju väldigt vanligt på bilar.

Är pyysljudet konstant typ som en trycklufts kompressorslang läcker eller är de pulserande i takt med kolvslagen? Om de är pulserande kan de vara avgaspackning eller insug. Om de är konstant så kan de va lagerfel i värsta fall. Är de kamrem på dessa motorer? Om så är fallet och ljudet är konstant som ökar minskar med varvtalet så kan de vara lagret på remhjulet som sträcker remmen. De är ju väldigt vanligt på bilar.

Jag måste ut och lyssna på maskinen igen innan jag kan svara!

Jag hade inte ett pulserande ljud utan det lät som lagerskada! :huvet
Därför tog det lite tid att hitta läckan eftersom jag inte letade efter en läcka! :huvet
Men glädjen när man löst något är ännu bättre när man har varit fel ute! :)

Startade upp hojen, hörde inget konstigt alls. När jag sen stannade kunde jag höra ett väsande metalliskt ljud från området runt den vertikala cylindern som bäst beskrivs som ett stridsflyg som :huvethar motorn igång på backen. Ljudet följer motorns varvtal. Kan inte se några tecken på läckage. När jag kör stetoskoptekniken hör jag ett högre ljud i den vertikala cylindern över lag men inget annat som sticker ut gällande skrammel eller skrap.:va

Startade upp hojen, hörde inget konstigt alls. När jag sen stannade kunde jag höra ett väsande metalliskt ljud från området runt den vertikala cylindern som bäst beskrivs som ett stridsflyg som :huvethar motorn igång på backen. Ljudet följer motorns varvtal. Kan inte se några tecken på läckage. När jag kör stetoskoptekniken hör jag ett högre ljud i den vertikala cylindern över lag men inget annat som sticker ut gällande skrammel eller skrap.:va

De låter mer o mer som en remhjulslager "spännhjulet för kamremmen. De ser enkelt ut att plocka bort plastskyddet över remmarnan så gör de och starta hojen. Då borde du kunna lägga ett finger på mitten av remhjulets fästbult och känna vibrationer om de är väck alt lägga örat på hjulet så du fastnar med håret i remmen:D Jämför med främre cylinderns spännhjul hur de vibrerar och låter. Om du fortfarande är osäker på om de låter eller ej så kan du släppa spänningen på hjulet för att kunna snurra det löst o lyssna. Men då måste du vara försiktig så inte kamremmen hoppar någon kugg. Jag antar att om man är två stycken som hjälps åt kan den ena hen hålla remmen spänd samtidigt som du släpper spänningen på remhjulet och rullar runt hjulet. Så gör man på bilar ivf så jag antar de funkar på alla motorer med remdrivning.
Jag skulle inte köra en meter till innan besiktning av detta remhjul för skär det lär remmen gå av tillslut.

Last edited:
De låter mer o mer som en remhjulslager "spännhjulet för kamremmen. De ser enkelt ut att plocka bort plastskyddet över remmarnan så gör de och starta hojen. Då borde du kunna lägga ett finger på mitten av remhjulets fästbult och känna vibrationer om de är väck alt lägga örat på hjulet så du fastnar med håret i remmen:D Jämför med främre cylinderns spännhjul hur de vibrerar och låter. Om du fortfarande är osäker på om de låter eller ej så kan du släppa spänningen på hjulet för att kunna snurra det löst o lyssna. Men då måste du vara försiktig så inte kamremmen hoppar någon kugg. Jag antar att om man är två stycken som hjälps åt kan den ena hen hålla remmen spänd samtidigt som du släpper spänningen på remhjulet och rullar runt hjulet. Så gör man på bilar ivf så jag antar de funkar på alla motorer med remdrivning.
Jag skulle inte köra en meter till innan besiktning av detta remhjul för skär det lär remmen gå av tillslut.

Din avslutande mening gav mig inte alls mardrömmar :gnissla:gnissla

Om det underlättar ytterliggare för diagnosbedömningen så finns inte ljudet när man startar upp hojen utan verkar komma när man kört en sträcka och den blivit lite varm. :banana

Menar du spännrullarna eller de kuggade remdreven som går till ingående axlarna på topparna och dubbeldrevet som möter upp remmarna från resp cylinder?:confused:

Menar du spännrullarna eller de kuggade remdreven som går till ingående axlarna på topparna och dubbeldrevet som möter upp remmarna från resp cylinder?:confused:

Ok den går halvtyst ett tag de låter också som ett spännrulle lager. Kan du fixa fram en länk till sprängskiss reservdelslista så kan vi fundera. Men jag antar ätt de är spännrullarna för de brukar alltid gå väck på bilar ivf.

Hittade sprängskiss. De är ju dubbla spännrullar på varje rem/cylinder. De går köpa enbart lagren.
Kolla in sid 27 på länken där har du som nr 40 lagren. De kan vara standardlager om du har tur.

file:///C:/Users/Familj/Downloads/HYM_MY13_EN.pdf

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul