Värt att dreva ner?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Tja, velputte här igen.
Nu funderar jag på att faktiskt behålla FZRen, lackera hela hojen svart, fälgarna guldiga och sen dreva ner vid nästa drevpaketsbyte, och helt enkelt göra en liten bushoj av den. Jag är inte mkt för att ligga och pressa i över 200 km/h, utan känner väl att jag vill lära mig behärska hojen på fram & bakhjul och utveckla lite åt stunthållet, även svänga och ligga i kurvor o skrapa knä, vilket den duger ypperligt till.
Altså; är det värt att "satsa" lite på hojen i form av crashpuckar, stålomspunna bromsslangar, nerdrevning och hemmalackering, eller ska man köpa något nyare? Käns faktiskt som en överkomlig hoj som är perfekt att lära sig busa med, vill bara veta hur värt det är att dreva ner denna relativt effektsvaga, men lätta hoj (91hk), + billig försäkring, och ingen vill direkt sno hojen. Vad säger ni? Tål denna stackars hoj denna misshandel som jag har i sikte för den? +om jag drevar upp den 3 bak och ner... 2 fram (?) hur stor skilnad blir det i att slanga med den, och hur mkt lägre topfart blir det? Går i 235 på mätaren nu, och går att rycka upp den i ettan, men det går icke i 2an... kommer den komma upp på power i ettan och rycka i 2an?

Last edited:
Köp en 900rr istället.... :yoparty

Nä, allvarligt skojat så hade jag nog satsat på att dreva om, blir ju lite roligare i kurvorna oxå.

Har faktiskt funderat på att gör det på min med, den går ju inte upp på gas i 2:an....

Jag drevade ner min FZR 1000 en kugge fram och framhjulslyften kommer betydligt lättare än innan iaf, kurvorna blev den så trevlig i att jag funderar på att dreva mera.
Bara för att få ännu lättare framhjul, en nackdel kan kanske vara att dreva mer än jag gjort ökar frekvensen på växelpetandet vid vanlig körning.
//Tobbe

Tjena Kay!

Bra idè med nerdrevningen! Hojen blir mycket piggare! Se bara upp med att dreva ner den på framdrevet, många gör det för man behöver inte förlänga kedjan, men centrifugalkraften blir enormt hög då och kedjan slits snabbt. Ett tips är att inte dreva ner den för lite, det är lika bra att ta rejält när du ändå håller på -så blir du inte besviken. 5-7 kugg större bakdrev, kanske? Det är lätt att räkna på också ex. (16/48)/(16/42)=14% lägre utv.

Hojen blir lite nervösare på gasen i kurvorna, men det funkar nog ändå. Jag provade på min 600:a från 42-45 drev och resultatet blev att den spontanwheelade på 2:an också!

Go for it!

Köp inte nyare hoj!

Bättre att du har den här för att slanga. Om du klotar så behöver du inte oroa dig för mycket.

Kör skiten ur den! :yoparty

hmmmm

Rätt tänkt eller :tungan

Jo iaf så dreva bara upp i bak så du inte får onödigt slitage på kedja.
Om man går ner för mycke i fram så tenderar kedjan att ta i swing å dylikt.

Kolla hur kedja löper nu så ser du ungefär hur mycka du kan dreva ner fram.

Tack för tips och idéer. Ska se vad som komma skall. Rätt sugen på idén iaf! :)

En fråga till er som åker banorna där nere i sverige: Toppar man ut en FZR600 på rakorna?

På kemora toppade jag 235 som högst och den e drevad för vadå? 270? Isåfall finns det ju mycke å ta! ...Å isåfall tycker jag att du ska dreva ner ordentligt! :tummenupp

Ge mig alla tips sedan när du fått dit.t...... Jag har inte råd med nyare sedan ändå...

Jag drevar, jag hjular, jag skrapar....jag regerar.... :yoparty

OlleR6 skrev:
En fråga till er som åker banorna där nere i sverige: Toppar man ut en FZR600 på rakorna?

På kemora toppade jag 235 som högst och den e drevad för vadå? 270? Isåfall finns det ju mycke å ta! ...Å isåfall tycker jag att du ska dreva ner ordentligt! :tummenupp

Bara den toppar typ 180 eller nåt så räcker det för mig. Fett o wheela i 3an :D

Jag fattar inte varför det ska drevas ner. Ettan blir ju obrukbar om man drevar om så att tvåan motsvarar den tidigare ettan. Vad är förresten skillnaden i det fallet. Kan man inte bara åka på bakjulet på ettan i så fall? Eller är det för att det är ballare ju högre växel man har?

Mattias skrev:
Jag fattar inte varför det ska drevas ner. Ettan blir ju obrukbar om man drevar om så att tvåan motsvarar den tidigare ettan. Vad är förresten skillnaden i det fallet. Kan man inte bara åka på bakjulet på ettan i så fall? Eller är det för att det är ballare ju högre växel man har?

Hm... En poäng :tungan
Nämen ettan kommer inte bli obrukbar. Den kommer bara gå upp direkt på minsta lilla gas. Fett ball. :tummenupp

Mattias skrev:

http://www.sporthoj.com/stuff/filmer/parking12-1.wmv

Därför

Lägger in en fråga med om drevning här,satte dit nytt drivpaket på min gsxr600 nu men vart ett kugg mer bak,Ger det någon skillnad?Tror jag hade 46 förut och nu 47,HAR 16 fram på den,Har ej provat den ännu på grund av regn och inget kort ännu :( men snart hoppas jag :)

Mattias skrev:

Ettan oburkbar? Med orginaldrev gör den ju över 100 i ettan. Jag tycker det är jobbigt att köra i stan med min orginaldrevade för man måste slira som fan på kopplingen så fort hastigheten sjunker..

Nä, tänkte dreva upp 2-3 kuggar bak, slippa slira.. Ökar varvet med ca 300-400rpm på motorvägen och kommer wheela som en kung :yoparty

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!