Mavve
Ur-medlem sen 2002.
Den länken fackade upp hela jobbedatorn

Kanske funkar bättre hemifrån....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Då får man sitta där och grunna tills man kommer på bättre tankar...Det ger ju signaler att; om jag skiter i allt så får jag ett arbete tilldelat till mig.
Fast jobbar man för 10kr/h så kanske det inte känns lika motiverande.
Om man struntar i att göra det arbetet då?
Det är ju lite så de gör idag. Jag har stött på kriminella som vill starta om. Problemet är ofta att de nästan utan undantag har stora skulder och därför inte får behålla pengar om de får ett jobb. Så ställda inför problemet med att jobba 40 timmar i veckan utan någon betalning (de hade ju haft rätt till samma "lön" från socialen annars) eller sälja lite hasch och kunna köpa saker gör att en del återfaller.Fast jobbar man för 10kr/h så kanske det inte känns lika motiverande.
Det är ju lite så de gör idag. Jag har stött på kriminella som vill starta om. Problemet är ofta att de nästan utan undantag har stora skulder och därför inte får behålla pengar om de får ett jobb. Så ställda inför problemet med att jobba 40 timmar i veckan utan någon betalning (de hade ju haft rätt till samma "lön" från socialen annars) eller sälja lite hasch och kunna köpa saker gör att en del återfaller.
Så det borde finnas ett system som gjorde att det lönade sig för dem att jobba och sköta sig.
Man kan ju undra varför det förekommer så mycket sånt här i just Sverige, kan det vara så att vi på något vis är liiiite för snälla med vårat system?
I Storbritannien så kan du bli av med bilen och den går till demolering och pengarna går till systemet och inte till ägaren. Något att följa kanske?
Nja, steg 1 i UK och andra länder är ju "Clamping". Dvs att man slänger på ett ankare på bilen du inte kommer ifrån förräns du ringer dit någon och betalar böterna direkt. Något jag gärna skulle vilja se användas även i Sverige.
Min erfarenhet, som iofs är begränsad, är att de inte får betalt några 700 i månaden för att ha en bil registrerad på sig. Varför skulle de få det?
Vi har några som har detta "extraknäck" och de är svårt sjuka, utnyttjas ofta av släkt och "vänner" och får inte ett öre för det. Tvärtom brukar släkt och "vänner" lura av dem deras övriga pengar också när de ändå är igång.
Det är ju lite så de gör idag. Jag har stött på kriminella som vill starta om. Problemet är ofta att de nästan utan undantag har stora skulder och därför inte får behålla pengar om de får ett jobb. Så ställda inför problemet med att jobba 40 timmar i veckan utan någon betalning (de hade ju haft rätt till samma "lön" från socialen annars) eller sälja lite hasch och kunna köpa saker gör att en del återfaller.
Så det borde finnas ett system som gjorde att det lönade sig för dem att jobba och sköta sig.
Skadegörelse är nog aldrig en god idé. Varför förstöra nånting som fungerar fint?
Tänk på miljön.....
Men lufta alla 4 däck och beställ en bärgning på bilen så blir det fart på folket.
Sen ska det bara gå att lösa ut bilen genom att pröjsa sina böter. Bilens P-plats på bärgningscentret ska också betalas månadsvis.
Eller varför då inte göra som jag föreslog liiiite tidigare, hjulankare på bilen så man måste få den utlöst genom att betala böterna. Funkar i UK/Irland vet jag och det är ingen skadegörelse eller luftning av däck inblandad.
Den här typen av målvakter är i princip alltid fast i skulder för tid och evighet...
Men däremot borde det vara enkelt. Om en bil ägs av någon med mer än 10 P-böter så beslagtar man helt enkelt bilen tills dessa är betalda. Över en natt skulle problemet med målvakter upphöra eftersom ingen skulle betala för att regga bilen på någon om detta gjorde att bilen kunde beslagtas vid en felparkering,,
Samtidigt ser man även till att man inte får registreras som ägare på nya bilar så länge man har obetalda böter...
problemet är ju att det inte direkt är rolls royce som målvakterna har utan bilar i 1000.- klassen. blir de beslagtagna så bryr sig ingen, och det kostar bara staten en massa pengar i bärgningar och skrotning.
tror faktiskt att det är dyrare denna vägen tyvärr...
Däremot så borde man omyndigförklara en person som håller på såhär och kan då inte längre vara bilägare...
Det är ju jävligt drygt om inte annat att komma ner på parkeringen och inse att bilen är borta.
Då tar man bilarna, kör dom till skroten, och ännu ett gammalt lik går hädan, om sisådär 20 år har vi inga gamla skrotbilar kvar på gatorna.
Jag tror att dina ideér är minst lika bra som mina här, dessutom kommer det hur som helst inte till att hända något sådant. Svenska folket har bestämt att det effektivaste vi kan göra är att öka straffen och en politiker bör nog följa den tanken om han vill finnas kvar på scenen. Att det sedan inte fungerar så bra är knappast så viktigt.Det är nog ett dilemma det här, men hur ska man göra med deras gamla skulder? Man kan ju knappast bara skriva av dem hur som helst så att de kan börja om på ny kula skuldfria efter ett fängelsestraff.
Jag håller med om att det borde finnas någon morot att jobba och sköta sig, men det måste finnas vissa gränser. Har man gett sig in i en kriminell bana i livet får man ta vissa konsekvenser av det även om det innebär att man återfaller i kriminalitet.
Jag tror att dina ideér är minst lika bra som mina här, dessutom kommer det hur som helst inte till att hända något sådant. Svenska folket har bestämt att det effektivaste vi kan göra är att öka straffen och en politiker bör nog följa den tanken om han vill finnas kvar på scenen. Att det sedan inte fungerar så bra är knappast så viktigt.
Jag ser dock att vi skiljer oss på en punkt: Som diplomerad foliehatt är jag så naiv så jag skulle stötta vad som helst som fick kriminella att börja leva produtiva liv trots tidigare synder. Om det innebar att betala dem en miljon så hade det varit ok för mig eftersom kriminaliteten kostar så mycket mer än det och trots allt drabbar oskydliga. Kan inte se att det skulle vara vettigt bara för att någon ska "ta konsekvenserna" eftersom det ansvaret skapar fler brottsoffer.
Vi har ju lite koll på vad som skulle vara effektivt: egen inkomst, eget jobb, vettig medicinering, bra missbruksvård och kompisar som inte var kriminella.
ett annat förslag är att transportera alla killar som fyller 16 till Gotska Sandön, låta dem vara där till de blev 28 och då ta tillbaka dem till fastlandet.
(Jag säger inte att vi skulle ge kriminella en miljon! Det skulle hur som helst inte fungera)
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |