Värt att köra bana vid 2+ grader och regn?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
väder till helgen.jpg

Har bokat fre,lör,sön på Gelleråsen men det känns knappt värt o packa kärran ens?

Vad får man ut av att köra bana i 2+ grader och regn? Köldskador och en klotad cykel misstänker jag.

Tänker jag fel som funderar på att hoppa helgen eller finns det någon som helst tjusning att köra under dessa förhållanden?

För det första så har meteorologer alltid fel, för det andra så är det faktiskt ett utmärk tillfälle att öva på att köra riktigt mjukt.
Det är ju ingen tävling så du kör helt i din egen takt.
Klä dig rätt och koncentrera dig på körningen, du kommer att bli varm i kläderna ändå.

Åk 4-5 varv åt gången, ät och drick varmt däremellan.

Bilder vill vi ha :tummenupp

Det är en vecka kvar och vädret kan ändra sig, så det är för tidigt att boka av nu.

Just Gelleråsen kan dessutom bjuda på mycket omväxling i vädret och jag har varit med om att åka in i Karlskoga på morgonen när det varit -1 grad och mörka moln och vid lunch har det varit + 20 grader och sol och det blev en av de bästa bandagarna jag varit på. Kan naturligtvis inte lova dig det men det kan bli bra körning ibland även om det ser illa ut.

Ett par regndäck kan göra stor skillnad och jag är rätt säker på att SMC tycker det är ok. Även när det är torrt och så kallt i backen som du säger så kan du köra på regndäck. Kan vara en försäkring för bättre körning...
En regnjacka eller motsvarande kan nog kännas bra också ;-)

Vill du bli gladare så hoppa över till SMHI. Där ser det något bättre ut... inte helt bra men bättre. Annars håller jag med sportbike. Aldrig fel att träna på att vara mjuk. Rätt kläder o inställning så funkar det!

www.smhi.se

I Karlskoga regnar det alltid åtminstone delar av dagen.
Bara vänja sig.

Men visst, skulle det hålla i sig som den där prognosen ser ut så är det väl ingen höjdare kanske.

När jag kollade prognosen för idag för en dryg vecka sen skulle det bli 0-2 grader och snöblandat regn.
Slutade med 13 grader och strålande sol hela dan...

Sådärja, lite positivt tänkande.
Vad vore väl ett knäskrap i fotokurvan och en fet räkmacka på RH?

Alltså, jag kör i regn också, menade mest att Karlskoga kanske inte är Sveriges solsäkraste plats.

Vad gäller rosen och räkmackor så var jag och paketmannen där idag och myste, saknade dig.

Ja det är väl bara att slänga på regnfälgarna dra på sig allväderstället och brumma runt! Tur det brukar vara gratis kaffe på smc´s körningar iallafall!

Tack för alla positiva tillrop kändes genast mycket bättre :)

Skippa regndäcken om det är torrt i backen. Du dödar dem snabbt även i moderat tempo. Kräng på ett par gatdäck istället, de greppar bättre kalla...

Nästa gång så skall vi ha andra funderingar, som t.ex vad är bra att hälla i tanken :crash

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park