Värt att renovera?

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
929a Gul och fin.
Tjena. Jag har en husaberg 650 -04 och den läcker olja och har varit inne på verkstadnyligen där dom kollade lite på hojen. dom kände lite på svänghjulet och konstaterade att det var lite glappigt. dom sa att det inte va något akut men om jag kör för länge med den så finns det risk för ras. om problemet skall åtgärdas msåte motorn klyvas och lager osv bytes ut i hela motorn. detta skulle gå på 10-13 k.:eek: hojen har innan detta gått 40 h sen renovering.

Vad tycker ni? är de värt att lämna in den på renovering eller chansa och köra typ 40 timamr till å sen renovera ?

Vad skulle kosta 10-13k? Tomas på Enginehardware i Kode tar 6.5k för att klyva motorn och byta lager inklusive arbete och packningssats...

hmmm jag tror han skulle byta vevstake å alla lager typ kanske kolv åxå om ja minns rätt.

Tjaadu, risken du tar är ju att du totalskrotar motorn innan du kört klart dem där 40 timmarna. -Då blir det garanterat dyrare!

Låter helt otroligt att ramlagren skulle börja glappa på 40 timmar.Ta och känn efter själv.Glapp axiellt ska det vara när du känner på svänghjulet,däremot inte uppåt-neråt.

hmm.. bäst jag känner efter jsälv då så han på verkstaden inte hittar på ! tack för hjälpen =)

hmm.. bäst jag känner efter jsälv då så han på verkstaden inte hittar på ! tack för hjälpen =)

Joo det är garanterat bäst att ta reda på korrekt information/kunskap om hur det skall vara och känna efter själv då man uppenbarligen inte skall lita på MC verkstäder generellt.
Jag och flera jag känner har gjort det misstaget ett par ggr. för många.
Ett plus att pula själv är ju att man vet exakt vad man har och på så vis kan få bättre förtroende för materialet man gasar med:tummenupp

Jag har också en husa 650 -04 fast FE. Rev ur motorn ur ramen nu ikväll för genomgång och ev byte av slitdelar. Den har gått 140 tim nu och inget är bytt på den sen den var ny. Endast oljebyten och ventiljustering har gjorts.
Motorn låter och går bra, känner inget glapp på svänghjulssidan förrutom ca 1mm axialt. Vad bör man byta nu efter 140 tim? Räcker det kanske med ramlagren + alla lager i toppen? Måste man byta toppackningen om man lyfter av toppen? Går det att byta enbart lagren i balansvikten eller måste man köpa hela vikten?
Blev många frågor nu på en gång men hoppas nån har bra koll på det här.

Jag lämnade in bågen på MÖR motor i södertälje (stockholm). Drä ville dom som sagt ha mellan 10 och 13 beroende på hur mkt delar dom skulle byta. Funderar på att plocka isär motorn själv. Vad är de nödvändigaste specialverktygen som behövs när man skall klyva motorn ?

Jag har också en husa 650 -04 fast FE. Rev ur motorn ur ramen nu ikväll för genomgång och ev byte av slitdelar. Den har gått 140 tim nu och inget är bytt på den sen den var ny. Endast oljebyten och ventiljustering har gjorts.
Motorn låter och går bra, känner inget glapp på svänghjulssidan förrutom ca 1mm axialt. Vad bör man byta nu efter 140 tim? Räcker det kanske med ramlagren + alla lager i toppen? Måste man byta toppackningen om man lyfter av toppen? Går det att byta enbart lagren i balansvikten eller måste man köpa hela vikten?
Blev många frågor nu på en gång men hoppas nån har bra koll på det här.

balacevikten är viktigast att byta hellst lager i om möjligt har för mig att det inte går att köpa löst? den är väl snordyr hela skiten? hör dig för hos Husaexperter om det inte går på någe vis att endast byta lagren i den!! I övrigt så byt minst utgående lager för drivaxel och ramlagren kammaxellagre tycker jag är överdrivet att byta men besikta rullagre i lyfftarna noga och byt dessa vid lilla minsta misstanke om glapp. ta även en titt på hur slitena ventilerna är dom är mjuka som smör och siter ner sig i sätet otroligt fort och då blir det ett otrevligt dike just i tätytan som robbar dig på pullver. slipas till bara eller köpes nya ventiler:tummenupp Och naturligtvist när den är isär så portar du toppen och förgasaren:tummenupp (Pyrayaportning så klart)

ta även en titt på hur slitena ventilerna är dom är mjuka som smör och siter ner sig i sätet otroligt fort och då blir det ett otrevligt dike just i tätytan som robbar dig på pullver. slipas till bara eller köpes nya ventiler
Är det det special tätningsytan du menar?:D

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back