Värsta sammanträffandet liksom

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alltså, den här sexualbrottslingen som bara råkade komma körandes någon minut efter att en 10-årig flicka, enligt alla i media förekommande uppgifter, rövas bort på en skogsväg. Vilket jävla oflyt han har! Han är ju dömd för våldtäkt i bil tidigare, han var på platsen samtidigt som hon försvann men han vet ingenting. Nej, det hela är ett missförstånd.

:rolleyes:

Jag menar, har ni sett kartan där han bor? Och där det arma barnet bodde? Och hans CV? Och hennes försvinnande? Det som behövs är ett jeng israeliska förhörsexperter, då hittar de hennes kropp inom någon timme förhoppningsvis så kan vi stänga detta sorgliga kapitel sedan.

Kanske kan vi någonsin i modern tid, och nu drömmer jag - jag vet, få uppleva att de grova brottslingar som avslöjas inte har en diger lista av övergrepp bakom sig så man i alla fall slipper den där vidriga smaken av liberalism i munnen som betyder att ännu fler människors liv förstörs på grund av slapphänthet?

Vidare att han ens valt Silbersky tyder på garanterat skyldig.

För övrigt gnuggar jag ögonen att ingen annan startat en tråd om detta dåd än, antingen nutti-nutt eller nacksckåt. Drömmer jag?

Kommer själv från Hedemora och håller med det är ingen allfartsväg genom Stjärnsund precis. Men underligare sammanträffanden har ju skett så jag väntar lite med att dömma honom med Arboga fallet i minnet.
Hoppas bara att hon hittas fort för familjens skull, kan inte ens föreställa mig hur dom mår just nu.

Kommer själv från Hedemora och håller med det är ingen allfartsväg genom Stjärnsund precis. Men underligare sammanträffanden har ju skett så jag väntar lite med att dömma honom med Arboga fallet i minnet.
Hoppas bara att hon hittas fort för familjens skull, kan inte ens föreställa mig hur dom mår just nu.

Det har dock kommit fram lite mer indicier i detta fall som pekar på honom än i Arboga-fallet. Håller med annars, vänta lite med att nacka honom!

Hela det juridiska systemet bygger på isolerade händelser, dvs bara för att man gjort något förut behöver det inte betyda att man gjort det igen (icke att blanda ihop med påföljdsval och straffvärde). Egentligen det enda hållbara systemet i ett demokratiskt samhälle.

I förevarande fall finns det självfallet tecken på att han skulle kunna vara skyldig, men inte fan kan man döma någon för det.

I förevarande fall finns det självfallet tecken på att han skulle kunna vara skyldig, men inte fan kan man döma någon för det.

Bara att det på en öde skogsväg skulle funnits två olika sexualbrottslingar får mig att ifrågasätta ditt annars vettiga resonemang.
Men visst ska han dömas enligt gängse regler, precis som han redan blivit dömd x ggr och fortsatt med brott som nu antagligen/kanske eskalerat till detta sannolikt ohyggliga dåd.

Det jag tycker är mest störande är att i princip alla grova brott begås av tidigare dömda, och kunde därför undvikits i högre grad. De andra kan vi inte skydda oss emot däremot.

Tja, du är inte så långt ute och cyklar faktiskt..

De flesta grova brott begås av tidigare dömda, ja, men problemet är självfallet hur man förebygger vidare brottslighet. Hårdare straff? Alla kriminologiska studier visar att det inte funkar. Snällare straff? Visst, men då tappar man till viss del straffens preventiva syfte, för att inte tala om gemene mans uppfattning vilken ofta förutsätter att grova brottslingar ska sitta inne så lång tid som möjligt.

Att polisen till stor del tycks totalt inkompetent är dock ett problem. Om man ser till procentdel uppklarade brott får man knappast förtroende för brottsbekämpningen i landet. Känns alltid lika roligt när advokater får all skit när en misstänkt går fri till följd av att åklagaren/poliserna misskött sina uppgifter.

Ang. det du citerade var min poäng att man inte kan döma någon baserat på indicier; de har otroligt lågt bevisvärde.

Markus skrev:
Vidare att han ens valt Silbersky tyder på garanterat skyldig.

Så tänkte jag också

Kommer själv från Hedemora och håller med det är ingen allfartsväg genom Stjärnsund precis.

Men faktiskt ett helt naturligt vägval om du befinner dig i Hedemora och skall åka till Hofors (som den här misstänkte mannen nu skulle göra).

Tja, du är inte så långt ute och cyklar faktiskt..

De flesta grova brott begås av tidigare dömda, ja, men problemet är självfallet hur man förebygger vidare brottslighet. Hårdare straff? Alla kriminologiska studier visar att det inte funkar. Snällare straff? Visst, men då tappar man till viss del straffens preventiva syfte, för att inte tala om gemene mans uppfattning vilken ofta förutsätter att grova brottslingar ska sitta inne så lång tid som möjligt.

Att polisen till stor del tycks totalt inkompetent är dock ett problem. Om man ser till procentdel uppklarade brott får man knappast förtroende för brottsbekämpningen i landet. Känns alltid lika roligt när advokater får all skit när en misstänkt går fri till följd av att åklagaren/poliserna misskött sina uppgifter.

Ang. det du citerade var min poäng att man inte kan döma någon baserat på indicier; de har otroligt lågt bevisvärde.

Det där med kriminologiska studier har jag knappat om så fingrarna blöder, jag köper inte de där resonemabngen eller slutsaterna eller teorierna av en rad skäl. Det främsta är logik, den som är inlåst begår inte brott (inte de brott vi nu diskuterar). Att sedan det visat sig att samhällen med "hårda straff" har hög brottslighet är inte ett bevis för att hårda straff är ineffektivt i min värld, det kan lika bra bero på något helt annat. Vidare så är det sant det blockflöjtarna sprider heller, t.ex. har den ekonomiska brottsligheten gått ner kraftigt i USA sedan hårdare lagstiftning infördes på 80(?)-talet. How about that? ;)

Polisen är inte i de här fallen särskilt inkompetent, tvärtom tycker jag de verkar väldigt kompetenta vid grov brottslighet.

Ingen ska dömas på indicier eller vad som framkommer i dagstidningar men jag tror nog att om vi anser det vara så att flickan är bortrövad och det fanns en (1) sexbrottsling på exakt den skogsvägen där hon var exakt den sekunden hon försvann ¨å är han skyldig, det bevisar kanske inte att han är skyldig men skulle det varit två olika sexbrottslingar där i sina röda Saab:ar? Vad är sannolikheten för det?

Ingen ska dömas på indicier eller vad som framkommer i dagstidningar men jag tror nog att om vi anser det vara så att flickan är bortrövad och det fanns en (1) sexbrottsling på exakt den skogsvägen där hon var exakt den sekunden hon försvann ¨å är han skyldig, det bevisar kanske inte att han är skyldig men skulle det varit två olika sexbrottslingar där i sina röda Saab:ar? Vad är sannolikheten för det?

Nu har jag inte läst så mycket om fallet men är det bekräftat att det är ett sexualbrott överhuvudtaget? Kan inte flickan ha blivit kidnappad av någon släkting(vårdnadstvist)? drunknat i någon sjö? gömt sig frivilligt?

Så innan du eller aftonblaskan avrättar SAAB-ägaren så kanske polisen ska få chans att göra sitt jobb?

Håller tummarna att hon återfinns i livet.

Nu har jag inte läst så mycket om fallet men är det bekräftat att det är ett sexualbrott överhuvudtaget? Kan inte flickan ha blivit kidnappad av någon släkting(vårdnadstvist)? drunknat i någon sjö? gömt sig frivilligt?

Så innan du eller aftonblaskan avrättar SAAB-ägaren så kanske polisen ska få chans att göra sitt jobb?

Håller tummarna att hon återfinns i livet.

Polisen brukar inte dra igång sådana där insatser om de inte har starka misstankar, vanligtvis gör de typ ingenting när någon försvinner.
Hon är inte kidnappad i vårdnadstvist, enligt media igår inte av hennes pappa i alla fall för han är i Kanada.
Polisen säger sig ha mer bevis än vad de offentliggjort.
Jag tycker inte Aftonbladet har med det här att göra, min uppfattning bygger faktiskt främst på SvD och DN:s nätupplagor. :pannkyss

Det där med kriminologiska studier har jag knappat om så fingrarna blöder, jag köper inte de där resonemabngen eller slutsaterna eller teorierna av en rad skäl. Det främsta är logik, den som är inlåst begår inte brott (inte de brott vi nu diskuterar). Att sedan det visat sig att samhällen med "hårda straff" har hög brottslighet är inte ett bevis för att hårda straff är ineffektivt i min värld, det kan lika bra bero på något helt annat. Vidare så är det sant det blockflöjtarna sprider heller, t.ex. har den ekonomiska brottsligheten gått ner kraftigt i USA sedan hårdare lagstiftning infördes på 80(?)-talet. How about that? ;)

Polisen är inte i de här fallen särskilt inkompetent, tvärtom tycker jag de verkar väldigt kompetenta vid grov brottslighet.

Från en som har studerat kriminologi (det ingår i juristutbildningen) kan jag säga att din teori är närmare sanningen än de flesta lekmäns, men fortfarande en bit ifrån verkligheten. Bl.a. har det visat sig att brottslighet är relativt konstant även om fler grova brottslingar får längre straff. Med andra ord går det inte att säga att brottsligheten stagnerar eftersom "brottslingarna sitter inne". En bra början för dig är iaf att läsa "Introduktion till kriminologi" av Jerzy Sarnecki.

Angående USA och ekonomisk brottslighet kan det bero på allt från teknisk utveckling till allmän uppfattning och moralsynpunkter. Alltså går det inte heller där att dra slutsatsen att nedgången är en följd av den skärpta lagstiftningen.

Har vidare svårt att varför polisen ger sken av att vara kompetent vid grov brottslighet. Bl.a. Arbogafallet är ju ett enda stort skämt.

Avslutningsvis kan du, återigen, inte döma någon för att han befann sig på fel plats vid fel tillfälle. Det krävs väldigt mycket mer än så. Oavsett hur stor sannolikhet det skulle vara.

Polisen brukar inte dra igång sådana där insatser om de inte har starka misstankar, vanligtvis gör de typ ingenting när någon försvinner.
Hon är inte kidnappad i vårdnadstvist, enligt media igår inte av hennes pappa i alla fall för han är i Kanada.
Polisen säger sig ha mer bevis än vad de offentliggjort.
Jag tycker inte Aftonbladet har med det här att göra, min uppfattning bygger faktiskt främst på SvD och DN:s nätupplagor. :pannkyss

Jag tror att när ett barn försvinner så sätter de igång en insats mycket snabbare än när en vuxen försvinner. Sen gissar jag att även polisen känner av massmediedrevet och därför satsar extra hårt på det här fallet.

Givetvis har polisen mer bevis än de uppger, annat vore tjänstefel. Men det behöver inte betyda att de till 100% utpekar just den här mannen eller att ev DNA-spår är färdiganalyserade än.

Vilken tur att du läser DN, SvD och inte kvällspressen, var lite orolig där. :tungan

En bra början för dig är iaf att läsa "Introduktion till kriminologi" av Jerzy Sarnecki.

Jag vågar lova att jag aldrig kommer läsa en bok av den propagandisten, jag tycker han borde låsas in på Guantanomo och vatten-bårdas den jävla idioten. När jag blir så där arg på Jerzy som ja nu blev så tänker jag på när Lars Nylén bokstavligen avrättade hans kommunist-resonemang i direktsändning. :banana

Angående USA och ekonomisk brottslighet kan det bero på allt från teknisk utveckling till allmän uppfattning och moralsynpunkter. Alltså går det inte heller där att dra slutsatsen att nedgången är en följd av den skärpta lagstiftningen.

Nej visst, det kan bero på vad som helst. Precis som med deras i vissa staters höga kriminalitet kan bero på vad som helst. Det var ju det jag skrev, stränga straff är ingen garant för låg brottslighet och det är definitivt ingen faktor som ger hög brottslighet. Det man med säkerhet kan säga är att återfallsbrottslighet går ner ju längre straff man har och därför får man en lägre brottslighet än vad man hade haft med korta straff, även om brottsligheten är hög totalt sett.

Har vidare svårt att varför polisen ger sken av att vara kompetent vid grov brottslighet. Bl.a. Arbogafallet är ju ett enda stort skämt.

Vad jag vet har Sverige en hög uppklarandegrad på grov brottslighet, det måste väl vara ett bra mått?

Avslutningsvis kan du, återigen, inte döma någon för att han befann sig på fel plats vid fel tillfälle. Det krävs väldigt mycket mer än så. Oavsett hur stor sannolikhet det skulle vara.

Självklart, jag resonerar bara kring det faktum att det verkar vara som det är och om det nu är det så är det för mig extra störande att det är en av samhället välkänd sexbrottsling. Självklart hoppas jag att Engla är på ett sjuhelsikes hyss och snart kör en surprise.

Vad talar för att 42-åringen är skyldig?

Leif GW Persson:

- Statistiken talar starkt emot det. Sådant här är nästan alltid familjerelaterat. Det är mycket sällsynt att gärningsmannen är okänd för offret.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1115021.svd

Jag läste det där igår redan. ;)
Nåväl, jag hoppas polisen gjort en bedömning på mer än statistik. Bl.a. att en känd sexualförbrytare befann sig exakt på den öde platsen exakt när flickan försvann.

Jag läste det där igår redan. ;)
Nåväl, jag hoppas polisen gjort en bedömning på mer än statistik. Bl.a. att en känd sexualförbrytare befann sig exakt på den öde platsen exakt när flickan försvann.

Och jag hoppas på att polisen har gjort en felbedömmning när det gäller SAAB-mannen eftersom oddsen att hon är i livet borde öka ifall det inte är han.

Och jag hoppas på att polisen har gjort en felbedömmning när det gäller SAAB-mannen eftersom oddsen att hon är i livet borde öka ifall det inte är han.

Det är väl ingen bedömning om han var där, det har han tom erkänt.
Oavsett så lär hon vara död, bortrövad eller olycka. Men så klart vore allt annat fantastiskt.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026